Hvad sker der med musikken?
Fra : Invisible Man

Dato : 13-12-01 17:57

Jeg synes at det er tragisk, der hvor musikscenen er på vej hen med
Popstars, Otown, *NSync, BSB, Britney Spears, etc etc etc. Listen af folk
der "laver musik" (det eneste de laver er vel egentlig at synge) er ved at
blive for lang efter min mening!
Men det værste er dog, hvor godt det sælger! Dette siger ikke så lidt om at
alt dette har taget en meget dårlig drejning. Jeg har ikke noget decideret
imod folk der hører ovenstående musik, men jeg kan ikke klare at de
(kunstnerne) bliver berømte på andres arbejde og scorer kassen på det!!
Midt i alt dette har folk tilsyneladende glemt at give credit til dem, der
skriver musikken i stedet for dem, der synger den. Dette finder jeg forkert
og uretfærdigt! Der var engang hvor pop-musik var folk som The Beatles, osv.
men det er det slet ikke længere. Pop-musikken er blevet godt og grundigt
elektroniseret. Jeg har intet imod eletronisk musik hører også selv meget i
den genre, men når det er den form for elektronmusik (det, hvor der bare
kører en DUM-DUM-DUM-DUM rytme), synes jeg ikke det er så fedt!

Er der nogen der kan give mig nogle konstruktive modargumenter ud over "det
lyder bare godt"?? For jeg synes det ser lidt tragisk ud for musikscenen...

med venlig hilsen,
Invisible Man

Fra : Invader Zim

Dato : 13-12-01 18:25

"Invisible Man" <invisible_man@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
"det
> lyder bare godt"?? For jeg synes det ser lidt tragisk ud for

Min ''musikscene'' er anderledes end din. hvis det ikke var for denne
myhedsgruppe havde jeg endda sikkert aldrig vidst hvem ''popstars'' var.
Men... jeg er da temmelig sikker på at Radiohead er temmeligt populære i
forhold til den danske top 20... og jeg ved da også at Travis er temmeligt
populær.... og Muse. Siden de er så populære, må de vel også lave popmusik.
Men denne diskussion har lige været i gang for ikke så mange dage siden, så
jeg henviser til tråden : "SNOTPOP !!!".

-Invader Zim

np: B-Ton-K - Robotgirl

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-12-01 19:08

Danmark er efter sigende også ret slem hvad angår playlisting og ensretning.
Det er i hver fald min overbevisning at man i eksempelvis England har en
noget bredere musikscene. For et par år siden vandt "Sebastian & Bell" en
britpop award - de er vel knapt nok kendte i Danmark? Danmark er og bliver
et lille land og jeg tror det smitter af "hele vejen rundt". Det er trods
alt begrænset hvor radiostationer, som er med til at udbrede musikken.

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-12-01 19:24

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> et par år siden vandt "Sebastian & Bell" en
> britpop award - de er vel knapt nok kendte i Danmark?

Måske er de mere kendte som Belle og Sebastian?

> Danmark er og bliver
> et lille land og jeg tror det smitter af "hele vejen rundt". Det er trods
> alt begrænset hvor radiostationer, som er med til at udbrede musikken.

Ja, der er desværre ikke det store kundegrundlag for "smalle" genrer. Der
var vist noget snak om en metal-station i Københavnsområdet; men jeg ved
ikke, om den stadig kører. Derfor er det IMØ netop en public service
stations opgave at støtte de smalle genrer, også selvom de mister "kunder"
til mainstream lokalradioerne.

/Nikolaj

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-12-01 22:16

Der kan du bare se hvor ukendte "Belle & Sebastian" er...

Fra : Peter Kaas

Dato : 14-12-01 08:33

> Måske er de mere kendte som Belle og Sebastian?

Det interessante ved med den Britpop Award var at B&S vandt den i skarp
konkurrence med netop et af de dér boybands. Det var prisen som "best
newcomer" og der var et ramaskrig blandt boybandets fans, der forlangte
omtælling. Det var åbenbart helt utænkeligt i deres øjne at et ukendt
indie-pop band fra Skotland kunne vinde en sådan pris.

