Begynder
Fra : Thomas Møller

Dato : 14-12-01 09:34

Hvad er en god akvarie størrelse at starte med, hvis jeg vil forsøge mig med
et selskabsarvarie. - Jeg syntes at et begynder sæt på 63 L. lyder lidt
småt.
Findes der nogle gode begynder bøger ?

Mvh
Thomas

Fra : rcn

Dato : 14-12-01 10:10

Du har ret i at det er småt, særligt for en begynder.
Jeg vil anbefale 100 l. som minimum. Hvorfor? Fordi det er svært at få
en biologisk balance i et akvarie, der er mindre.
Jeg havde glæde af politikkens akvariebog i tidernes morgen. Den er en
allround-bog, som du også har glæde af senere, men er ikke møntet på
begyndere.

God fornøjelse!
-det er en framragende sjælesørger, et akvarium.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter

Dato : 14-12-01 14:10

"Thomas Møller" <tm@e-mail.dk> wrote in message
> Hvad er en god akvarie størrelse at starte med, hvis jeg vil forsøge mig
med
> et selskabsarvarie. - Jeg syntes at et begynder sæt på 63 L. lyder lidt
> småt.

Man kan sagtens have et selskabsakvarie på 63l, men jeg helt enig i, at det
er lidt småt og vil anbefale dig at købe et akvarie, der er lidt større. De
større er lettere at holde i god balance og giver lidt mere svømmeplads og
flere muligheder for skjulesteder m.m. Jeg synes, at en god begynder
selskabsakvariestørrelse er 128l (80x40x40) eller endnu bedre et 160l i
målene 100x40x40. I de størrelser vil de lidt større og mere aktive
selskabsfisk som fx sværddragere passe meget bedre ind. (I størrelserne
128l/160l er der en del til salg hver uge på www.dba.dk og www.gulgratis.dk
.. Vælger du at købe brugt, så er det i høj grad plads og valg af fisk, som
bestemmer størrelsen, og ikke så meget pengene, for i størrelserne 128, 160
og 250 er der ikke særlig forskel på komplette akvarier m. lys, pumper m.m.)

En fordel ved 63 liters akvariet er dog, at hvis der er mindre børn, som
skal være med til at passe det, så er det nemt for dem at nå rundt i
akvariet, når der skal ordnes planter, støvsuges grus, renses et evt.
indvendigt filter m.m.

> Findes der nogle gode begynder bøger ?

Jeg har flere gang på biblioteket lånt Bailey og Sandford "Aschehougs store
akvarieleksikon", 1995, ISBN 87-11-12409-1. Jeg synes, den indeholder en
masse god info. Der findes dog bøger, som er mere målrettet
selskabsakvarier, som jeg ikke kan huske titlerne på.

Vh.
Peter

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 15-12-01 12:02

> [...]
med
> et selskabsarvarie. - Jeg syntes at et begynder sæt på 63 L. lyder lidt
Ja det er rigtigt, og som andre skriver er den bio. balance mere følsom, som
er et minus for dem der endnu ikke er trænede i at læse sit akvarie.
Prøv engang at regne lidt på hvor meget dit akvarie må optage af plads...
Et bredt og dybt 63l. akvarie, kan nemt fylde det sammme, som et højt 200l.
Det giver dog andre problemer, men om akvariet fylder 5 eller 10 cm. mere i
stuen, i dybden eller i længden, betyder vel ikke det store for dine
udfoldelser i rummet. Hvilket vil sige at du sagtens kan begynde ved ca. Xl
efter dit eget skøn.
Hvis du køber brugt, spare du nemt omkostnigerne til den store balje, og får
nogle råd med på vejen til lige det akvarie.

> Findes der nogle gode begynder bøger ?
Start med at låne en måske lidt indviklet bog; i hvert fald en der kommer
ind på det. Min erfaring er at alle bøger akvaristik, har rigtig meget af
det samme indhold og beskriver de samme ting. Selvfølgelig er der også mange
"data"-specifikke bøger, som er for kendere....
Men hvis hobbyen fanger dig, og du tit er på biblioteket kan du ikke undgå
at læse de samme "læresætninger" igen og igen. Også i "nørd"-bøgerne.
Lidt firkantet skrevet.