Alvorligt Crash!
Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 13-12-01 00:16

Hej Gruppe!

Min maskine (PII 300Mhz) er gået ned på en måde, jeg ikke har hørt om før,
og følgelig aner jeg ikke, hvad jeg skal stille op med problemet. Maskinen
har virket upåklageligt længe, men siden igår har den, hver gang jeg tænder
for den givet sig til - inden der vises noget på skærmen - endsige tændes
for den - at hænge noget så uigenkaldeligt fast (jeg kan ikke engang bruge
kabinettets power-knap til at slukke) samtidig med at speakeren giver en
utrættelig og ualmindelig irriterende to-tonet sirene-lyd fra sig. Hvad er
der galt med min maskine??
Jeg har nulstillet min bios med jumperen på motherboardet uden nogen
effekt. Herefter har jeg - et for et - frakoblet IDE-drevene og forsøgt at
starte op påny - med samme crash til følge.
Jeg har endnu ikke forsøgt at fjerne andre dele af hardwaren, men regner
heller ikke umiddelbart med, at det skulle kunne løse problemet. Min
motherboard-manual rummer ikke andre oplysninger om at min maskine skulle
kunne finde på at give grimme advarselstoner fra sig i andre tilfælde end
hvis CPU'en er overophedet, og det er den selvsagt ikke ved opstart af
maskinen...

Håber at nogen ved hvad der er galt...
Sune

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-12-01 00:31

Såvidt jeg husker, er "sirenen" et signal om ram-fejl... Tag rammene ud og
sæt dem i igen.. Evt. et af gangen.

Når du er igang kan du lige pille grafikkortet ud og i igen.

- Martin

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 15:12

Hej - Jeg prøvede 'ram ud - ram i' metoden en efter en og allerede ved
første udtag ændrede situationen sig. Min maskine siger nu uanset hvilke
ram-enheder jeg sætter i (også den, jeg fjernede først, der fik den grimme
sirenelyd til at stoppe) en tonekombination bestående af et langt og tre
korte bip. Iflg www.pchell.com/hardware/beebcodes.shtml betyder det (da jeg
har en AMI bios), at min ram sidder forkert. Så nu prøver jeg lige at få den
sat rigtigt.... Jeg fatter dog stadig ikke, hvad sirenelyden kom sig af...?
( jeg har desuden afprøvet min skærm på en anden maskine - den virker - og
jeg har skiftet grafikkort (har to) uden effekt)

Martin Petersen <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9v8pbn$2i6g$1@news.cybercity.dk...

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 16:44

Nå, jeg har nu prøvet rammen som motherbordmanualen foreskriver, den bør
sidde, og endda også i andre placeringer med samme resultat hver gang: en
lang og tre korte bip. Jeg har fundet ud af, at det er en AWARD bios jeg
har, og har ladet mig fortælle at denne bip-kode har at gøre med
skærmkort-problemer... Derfor har jeg rodet lidt med mine skærmkort. Til
hverdag har jeg et agp-kort og et voodookort i min maskine, og jeg har nu
prøvet agp-kortet alene, voodookortet alene og begge kort sammen - hver gang
med samme resultat: et langt og tre korte bip.
Er der nogen, der fatter, hvad der er galt?

Sune Spang-Thomsen <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9PnS7.8114$z4.1017916@news000.worldonline.dk...

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-12-01 18:23

Prøv et helt andet skærmkort. Hvis dit voodookort er et voodoo2, kan det
desuden ikke sidde alene, da det udelukkende er et addon. Jeg vil skyde på
at dit agpkort er stået af.. Prøv evt. at rense kontaktfladen (det du
stikker ned i soklen), på dit agpkort med viskelæder.

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 14-12-01 23:43

Mit Voodookort er et voodoo1, så det burde vel kunne sidde alene...?

Martin Petersen <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vdchg$2nhi$1@news.cybercity.dk...

Fra : Martin Petersen

Dato : 15-12-01 14:15

Nope, det er osse et addon. Bruger du ikke et loopkabel mellem voodoo og dit
andet kort?

Fra : dena

Dato : 13-12-01 00:34

On Thu, 13 Dec 2001 00:16:14 +0100, Sune Spang-Thomsen wrote:

> [...]
> opstart af maskinen...
>
> Håber at nogen ved hvad der er galt... Sune

Hi..

Det lyder umiddelbart som om, det er grafikkortet..
Hvilket grafikkort har du i?
Har du tjekket forbindelsen til dette fra skærm -> kort -> bundkort?

Jeg går ud fra at det er ATX, så prøv at hive powerkablet ud, tjek
ovennævnte (eventuelt lige træk kortet ud og i igen) og sæt power til
igen.. ? Nogen gange når strømmen ikke at gå fra på al hardwaren..

- dena
--
"I didn't expect the Spanish Inquisition!"