Og ja, til dem der ikke kender B&S, så kan jeg kun anbefale at man stifter
deres bekendtskab. Virkelig god og afslappende indie-folk/rock, hvor
teksterne også har et indhold, der får en til at tænke. Især er deres albums
"If You're Feeling Sinister" og "The Boy With The Arab Strap" værd at høre.

Mvh
Peter

"But if you are feeling sinister
Go off and see a minister
Chances are you'll probably feel better
If you stayed and played with yourself"
- Stuart Murdoch (forsanger i B&S).

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-12-01 19:18

Invisible Man <invisible_man@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9van0t$1p3c$1@news.cybercity.dk...

> [...]

"det
> lyder bare godt"?? For jeg synes det ser lidt tragisk ud for

_________________

Jeg har tænk over problemet i 10-15 år og kan desværre ikke hjælpe dig med
modargumenter, men guderne skal vide at jeg ikke kan andet end give dig 101
% ret. Radioerne spiller stort set kun dunk-dunk-musik og kæmper om de samme
lyttere. Der er i hvert fald et bredt udvalg af den slags "musik". Det
virker faktisk lidt absurd. Ude i samfundet ville producenter nok kigge
efter publikum til specialprodukter. Men ikke indenfor radioverdenen.
Mærkeligt nok
Når man tænder sin radio i disse år er det som om at man er faldet ned på
en fremmed planet. Hvad sker der, hvor er jeg, er det musik ??????. Selv et
program som MELODI GRAND PRIX havde tidlige musik af høj musikalsk kvalitet.
Hvad med grupper skråstreg sangere som Brother Hod Of men, Clif Richard,
Nicole, Snapshot, Shadows og slagere som DingADong, Bumbum, Congratulations,
Making You Mind Up o.s.v.
Ak ja, får år tilbage kunne man lave musik som indeholdt ægte
instrumenter. Listen er alenlang. Hvad med f.eks.grupper og sangere som Niel
Sedaka, Elvis, Jerry Lee Lewis, Loretta Lyn, Carpenters, Bjørn Og Okay, Kim
Og Hallo. I den lidt voldsommere ende havde supergrupper som Mud, Sweet,
Alvin Stardust, Suzi Quatro.
Kendeteget for ovenstående noget forskellige genrer var dog at de alle
blev lavet med ærlige instrumenter og man kunne synge skråstreg skråle med
på sangene med det samme.
Nej, vi må nok vænne os til selv at kyle sråstreg smide en cd på
afspilleren. Jeg selv er begyndt at bruge cd-er meget mere end tidligere.
Jeg skifter lidt mellem genrerne: Country, dansktop, Rockandrool og
spillemandsmusik. Så bliver det lidt afvekslende. Men man kan skråle med på
melodierne.
Ja ja ja, jeg lukker døre og vinduer først. Så bare rolig.

Fra : Divider

Dato : 13-12-01 19:52

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c18f00a$0$94364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

> Kendeteget for ovenstående noget forskellige genrer var dog at de alle
> blev lavet med ærlige instrumenter og man kunne synge skråstreg skråle med

Der findes sgu da masser af bands,der spiller med "ærlige" instrumenter,
hører du ikke musik mere?
Der bliver lavet fantastiske omkvæd endnu,og sådan bliver det ved med at
være.
Pas på med at afvise nutiden og hænge dig i de numre,der gav dig
fantastiske
øjeblikke som ung.
Jeg forstår heller ikke hvorfor nogle musikere,bruger en trommemaskine,
fantasiløst som omtalte rytmer.
Men der findes musikere,der er geniale til at programmere trommemaskiner,
såsom Aphex Twin og Squarepusher,
så dygtige at det kan kaldes kunst.
Men de får ikke tid i radioen.Du ville blive overrasket.
Men man kan tage et eksempel som Popstars.
Hvor mange køber cd'en,fordi seertallene og moden dikterer det?
Sikkert mange teenagere.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-12-01 22:22

Divider <borger.louis@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Men man kan tage et eksempel som Popstars.
> Hvor mange køber cd'en,fordi seertallene og moden dikterer det?

Jeg forstår nu heller ikke "ærlige instrumenter". Det er vel bare kunst? Jeg
er da ligeglad med om Dali malede med hænder, fødder, mund eller hvad som
helst andet - det må da handle om, hvordan kunsten virker. Jeg er sikker på
at mange teenagere har rigtig store øjeblikke med alt fra EyeQ til
Hampenberg, og når alt kommer til alt, er der vel ikke sket så meget, er
der? Den grundlæggende form i musik har ikke ændret sig væsentligt indenfor
pop og rock. "Same old song and dance", som man siger.
Vers-omkvæd-vers-omkvæd etc...

