Opsigelse af lejemål pga. katte - lang
Fra : Ole PE Jensen

Dato : 12-12-01 12:56

Jeg har idag modtaget en opsigelse af mit lejemål.

Jeg håber, at der er nogen der kan støtte og hjælpe mig.

REKOMMANDERET
Ole PE Jensen
Storegade
Esbjerg

Esbjerg, den 11.december 2001

Opsigelse af lejemålet Storegade, 2.sal, Esbjerg

I medfør af lejelovens § 83 litra E og F, opsiges ovenstående lejemål med 3
måneders varsel til fraflytning senest den 2. april 2002 kl. 12:00

Begrundelse for opsigelsen:

1)
Siden april 2001 har vi gentagne gange forsøgt, at påbegynde renovering og
istandsættelse af det til lejemålet på 1.sal tilhørende værelse som er
beliggende på 2.sal og støder op til dit lejemål. Men på grund af til
stadighed stærke lugtgener hidrørende fra dit kattehold har vi måttet
indstille dette arbejde. Flere håndværkere har ganske simpelt, på grund af
lugtgenerne, nægtet at arbejde i rummet.

2)
Til daglig gene for ejendommens øvrige beboere og andre der færdes i
ejendommen, er der ved indtræden eller udgang i ejendommens opgang på trods
af åbenstående vinduer, åbne udluftnings kanaler og brug af duftblokke en
ram lugt af kattehold, hvilket ikke er acceptabelt.

3)
Af hensyn til de øvrige beboers velfærd og varmeøkonomi og indtrængende
gadestøj er det ej heller acceptabelt, at der i et forsøg på at mindske
lugtgenerne er nødvendig, uanset vejrlig, ril stadighed at have et eller
flere af opgangens vinduer stående åbne.

Nærværende opsigelse bedes underskrevet og efterfølgende returneret til
udlejer.

Som Udlejer Som lejer

Der gøres opmærksom på jf. Lejelovens § 87 stk. 2, at såfremt opsigelsen
ikke kan godkendes, skal skriftlig indsigelse herom være udlejer i hænde
senest 6 uger efter modtagelse af denne skrivelse.

Mine bemærkninger:
Jeg er førtidspensionist, 53 og bor alene i lejemålet med to katte. Jeg har
boet i ejendommen i næsten 10 år uden problemer. Jeg havde tidligere 3
katte, men den ældste er død.

Ejendommen var oprindelig kommunal ejendom men blev for et par år siden
solgt til private.

Efterhånden som de to andre lejligheder i ejendommen (ialt 3 lejemål) blev
fraflyttet renoverede udlejer lejlighederne, -Som Nu beboes af udlejer og
hans kone (stuen) og udlejers datter (1.sal)

Kommentarer til pkt. 1,2 og 3:

1)
Det kammer der er tale om har egen indgang fra afsatsen og mine katte har
aldrig haft deres "gang" dér.
Jeg ved ikke hvordan lugtgenerne skulle kunne trænge derind mellem 2 til
stadighed lukkede døse.

2)
Jeg kan ikke lugte noget selv. Selv når jeg kommer hjem efter at have været
væk i lang tid.
Der er kun tale om ét vindue, og det stod på "småklem. Der er ikke
udluftningskanaler i opgangen.

3)
Der er ingen varmeapparater i opgangen. Gadestøjen trænger nok mere ind over
altanen og stuevinduet end af entredøren fordi et vindue står på klem.
Det har været et mildt efterår derfor har vinduet stået på klem fordi der
samlere sig meget varme på 2.sal fra de sydvendte vinduer på opgangen.

Jeg har endnu ikke foretaget mig andet end at skrive denne smøre. Jeg vil
vente og hører om der er nogen der har et godt råd.
Jeg er "lidt" fortvivlet.

Jeg hører også gerne pr. mail eller telefon.

Jeg skal nok informerer gruppe om hvad der sker.

Tak fordi du hang på!

--
Med venlig hilsen -=- Ole PE Jensen
opej@city.dk -=- ftp://look:look@opej.dyndns.dk

Fra : Morten Skjershede

Dato : 12-12-01 13:22

Hej Ole

Det var dog et trist brev at få.
For mig lyder det nærmest som om, det er ren chikane fra den ny ejer, og et
forsøg på at få dig ud.
Han har åbenbart andre planer med ejendommen.
Hvad står der i din lejekontrakt ang. husdyrhold??
Jeg vil evt. råde dig til at tale med en advokat i advokatvagten hvor du kan
forhøre dig om dine juridiske rettigheder.
Det er i første omgang gratis.
Du kan søge på nettet ang. love og bekendtgørelser og på vertificeret de §
han henolder sig til.
Måske kunne du også få en udtaelse fra tidligere ejer..
Kommunen..der godtgør at der ikke tidligere har været gener.
Sidst kan du kontakte Lejernes Landorganisation for at høre om de kan
hjælpe.
Jeg føler med dig og dine katte og ønsker dig god kamp.

