Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Andet forsøg med koncertbilleder
Fra : Christian Andersen

Dato : 13-12-01 02:39

Hejsa.

Jeg skrev engang i sommers med ønske om kritik af nogle billeder jeg
havde taget af den århusianske sangerinde Tina Dickow.

Jeg har nu taget nogle flere, de ligger på <http://chran.dyndns.dk/tina/>

Billederne fra Train er taget på en 800 ASA film, og samtlige med en
lukketid på 1/20 sekund og blænde på 5.6.

Billederne fra Pustervig er taget på en 200 ASA film med en blænde på
omkring 3.2-5.6 og en lukketid på 1/15-1/60 sekund. Jeg sad ned da jeg
tog dem, derfor er de ikke mere slørede end de er.

Kan jeg allernådigst få lidt kritik?

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : L@rs

Dato : 13-12-01 12:47

KLIP -KLIP
> Kan jeg allernådigst få lidt kritik?

OK Billeder især dem fra Train - men du bør gøre noget ved måden du viser
dem drem på - prøv f. eks at tage ACDSee og brug Plugin'en "HTML-Album
Creator" - til at lave sider med flere billeder på.
mvh
l@rs

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-12-01 14:30

L@rs wrote:

>OK Billeder især dem fra Train - men du bør gøre noget ved måden du viser
>dem drem på - prøv f. eks at tage ACDSee og brug Plugin'en "HTML-Album
>Creator" - til at lave sider med flere billeder på.

Ja, jeg ved det godt. Men jeg bruger Linux og jeg ved ikke rigtig hvor
jeg kan få sådan et program henne.

Jeg overvejede at lave seperate html-sider til hvert billede, men så var
klokken 2 og så gad jeg ikke mere

Mange tak for kritikken!

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Fra : Ingrid van Vliet

Dato : 13-12-01 13:20

Hej Christian

Gode billeder fra Tina D. Men hvor er Steffen B. ?

Ham (og Tina D.) kan du til gengæld se her :
http://www.ingridonline.dk/nldk/train2001.asp

for jeg var også til koncerten (og havde kamera med !)

Hilsen
Ingrid

Homepage: http://www.IngridOnline.dk
Weblog: http://dutchindk.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Der er talemåder regnvejrstanker, glimtvis åben himmel
Der er tak for sidst og jeg skal huske dig
Der er sommerdage sol i søvne, spinkle luftkasteller
Der er forlegenhed og åh forglem mig ej
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[ Text : Steffen Brandt ]

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-12-01 14:29

Ingrid van Vliet wrote:

>Hej Christian
>
>Gode billeder fra Tina D. Men hvor er Steffen B. ?

Jeg pakkede kameraet væk før han kom på. Jeg havde fået at vide i
telefonen at det kun var tilladt at tage billeder i de første 3 numre.
Men det passede tilsyneladende ikke :P

Jeg havde ellers en film mere med. Jeg ville gerne have haft nogle af
Steffen B. også.

>Ham (og Tina D.) kan du til gengæld se her :
>http://www.ingridonline.dk/nldk/train2001.asp

Meget ok billeder. Især fordi jeg er med på et af dem

Dog forstår jeg ikke du skriver at man ikke måtte bruge flash, fordi der
var da en der gjorde det. Det var måske dig, der senere fik at vide du
ikke måtte?

Tak for kritikken!

Fra : Ingrid van Vliet

Dato : 13-12-01 14:45

Hej igen

Så må du være med på billedet af Hush ? Der kan jeg se en med et kamera ...
Jo jeg fik at vide af en af Trains Bodyguardstypen at jeg var velkommen til
at tage billeder men jeg måtte ikke bruge flash. Jeg var så uheldig at
flashe lidt for tæt på ham tror jeg. Men jeg så senere at der var andre som
brugte flash alligevel, så der er åbenbart lidt forvirring hos Trains
personale mht. reglerne om fotografi.

Næste gang skal man bare holde sig lidt væk fra dem, så kan man tage alt de
billeder man har lyst til.

> Tak for kritikken!
Det var så lidt da

God jul
Ingrid

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 15-12-01 15:30

Ingrid van Vliet <kysbruden@zzgmx.net> wrote:

> [...]
>
> Ham (og Tina D.) kan du til gengæld se her :
> http://www.ingridonline.dk/nldk/train2001.asp
>
> for jeg var også til koncerten (og havde kamera med !)

Til Christian.