Fra : Invisible Man

Dato : 14-12-01 16:20

"Divider" <borger.louis@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men man kan tage et eksempel som Popstars.
> Hvor mange køber cd'en,fordi seertallene og moden dikterer det?

Se her er jeg enig. Som jeg sagde, så hører jeg selv elektronmusik, blot
ikke det dér DUNK-DUNK-DUNK-DUNK musik, som pop-musikken er blevet til.
Kraftwerk, Future 3, Puddu Varano, Saint Germain, Llorca, Sunny Face, etc
etc er glimrende eksempler på at man kan lave elektronmusik uden det bliver
til dunk-dunk! Og ja, også Aphex og Squarepusher har nogle ok cool'e ting
kørende!

---Invisible Man

Fra : nikolaj borg

Dato : 14-12-01 16:56

> [...]
bliver
> til dunk-dunk! Og ja, også Aphex og Squarepusher har nogle ok cool'e ting

I må meget gerne klippe lidt i teksten, når i svarer. Det er efterhånden
blevet en ordentlig omgang, man skal scrolle igennem for at læse indlægget

- se evt. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 22:24

Åge P4 dækker da *nogle lunde* dit behov?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-01 05:20

peet_dk <answer_in_the_group ||||| svar_i_gruppen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c191dab$0$47264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Åge P4 dækker da *nogle lunde* dit behov?
__________

Ja ja, bob-bob-bob. Så er det i hvert fald også temmelig meget nogenlunde.
En del af det engelsksprogede kan godt sluges. Det er værre med det danske.
Hvor tit hører man f.eks. Klaus og servants og Birthe Kjær. Nej vel.

Hilsen Åge

Fra : John K

Dato : 14-12-01 20:31

> [...]
danske.
> Hvor tit hører man f.eks. Klaus og servants og Birthe Kjær. Nej vel.

Klaus og Servants skråstreg Birthe Kjær - dem har vi faktisk begge haft i
studiet så kom ikke her og sig at vi ikke gør noget for dansktopmusikken :)

Mvh

John K

Fra : John K

Dato : 14-12-01 20:28

> [...]
> virker faktisk lidt absurd. Ude i samfundet ville producenter nok kigge
> efter publikum til specialprodukter. Men ikke indenfor radioverdenen.

Nej det er der stadig ikke en skid mærkeligt i, men det vil du jo ikke
fatte, selv om en hel del efterhåden har forsøgt at forklare dig det.

> [...]

> Hvad med grupper skråstreg sangere som Brother Hod Of men, Clif Richard,
> Nicole, Snapshot, Shadows og slagere som DingADong, Bumbum,

De slagere du nævner der er der da stadig radiostationer der spiller - vi
spiller da en del Cliff Richard, Brotherhood of Men, Bucks Fizz - for nu at
holde mig tilo nogle af de titler du nævner, men derudover spiller vi også
meget andet - bare ikke dansktop (med mindre det er Kandis med Hold Me:)

> [...]
Kim
> Og Hallo. I den lidt voldsommere ende havde supergrupper som Mud, Sweet,

Meget af det spilles også stadig væk, men det er da klart at hovedvægten
lægges på nyt musik, det er det flertallet vil have.

> Kendeteget for ovenstående noget forskellige genrer var dog at de alle
> blev lavet med ærlige instrumenter.

Der bliver stadig lavet masser af musik hvor der bruges "ærlige
> [...]

> afspilleren. Jeg selv er begyndt at bruge cd-er meget mere end tidligere.
> Jeg skifter lidt mellem genrerne: Country, dansktop, Rockandrool og

HJÆLP :)

> Så bliver det lidt afvekslende. Men man kan skråle med på
> melodierne.
> Ja ja ja, jeg lukker døre og vinduer først. Så bare rolig.

Kan du ikke lukke din Newsreader ned istedet :)

Mvh

John K

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-01 20:58

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1a52e8$0$333$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Kan du ikke lukke din Newsreader ned istedet :)
>

> Mvh
>
> John K
_____________________

Til John K.

