Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indkøbstip...NiMH batterier
Fra : Claus Smith

Dato : 12-12-01 09:48

Harald Nyborg har i øjeblikket en pakke med 4 styks AA 1500 mah NiMH
batterier for 59,95.

Claus Smith

Http://www.pigefotografen.dk

Fra : Kim Thomsen

Dato : 12-12-01 16:21

"Claus Smith" <pigefotografen@pigefotografen.dk> wrote in message
> Harald Nyborg har i øjeblikket en pakke med 4 styks AA 1500 mah NiMH
> batterier for 59,95.
>
> Claus Smith
>
> Http://www.pigefotografen.dk

Og føtex har 4 stk opladelige (1300mAh NiMH) for 129,- incl oplader til
både NiMH og NiCD.
Mvh Kim Thomsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-01 21:49

On Wed, 12 Dec 2001 16:21:07 +0100,
Kim Thomsen <no@thanks.com> wrote:

> Og føtex har 4 stk opladelige (1300mAh NiMH) for 129,- incl oplader til
> både NiMH og NiCD.

Det er en timer baseret lader, og IKKE en intelligent lader.

Det betyder at den lader 1300 mAh i dine batterier, uanset om
du senere køber 1800 mAh batterier. Man kan dog hælde mere i
hvis man manuelt husker at starte/stoppe den.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-12-01 14:04

"Povl H. Pedersen" wrote:

> [...]
> du senere køber 1800 mAh batterier. Man kan dog hælde mere i
> hvis man manuelt husker at starte/stoppe den.

Det er i det hele taget lidt dumt at spare nogle få håndører, og så
skulle nøjes 1300 mAh, når man for en beskeden merpris kan få 1800 mAh.

Man skal jo tænke på, at et sæt genopladlige NiMH baterier, alt efter
kvalitet og hvor godt man passer dem, typisk holder i 1 til 4 år eller
til mellem 500 og 1000 genopladninger.

Det handler også om, at batterierne langt fra er tomme, når de ikke
længre har kapasitet nok til at drive kameraet, der er måske 300 mAh
tilbage på batteriet, når kameraet melder low batteri, d.v.s at man kun
kan udnytte de 1000 mAh af et 1300 mAh batteri, og at man får 1500 mAh
ud af et 1800 mAh batteri, altså en 50% forøgelse af kapasiteten.

Jeg har iøvrigt dårlige erfaringer med lavpris batterier, de holder ikke
til lige så mange genopladninger som de lidt dyrere varemærker, der hvor
man først ser slidet, er at man godt kan oplade batteriet, men at det
ret hurtigt taber kapasitet ved bare at ligge, og det er jo noget møj,
hvis ens ekstra batterier har tabt kapasiteten, når man skal bruge dem.

Hvis man køber et sæt med 4 batterier, så kan man godt komme ud for, at
et enkelt batteri går dødt lang tid før de andre, og hvis man ikke har
en rimmelig god batterimåeler, så kan man i lokalisere det defekte
batteri, og man vil kun opleve at det pågældne sæt batterier er dårlige.

Jeg vil dog sige, at hvis man kun sjældent fotograferer, og derfor kun
vil komme til at geoplade batterierne 10 - 20 gange årligt, så vil
batterierne dø af alderdom længe inde de er slidt op, og så kan man
roligt købe lavpris produkter.

Når genopladlige NC, MiHD og Lithium batterier dør af alderdom, så
skyldes det at de er udstyret med en ventilation, så der ikke opstår
overtryk p.g.a. den varme, som dannes under forbrug, det gør at
batteriet langsomt tørrer ud.

Fra : Kim Thomsen

Dato : 13-12-01 14:24

ok, så holder jeg mig fra tilbudet i føtex.

Mhv Kim Thomsen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-12-01 22:39

> [...]
> en rimmelig god batterimåeler, så kan man i lokalisere det defekte
> batteri, og man vil kun opleve at det pågældne sæt batterier er dårlige.

Jep, sådan lærte jeg "SDS-syndromet" (Sudden-Death-Syndrome) ved min
Oly-2100 at kende - batteripakken fra forhandleren var befængt med den
dårligdom, og når det ene batteri således pludselig døde, skete der det at
ændrigen i strømmen triggede en uheldig virkning i strømforsyningen til
kameraet - og kameraet var således pludseligt helt dødt. Jeg har fået byttet
kameraet par gange på grund af det, indtil Olympus begyndte at rette fejlene
på printene der kom ind

// Steffen

Fra : OJ

Dato : 14-12-01 09:47

On Wed, 12 Dec 2001 20:49:13 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

> [...]
>du senere køber 1800 mAh batterier. Man kan dog hælde mere i
>hvis man manuelt husker at starte/stoppe den.

Hvilken lader KAN anbefales?

Ole