Jeg synes ikke dine billeder er særligt spændende, hvilket nok mest
bygger på at de er teknisk dårlige, alt for uskarpe. Hvis du ikke må
bruge flash så prøv med en 1600iso film, eller at presse din 800iso til
1600. Men det bedste er jo nok at bruge en flash. Det er nærmest umuligt
at tage et skarpt billede med en lukketid under 1/80 uden stativ.

Til Ingrid.

Rigitgt gode billeder, men du har jo ogsp bebyttet en anden
fremgangsmåde end Christian.

Thomas Bach

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 16:45

Thomas Bach Piekut wrote:

>Jeg synes ikke dine billeder er særligt spændende, hvilket nok mest
>bygger på at de er teknisk dårlige, alt for uskarpe.

Hvilke billeder har du kigget på?

Jeg er helt med på at billederne fra Train den 19. maj er alt for
uskarpe. Jeg havde ikke meget erfaring dengang og [indsæt selv
undskyldninger her].

Men billederne fra den 6. december er altså ikke særlig uskarpe. Det der
snyder dig er nok den dårlige konvertering fra 20 MB TIFF-fil til lille
jpg-fil der er foregået og som jeg ikke har meget erfaring i.

Papirudgaven af billederne fra Train 6. december er alle skarpe.

>Hvis du ikke må
>bruge flash så prøv med en 1600iso film, eller at presse din 800iso til
>1600.

Yes. Men det blev jeg frarådet af fotohandleren.

>Men det bedste er jo nok at bruge en flash. Det er nærmest umuligt
>at tage et skarpt billede med en lukketid under 1/80 uden stativ.

Det gik nu meget godt.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 15-12-01 20:58

Thomas Bach Piekut <piekutxxx@mail.dk> wrote:

> [...]
> 1600. Men det bedste er jo nok at bruge en flash. Det er nærmest umuligt
> at tage et skarpt billede med en lukketid under 1/80 uden stativ.

Uden at blande mig i diskussionen om den konkrete koncert vil jeg blot
som gammel koncertfotograf sige følgende:

Man får de de mest interessante koncertbilleder uden brug af flash, men
der stiller visse krav til lyset på scenen.

Man kan tage billeder ned til 1/30 sek. (evt. med lidt håndstøtte) hvis
brændvidden ikke er for stor. Hvis man bruger en 200 mm skal man bruge
1/125 eller hurtigere hvis det er i fri hånd.

Et terbenenet stativ er jo håbløst til en koncert. Skal man absolut
bruge stativ vil jeg anbefale et etbenet stativ. Men et hvilket som
helst stativ hæmmer bevægelsesfriheden.

Et farvebillede taget med et scenelys der primært består af en farve
(f.eks. rødt) vil blive ualmindelig uinteressant.

Nogle afmine billeder er her:
http://www.angel.dk

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 21:17

Jørgen Angel wrote:

>Uden at blande mig i diskussionen om den konkrete koncert vil jeg blot
>som gammel koncertfotograf sige følgende:
>
>Man får de de mest interessante koncertbilleder uden brug af flash,

Fuldstændig enig. Samt at jeg ikke var sikker på om flash ville hyle
hende ud af den. Det ville det jo nok.

>men
>der stiller visse krav til lyset på scenen.

Igen enig. Lyset ved koncerten var rigtigt godt. De havde fundet på at
smække en spot med hvidt lys i hovedet på hende i starten og det
hjalp gevaldigt.

>Man kan tage billeder ned til 1/30 sek. (evt. med lidt håndstøtte) hvis
>brændvidden ikke er for stor.

Jeg har taget alle billeder den 6. december med 1/20 sek. og en
brændvidde på objektivet på 70 mm.

>Hvis man bruger en 200 mm skal man bruge
>1/125 eller hurtigere hvis det er i fri hånd.

Enig.

>Et farvebillede taget med et scenelys der primært består af en farve
>(f.eks. rødt) vil blive ualmindelig uinteressant.

Igen enig.

>Nogle afmine billeder er her:
>http://www.angel.dk

Respekt. Det er virkelig nogle gode billeder.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 16-12-01 10:09

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

> Fuldstændig enig. Samt at jeg ikke var sikker på om flash ville hyle
> hende ud af den. Det ville det jo nok.

Det er faktisk ubehageligt at få flashlys i hovedet - og det generer
publikum. Derfor blev det ret tidligt forbudt. Der var ikke meget lys på
scenen i 1960'erne (ja, jer er fyldt 50) derfor var flash nødvendigt -
og accepteret. Mine tidlige billeder af Deep Purple, Yardbirds, Led
Zeppelin m.fl. er alle taget med flash.

> Respekt. Det er virkelig nogle gode billeder.

Jeg siger tak!

Jørgen