Netikette
Mange (JOHN K.) tror fejlagtigt, at netiketten er et regelsæt, som man kan
overholde eller lade være. Det er det ikke: Netiketten er ganske simpelt en
"Emma Gad's Takt og Tone for Internet-brugere". At overtræde den er ikke som
at køre 130 på motorvejen, men som at klø sig bagi lige før man giver hånd.
På disse sider kan du læse de uskrevne regler for god usenet-opførsel.

Fra : Troels

Dato : 14-12-01 21:10

> Til John K.
>
> Netikette

<snip kloge ord fra www.usenet.dk >

Er jeg der sidder og er lidt småforvirret lige nu ??

/Troels

Fra : John K

Dato : 15-12-01 20:18

> Mange (JOHN K.) tror fejlagtigt, at netiketten er et regelsæt, som man kan
> overholde eller lade være.

Hvornår har jeg påstået det Hr. Flop-Geni...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-12-01 15:26

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1ba1f2$0$206$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Hvornår har jeg påstået det Hr. Flop-Geni...

__________

Dansktop-geni, om jeg må bede. Hr computer-koks. TAK

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-12-01 15:53

Således skrev "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> i
dk.kultur.musik Mon, 17 Dec 2001 15:25:58 +0100:

>__________
>
>Dansktop-geni, om jeg må bede. Hr computer-koks. TAK

<news:dk.snak.mudderkastning> ligger lige derovre -->
hvis I insisterer på at fortsætte med at udveksle meninger om
hinanden.

Tak.

Knud
--
Of course it belongs to me, I'm a communist.

Fra : John K

Dato : 17-12-01 23:06

> __________
>
> Dansktop-geni, om jeg må bede.

Kan det ikke komme ud på et :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-01 21:01

> [...]

> HJÆLP :)

> Kan du ikke lukke din Newsreader ned istedet :)

_____________

Til JOHN K

Interessant hjemmeside på adressen www.usenet.dk

Fra : John K

Dato : 15-12-01 20:19

> Interessant hjemmeside på adressen www.usenet.dk

Jeg tror faktisk jeg har mere tjek på indholdet af disse sider end du har
Kloge-Åge.

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-12-01 23:14

In an article of 13 Dec 2001 Invisible Man wrote:

> Er der nogen der kan give mig nogle konstruktive modargumenter ud over "det
> lyder bare godt"??

Folk køber det!

--
Uffe Holst

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-12-01 08:29

Invisible Man skrev:

> [...]
> DUM-DUM-DUM-DUM rytme), synes jeg ikke det er så fedt!
>
> Er der nogen der kan give mig nogle konstruktive modargumenter

Sagtens - også selv om jeg heller ikke bryder mig om de stilarter, du
nævner. Jeg synes bare, vi skal have lidt perspektiv på det hele.

For det første er der det med dum-dum-dum-dum-rytmen... Korte
sekvenser, der gentages igennem en hel sang, er i høj grad også en del
af den tressermusik, du tilsyneladende kan lide. Det gælder især sådan
nogle bands som Rolling Stones, men til dels også Beatles. Get Back
(http://thebeatles.com/getback/treatment/) er et eksempel på en
sang, der er bygget utroligt simpelt op - både akkord- og
trommemæssigt. I øvrigt er det interessant, at folk både ved Elvis' og
Beatles' fremkomst sagde, at det var "primitiv" musik - og nu antyder
du så det samme om nutidens pop. Jeg tror, at anklagen om primitivitet
og manglende musikalsk kreativitet kommer hver eneste gang, en ny stil
fremkommer.

Mht. kopimusikken: Jeg er enig i, at det er et problem, at så mange
kunstnere vælger at kopiere andres værker. Men det skal dog
understreges, at kopieringen foregår med ophavsmændenes accept - de
tjener tykt på de nye kopinumre af deres gamle sange.

