american beaty
Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 15-01-01 16:52

I lyset af at AB vandt afstemningen her i gruppen som årets bedste
film, tænkte jeg at jeg lige ville få den set, da det jo åbenbart var
en god film. Jeg må dog tilstå at jeg blev en smule skuffet. Den var
da ok, men jeg synes mere det er en film man beundrer end nyder. Der
er godt skuespil, men meget af historien fatter jeg ikke. Hvorfor
nabofamilien skulle være så underlig forstår jeg simpelthen ikke.
Måske er jeg bare ikke god til at fortolke film.

Dalle

Fra : Zurfer

Dato : 15-01-01 22:24

In article <02766tc66pbe2sb90grrvh6p4e0i55141p@4ax.com>, "Thomas Dalgaard"
<tlda00@control.auc.dk> wrote:

> [...]
> skuespil, men meget af historien fatter jeg ikke. Hvorfor nabofamilien
> skulle være så underlig forstår jeg simpelthen ikke. Måske er jeg bare

Jeg tror nu ikke du skal tage det som at at de skulle være så underlige.
Nærmere at de er lidt underlige...
Men filmen er vel også en slags portræt af sådanne mennesker...den
"slags" findes jo sikkert.

Kenneth

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-01-01 23:04

"Thomas Dalgaard"
> [...]
> nabofamilien skulle være så underlig forstår jeg simpelthen ikke.
> Måske er jeg bare ikke god til at fortolke film.

Jeg var egentlig heller ikke så begejstret for den som nogen var - og
stemte da heller ikke på den. En af pointerne er vel, at filmen skal vise
en del en slags moderne, gennemironiseret, psykedelisk liv, og jeg synes,
filmen er god til at udstille personerne og deres mærkværdige udfoldelser.

Men jeg har da både set sjovere og mere gribende film.

--
Peter Brandt Nielsen
brandt@etklikherfra.dk

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 14:38

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse

> filmen er god til at udstille personerne og deres mærkværdige udfoldelser.
>
> Men jeg har da både set sjovere og mere gribende film.

Afgjort - filmen store kvalitet ligger i mine øjne i det blændende skuespil.
Kevin Spacy er sgu for spacy en skuespiller - helt fantastisk, men jeg er
også vild med konne, som jeg ikke kan huske hvem der spiller.

I mine øjne er den dog meget gribende. Jeg ser ikke familierne som værende
hverken underlige eller mærkværdige. De er tvætimof helt almindelig i mine
øjne - dog karikeret lidt ud over det sædvanlige. Deres problemer er der vel
ikke noget odiøst i. Homofobi i den amerikanske hær, kønsroller og
undertrygt kvinde (jeg forstå i øvrigt ikke helt hvordan konen til ham
læderhalsens kone skal forstås), kedelige ægteskaber og fastlåst
livssituationer. I mine øjne er hovedhistorien den, at Spacy står over for
et valg. Enten fortsætter han det kedelige dræbende liv eller også frigør
han sig af det. Frigørelsen kommer næsten af sig selv - og uanset hvad han
vælger vil det betyde hans undergang på den ene eller anden måde. Det får vi
at vide allerede i filmens ansalg, hvor vi får afsløret at han dør inde et
år.

Der ud over er det i mine øjne sjældent at se en film, der på alm. lidt for
lang spille tid (filmen bliver alligevel ikke kedelig) kommer så meget rundt
om så mange personer. At det lykkedes skyldes nok det fremragende
skuespil...

Kåre

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-01-01 13:06

"Kåre Weng Madsen"
> [...]

> lang spille tid (filmen bliver alligevel ikke kedelig) kommer så meget rundt
> om så mange personer. At det lykkedes skyldes nok det fremragende

Da jeg i aftes så Fire Bryllupper Og En Begravelse for gud-ved-hvilken-gang
kom jeg til at tænke på, at stilen med at komme rundt om personerne i stærk
humoristisk stil og med mange detaljer og småhistorier måske er noget, jeg
mere forbinder med engelsk film end med Hollywood. I det hele taget er der
nok ikke så mange af den slags film, hvilket AB nok har nydt godt af.

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-01-01 00:24

> Men jeg har da både set sjovere og mere gribende film.

F.eks. Matrix.

Fra : Brauner & Kjeldsen

Dato : 26-01-01 13:16

"Martin Andersen" <martin.a@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> F.eks. Matrix.

Håber det er ment som en joke, for The Matrix, kan sgu da på ingen måde
sammenlignes med AB.

Iøvrigt en rigtig god film, som jeg synes hele vejen igennem er god, God
Historie, god skuespil, og gode personer. Men jeg synes helt klart det er
forståeligt at den ikke falder i alles smag, den er anderledes, og måske
også lidt mærkeligt. Det foreksempel ikke så tit man ser en amerikansk film
hvor det store plot ikke handler om at rede verden

PS: En anden god film er nu The Straight Story (David Lynch) også en god
film om mennesker.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-01-01 13:38

Hail "Brauner & Kjeldsen" <brauner@vip.cybercity.dk>. Walk in wisdom
toward them that are without,

>PS: En anden god film er nu The Straight Story (David Lynch) også en god
>film om mennesker.

Hvis du kan lide American Beauty vil jeg bestemt også foreslå dig
"Virgin Suicides" :)
--
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Mouritzen.

Fra : Hans Hüttel

Dato : 26-01-01 22:01

Brauner & Kjeldsen skrev:

> Det foreksempel ikke så tit man ser en amerikansk film
> hvor det store plot ikke handler om at rede verden

Det gælder vel for alle film der ikke handler om frisørsaloner... :-/

--
Hans Hüttel | e-mail: hans@cs.auc.dk
Institut for datalogi | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-01-01 23:26

Hans Hüttel <hans@cs.auc.dk> skrev:

>Det gælder vel for alle film der ikke handler om frisørsaloner... :-/

Red barnet - køb en kam!
Niels Søndergaard

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-01-01 18:41

"Thomas Dalgaard" <tlda00@control.auc.dk> skrev:
> [...]
> nabofamilien skulle være så underlig forstår jeg simpelthen ikke.
> Måske er jeg bare ikke god til at fortolke film.

Filmen handler om at løfte dynen i den amerikanske forstad og se
hvad der gemmer sig, når man får lov at kikke indenfor. Naboerne
er måske nok underlige, men de er jo ikke mere underlige end den
store gruppe, der har et mindre våbenarsenal hjemme og bare venter
på at bruge det på den første, der vover at træde ned ad havegangen
uden at have spurgt først. Faderen er den type, foruden at være
bøsse og homofob på én gang og have en forkvaklet opfattelse af
hvordan hans søn skal tugtes. Det er ikke en figur, der er grebet
ud af luften.

Spaceys familie er lige så forkvaklet. Konen kører sit facaderæs
som dygtig ejendomsmægler med den perfekte have og datteren får
ingen opmærksomhed fra nogen af forældrene. Derudover er Spacey
ualmindeligt træt af sin tilværelse, og føler at han har glemt at
leve livet.

Filmens styrke er den overbevisning de lægger i rollerne og tanken
om, at du reelt ikke ved, hvordan livet udfolder sig hos din nærmeste
nabo. Folk har følt sig truffet.

--
Mark