Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW format i digicams
Fra : BØRGE ANDERSEN

Dato : 13-12-01 00:02

Hej,
flere og flere digitalkameraer, også i den ''billige''
afdeling udstyres med et alternativt format, kaldet RAW.
Dette skulle være det "bedste", dvs det som gemmer flest
informationer fra optagelsen, samtidig med, at filerne kun
fylder ca. det halve af fx TIFF formatet. Men,men .. Hvordan
udnytter man det bedst muligt ? Kender nogen en "tutorial"
eller et andet skriftsted om emnet?
Med venlig hilsen...børge

Fra : Enrico

Dato : 13-12-01 01:02

I nyhedsgruppen dk.edb.grafik kører der pt. en tråd om komprimering af
billeder her kommer man lidt ind på det.

Hilsen Enrico

Fra : Enrico

Dato : 13-12-01 01:31

Se informativ side hos Foto/C:

   http://fotoc.synkron3.uni2.dk/sw338.asp

Enrico

Fra : BØRGE ANDERSEN

Dato : 13-12-01 19:33

"Enrico" <enricorodrigues@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I nyhedsgruppen dk.edb.grafik kører der pt. en tråd om
komprimering af
> billeder her kommer man lidt ind på det.

Hej, Enrico.
Jeg har faktisk stillet det samme spm i den tråd,
ihukommende det gamle? ord: "dobbelt krog fanger dobbelt
fisk"
Se evt mine indlæg af 11-12 og 12-12 i samme tråd.
Venlig hilsen...børge

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 13-12-01 21:26

Hej Børge

Jeg anvender KUN raw format med mit digital kamera, det gør jeg fordi raw
filen indeholder en bedre kvalitet og flere muligheder end en tilsvarende
jpg.

Den bedre kvalitet fremkommer ved at raw filen indeholder præcis det som
cmos'en indeholdt da billedet blev taget, ikke noget kvalitetstab.

De bedre muligheder ligger i at programmer til at håndtere raw filer, giver
mulighed for at foretage eksponeringsjusteringer blænde, wb m.v.

Mvh Jan