Mht. Britney Spears og de andre, du nænvte: Er de virkelig et udtryk
for, hvad folk lytter til nu om dage? Nej, gu' er de ej. De hører til i
den poppede ende af skalaen. Alle unge lytter sgu ikke til Britney
Spears. Der er også mange, der lytter til bands som f.eks. Tool, der er
langt, langt væk fra de dårligdomme, du nævner. De meget poppede bands
har altid fandtes - også i tresserne.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 14-12-01 10:51

> [...]
> der "laver musik" (det eneste de laver er vel egentlig at synge) er ved at

Der er allerede kommet nogle gode kommentarer, men jeg vil komme
med lidt flere: Man skal passe på ikke at huske for selektivt. Pop i 60'erne
er ikke kun lig Beatles, men også en lang række grupper og solokunstnere,
som ikke skrev deres egen musik, f.eks. det meste af Motown. Og det er
jo ikke som om f.eks. Burt Bacharach og Holland/Dozier/Holland ikke har
fået credit for deres arbejde.

> [...]
> imod folk der hører ovenstående musik, men jeg kan ikke klare at de
> (kunstnerne) bliver berømte på andres arbejde og scorer kassen på det!!

Nej, hende der Diana Ross, hun er jo også helt talentløs, ikke? Og
alle de andre i pophistorien, som ikke selv har skrevet al deres musik.
Jeg vil ikke engang nævne flere eksempler, for der er alt for mange
at tage af.

> Midt i alt dette har folk tilsyneladende glemt at give credit til dem, der
> skriver musikken i stedet for dem, der synger den. Dette finder jeg forkert
> og uretfærdigt!

Sangskriverne og producerne tjener store penge, og jeg tror, de
er udmærket tilfredse.

> Pop-musikken er blevet godt og grundigt elektroniseret

Det har du da ret i. Og nogle gange ønsker man sig det langt væk,
f.eks. i nogle af de produktioner, som du selv nævner, hvis det
forekommer for gentagende og uoriginalt. Men så er der jo også
vældig mange, der bruger elektronikken spændende og originalt,
ikke mindst i r&b-genren.

> Er der nogen der kan give mig nogle konstruktive modargumenter ud over "det
> lyder bare godt"?? For jeg synes det ser lidt tragisk ud for musikscenen...

Jeg kan ikke argumentere imod, at der er kunstnere, som ikke
selv står bag deres musik, og at pop er enkelt og helt vildt
uakademisk. Men sådan har det sgu altid været.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : bonfils

Dato : 14-12-01 11:57

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> alle de andre i pophistorien, som ikke selv har skrevet al deres musik.
> Jeg vil ikke engang nævne flere eksempler, for der er alt for mange

Mit yndlingseksempel har altid været... Elvis.

--
http://kim.bonfils.com
"One of the symptoms of an approaching nervous breakdown is the belief that

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 16-12-01 15:27

On Fri, 14 Dec 2001 11:57:12 +0100, "bonfils"
<mail@bonfils.your.underwear.com> wrote:

>"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
>
><snip>

>Mit yndlingseksempel har altid været... Elvis.

hehe, den overvejede jeg også selv at skrive. Men IMHO gjorde Elvis
alligevel musikken til "sin egen" idet at han havde sin egen stil at
fremføre sangene på. Selvom han ikke var en stor sangskriver, så var
han da alligevel en stor sanger og kunstner. Bare fordi man har en god
sangstemme betyder det desværre ikke at man kan skrive musik. Men
desværre er der alt for mange nye kunstnere/grupper der IKKE har deres
eget særpræg. Men alt popmusik bliver vel efterhånden også skrevet af
Max Martin, og alt R&B af Rodney Jerkins

Mvh Thomas

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-12-01 19:22

"Thomas Dalgaard" <leilak@mailme.dk>
> [...]
> sangstemme betyder det desværre ikke at man kan skrive musik. Men
> desværre er der alt for mange nye kunstnere/grupper der IKKE har deres

Det var der vel *også* i (f.eks.) 1960'erne. De bliver bare ikke
husket så godt. Personligt tror jeg heller ikke, at drengebands
som O-Town og Blue vil blive husket særlig godt om 30 år,
mens f.eks. Westlife og Nsync til en vis grad kan siges at have
en lidt mere personliggjort stil. (Man kan i hvert fald kende forskel.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 16-12-01 02:46

> Jeg kan ikke argumentere imod, at der er kunstnere, som ikke
> selv står bag deres musik, og at pop er enkelt og helt vildt
> uakademisk. Men sådan har det sgu altid været.

Ja, pop er i sandhed uakademisk - heldigvis. Og for nu at vende det hele 180
grader, så udmærker pop sig jo netop ved at være umiddelbart, hvor en lang
række "akademiske bands" sprænger alle rammer alene for at sprænge dem. Det
er verdens letteste ting at være original og kun ganske få magter at være
originale og samtidig værd at bruge tid på: Bowie (noget af det i hvert
fald), Radiohead og mange flere. Personligt synes jeg at "Thursday's Child"
(Bowie) er et kanon eksempel på fremragende pop; simpelt, lyttevenligt dog
en anelse originalt. Orginalitet er et misforstået begreb og tjener slet
ikke til kategorisering af musik i hhv. "godt" og "dårligt". Hvad de fleste
rockmusikere som regel overser er, at Aqua jo rent faktisk var orignale da
de kom frem... Det er jo ikke sådan at der ikke findes originalitet i
popmusik

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-12-01 11:32

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev

....et smukt indlæg, som jeg er helt enig i.

<snip>

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kristian V. Jensen

Dato : 18-12-01 18:30

Ja... !

alt for meget musik især pop musik hvor "navnet" ikke selv har lavet en skid
andet end at synge...

Og ak ja, hvad skal man gøre hvis man HADER pop musik, og syntes at rock er
det eneste der vil frem ad...
Ja jeg kan jo kun lytte til skum 3 (en dr net radio, som kun spillet
alternativ rock musik), og så gå ud i cd butikkerne og købe mig fattig i
alle de fede rock plader, som der er ALT for mange som i har en chance for
at for øje på, pga. alle de poppede radio kanaler..
Og derfor er der også alt for mange rigtig upcomming fede rock bands, som
ikke har en ærlig chance for at slå igennem, fordi de ikke bliver spillet i
de poppede radio kanaler....

Men ja, det er der da sikkert mange der er uenige med mig i, inde i denne
nyhedsgruppe !!!!!

Bedste hilsner
Kristian V. Jensen
Vestergaardj@mail.tele.dk

Fra : Troels

Dato : 18-12-01 20:53

> Og derfor er der også alt for mange rigtig upcomming fede rock bands, som
> ikke har en ærlig chance for at slå igennem, fordi de ikke bliver spillet
> de poppede radio kanaler....

Hvilket Upcomming bands tænker du på?

/Troels

Fra : John K

Dato : 19-12-01 02:20

> [...]
> ikke har en ærlig chance for at slå igennem, fordi de ikke bliver spillet

Ih ja - det er vel nok dejlig nemt at give radiostationerne skylden...
- og hvorfor er det mon lige vi har så mange "poppede radio kanaler" -
wonder why...

> Men ja, det er der da sikkert mange der er uenige med mig i, inde i denne
> nyhedsgruppe !!!!!

Ja - også i den grad.

Mvh

John K

Fra : D.O.A

Dato : 19-12-01 03:48

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1feb70$0$2457$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> er
>
> Ih ja - det er vel nok dejlig nemt at give radiostationerne skylden...
> - og hvorfor er det mon lige vi har så mange "poppede radio kanaler" -
> wonder why...

John,det er også svært at forstå for en radiovært,
der mener at salgstal er lig med kvalitet,og at radioen skal afspejle
salgstallene,så Jannet Jacksons nye single bliver spillet 2 gange i
timen.
Tak for Erik Kramshøj og Beat!

> Ja - også i den grad.

Der fik du ham John-Good show,hip hip,right'o!

Fra : John K

Dato : 20-12-01 02:01

> John,det er også svært at forstå for en radiovært,

Jeg er ikke radiovært, så....

> der mener at salgstal er lig med kvalitet,og at radioen skal afspejle
> salgstallene,så Jannet Jacksons nye single bliver spillet 2 gange i
> timen.

Sikke dog en gang vrøvl. Lyttertal er vigtige - ja - og hvad er det så lige
der er i vejen med at spille det der henvender sig til den bredeste
målgruppe.

Og "Beat" er da ikke ensbetydende med kvalitet for alle. Nogen syntes det er
kvalitet - andre gør ikke.

Ja hippie hippie shake..

Go' jul

Fra : Jan Holm

Dato : 19-12-01 09:42

> Ih ja - det er vel nok dejlig nemt at give radiostationerne skylden...
> - og hvorfor er det mon lige vi har så mange "poppede radio kanaler" -
> wonder why...

Fordi ingen af dem har nosser til at stille op imod laveste fællesnævner
Jeg ved godt der er mange sider af den sag men et eller andet sted er der jo
"nogen" der har opdraget danskerne.

Pladeselskaberne udsender nogle meget tvivlsomme plader som frister "svage"
sjæle på radioerne, som så igen frister folk uden mening. Pop fordi det er
let og ikke kræver en indsats, folk er dovne og ligeglade med musik. Som dj
for nogle år siden bemærkede jeg en tendens, "gidder du ik' godt spille nr 9
på xtreme big fucking mega blaster 47" Jeg blev rasende, skrid hjem og lær
titlen. Jeg kunne ikke tolere den ligegyldighed, dybest set også derfor jeg
ikke gider at spille mere.

Mvh
Jan Holm

Fra : Kristian V. Jensen

Dato : 19-12-01 20:42

Jan du har SÅ meget ret !

Bedste hilsner
Kristian V. Jensen
Vestergaardj@mail.tele.dk

Fra : John K

Dato : 20-12-01 02:09

> [...]

> Jeg ved godt der er mange sider af den sag men et eller andet sted er der

Ja, for eksempel mange udenlandske stationer som folk stillede ind på da der
stort set kun var DR og nogle få lokalradioer der sendte nogle timer om
dagen. Der må jo være en grund til at så mange for eksempel hørte R.SH
førhen da alternativet var DR.

> Pladeselskaberne udsender nogle meget tvivlsomme plader som frister
"svage"
> sjæle på radioerne, som så igen frister folk uden mening.

OK - folk der hører pop har ingen mening - den var ny.
Og igen - jeg ser ingen problemer i at radiostationerne spiller det der
henvender sig til den bredeste målgruppe - det gør stort set alle
virksomheder.

> Pop fordi det er
> let og ikke kræver en indsats, folk er dovne og ligeglade med musik.

Ikke enig - der finde da masser af kvalitetspop - men det er jo så igen
forskelligt fra person til person hvad man mener der er kvalitet.
Men at give radiostationerne skylden for at der spilles så meget pop kan jeg
ikke tilslutte mig. De kommercielle stationer spiller det den bredeste
målgruppe gerne vil høre, og det ser jeg intet forkert i.

> [...]
lær
> titlen. Jeg kunne ikke tolere den ligegyldighed, dybest set også derfor

OK - det kan jeg så til gengæld nikke genkendende til - skide træls når man
har computerafvikling :)

Mvh

John K

Fra : Jan Holm

Dato : 20-12-01 08:34

> [...]
> stort set kun var DR og nogle få lokalradioer der sendte nogle timer om
> dagen. Der må jo være en grund til at så mange for eksempel hørte R.SH

Hvad er mange ? Personligt tror jeg ikke det var nok til at kunne kalde det
opdragelse af den danske nation.

> [...]
> Og igen - jeg ser ingen problemer i at radiostationerne spiller det der
> henvender sig til den bredeste målgruppe - det gør stort set alle

Ja men de fleste seriøse virksomheder har et minimum for hvad de vil sætte
deres navn på. Radioerne har faktisk meget magt mht. musik. Det er meget
vigtig for selskaberne at deres ting blir playlistet, gør de ikke de er
chancerne for det store hit minimale. Jeg savner nogle folk der gider at
tage stilling til det selskaberne udsender og engang imellem sige fra. Jeg
tror reaktionerne i selskaberne vil komme meget hurtigt. Som det er nu er
danskerne opdraget til at købe en lort hvis bare den er pakket ordentlig
ind. En del af den indpakning er radioerne.

> der finde da masser af kvalitetspop -

Ja, så er det bare en skam at det kun er halvdelen der blir spillet !!

> Men at give radiostationerne skylden for at der spilles så meget pop kan jeg
> ikke tilslutte mig. De kommercielle stationer spiller det den bredeste
> målgruppe gerne vil høre, og det ser jeg intet forkert i.

Her må jeg igen ty til min teori om at folk ikke ved hvad de vil høre. De
spiser gladeligt det der blir serveret, hvis det altså er pakket ordentlig
ind.

>skide træls når man har computerafvikling :)
> Mvh
> John K

Computerafvikling er rart, så slipper folk på radioerne for at spilde tiden
med at lytte til det de selv spiller Hvis man dog bare var radiovært
!!!!!

"vi må da håbe at det blir bedere imorgen"

Mvh
Jan Holm

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 20-12-01 10:39

Nu vil jeg da gå ud fra, at en del i dette forum var til DR's ganske
udmærkede "Radiodays"-kursus for nyligt. Her var der et oplæg fra Sky Radios
musikansvarlige. Han sagde at de hos Sky Radio laver undersøgelser, hvor en
udvalgt gruppe af "almindelige" mennesker kan give deres mening til kende,
og så at sig blackliste forskellige sange. Således fjernede Sky Radio
hurtigt Michael Jacksons første single, ganske enkelt fordi folk ikke gad
høre den mere. Så det må da siges at være en slags "power to the
people"-agtig måde at drive en radiostation. Jeg var selv lidt overrasket
over hans indlæg, men jeg har heller ikke min daglige gang i radiobranchen.
Spændende kursus.

Fra : Jan Holm

Dato : 20-12-01 11:16

Hej Ulrik

Hvor mange tror du der havde A-listet det nummer hvis ikke det var MJ.
Med fare for at blive flamet af gud og hver mand, hvem af disse navne blev
pr automatik playlistet hvis de ikke hed det de nu gjorde.

EyeQ
Thomas Helmig
Geri Halliwell
Emma Bunton
Ricky Martin
Enrique Eglesias

Find selv på flere. Jeg siger ikke noget om at disse er dårlige, jeg er bare
ret sikker på at de alle inden for de sidste 4 måneder har fået spillet
noget nyt og tvivlsomt, alt for meget. Hvis disse navne sendte plader ud
uden information på coveret var hovedparten aldrig kommet på playlister.
Derudover vil jeg våge den påstand at nogle folk har playlistet numre de
ikke selv har hørt men udelukkende pga. et navn med en ny single.

"pop - fordi livet er for kort til selv at tage stilling"

(med pop menes super kommercielt, tv-reklame markedsført design musik)

Mvh
Jan Holm

Fra : John K

Dato : 20-12-01 18:37

> Hvad er mange ? Personligt tror jeg ikke det var nok til at kunne kalde
det
> opdragelse af den danske nation.

Radio Luxemborg - for at nævne en anden station, der blandt andet påvirkede
DR - hvorfor mon?
I øvrigt var eksemplet med R.SH ikke et eksempel på opdragelse af en hel
nation, men et eksempel på at et meget stort antal sønderjyder og til dels
fynboer hørte R.SH istedet for DR - det må da være et bevis på at folk gerne
vil have popmusik.

> [...]
> chancerne for det store hit minimale. Jeg savner nogle folk der gider at
> tage stilling til det selskaberne udsender og engang imellem sige fra.

Det tror jeg da også de fleste stationer gør. Vi kasserer en stor del af det
der kommer - jeg vil tro over halvdelen af det der bliver sendt til os
aldrig kommer "on air" hos os - og nej det er ikke kun popmusik der kommer
"on air" hos os.

> [...]
> danskerne opdraget til at købe en lort hvis bare den er pakket ordentlig
> ind. En del af den indpakning er radioerne.

Igen ikke enig. Jeg lytter da for det meste en CD igennem inden jeg køber
den - med mindre det er fra en rode kasse til en 20'er.

> Ja, så er det bare en skam at det kun er halvdelen der blir spillet !!

Kan du give eksempler på noget popmusik der efter din mening er kvalitet og
som ikke bliver spillet overhovedet?

> Her må jeg igen ty til min teori om at folk ikke ved hvad de vil høre. De
> spiser gladeligt det der blir serveret, hvis det altså er pakket ordentlig
> ind.

Hvorfor er DR's lyttertal så dalende - de spillede meget andet musik end
lige "top 10" musik - men lytterne skred.

> Computerafvikling er rart, så slipper folk på radioerne for at spilde
tiden
> med at lytte til det de selv spiller Hvis man dog bare var radiovært
> !!!!!

Nej - så er man netop tvunget til at lytte med hele tiden - sæt nu skidtet
går ned :)

> "vi må da håbe at det blir bedere imorgen"

Jeg tvivler...

Mvh

John K