Hilsen Morten
http://www.yeoman.dk

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 12-12-01 13:49

"Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ole
> Hvad står der i din lejekontrakt ang. husdyrhold??
Jeg har tilladelse tilbage fra kommunens tid til 3 katte.

> Jeg vil evt. råde dig til at tale med en advokat i advokatvagten hvor du
kan
> forhøre dig om dine juridiske rettigheder.
Jeg har kontaktete advokaten.dk og givet dem samme smøre

> Måske kunne du også få en udtaelse fra tidligere ejer..
Ja det kunne jo være sjovt at tale med den gamle vicevært.

> Sidst kan du kontakte Lejernes Landorganisation for at høre om de kan
> hjælpe.
Jeg har kontaktet LLO med henblik på et medlemsskab.

> Jeg føler med dig og dine katte og ønsker dig god kamp.
Tak

Fra : Gitte

Dato : 12-12-01 13:25

Jeg mener at Kattens Værn giver rådgivning i forbindelse med den slags
sager....prøv at kontakte dem.
Tlf. 38 88 12 00 (sekretariatet), de har åbent mandag-fredag klokken
10-15. Såvidt jeg ved har de også en juridisk rådgiver.
Hvis forholdene er, som du skriver, så ligner det i mine øjne en form
for chikane... Hvis kattene er kastrerede/steriliserede (nul strinteri)
og du renholder bakken ordentligt hver dag etc. så kan det vel under
ingen omstændigheder lugte... jeg mener, en sund og rask kat er jo lugtfri.
Jeg har nul erfaring med den slags problemer, andet end bekendte der
blev smidt ud fordi de bevidst holdt kat, hvor kattehold ikke var
tilladt, men prøv at kontakte kattens værn.
Held og lykke til
Mvh. Gitte

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 12-12-01 13:56

"Gitte" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at Kattens Værn giver rådgivning i forbindelse med den slags
> sager....prøv at kontakte dem.
Det fik jeg ikke så meget ud af, de kunne kun (evt) skaffe nye hjem.

> [...]
> Hvis forholdene er, som du skriver, så ligner det i mine øjne en form
> for chikane... Hvis kattene er kastrerede/steriliserede (nul strinteri)
De er neutraliseret.

> og du renholder bakken ordentligt hver dag etc. så kan det vel under
> ingen omstændigheder lugte...
Jeg kan sløse en enkelt dag.

> [...]
> blev smidt ud fordi de bevidst holdt kat, hvor kattehold ikke var
> tilladt, men prøv at kontakte kattens værn.
Jeg må holde katte iflg min kontrakt

Fra : Gitte

Dato : 12-12-01 14:20

Æv, sært, for jeg syntes jeg havde læst at de faktisk også giver gode
råd i den forbindelse....
Havde vi blot haft norske forhold, hvad kattehold i lejligheder angår
.... men alligevel, det må da være tvivlsomt om det er lovligt at smide
dig ud på den måde (katte lugter sgu da ikke!). Håber du finder en
løsning og at alt ordner sig til det bedste.
Mvh. Gitte

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 12-12-01 14:31

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-12-01 19:52

Hmm, tilbage i '91 fik jeg stor hjælp af K.V. jeg har
godt nok været medlem i maaange år, ved ikke om det
har noget at sige. Hvis jeg var dig ville jeg få skriftlige
udsagn fra den gamle varmemester og naboer (gamle)
og så kontakte advokatvagten, også finde ud af hvilke
håndværkere der "efter sigende" ikke kunne klare lugten.
Advokater har et udtryk de kalder "skuffeaftaler" det
er hvis du kan bevise at du har boet der x antal år med
katte uden problemer som lugtgener, så kan de fleste
fornuftige mennesker godt se at det lyder tåbeligt at
kattene skulle være begyndt at lugte fordi der er ny
ejer af bygningen, det lugter (ups. tosset udtryk i denne
forbindelse) af at de nye ejere ikke kan sætte huslejen op
i din lejlighed før der kommer nye lejere ind.

Jeg ønsker dig held og lykke
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 12-12-01 19:45

Har ikke så meget forstand på § og sådn, men står der i din lejekontrakt at
udlejer kun har 3 mdr. opsigelse? Altså jeg mener at det er lejer som har 3
mdr. opsigelse og udlejer har et helt år. Med mindre der er anført andet i
lejekontrakten???

Og udlejer skal da kunne bevise at det er dine katte som er skyld i lugten.

Nå det skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men håber da det bedste for dig
og dine katte *S*

Hilsen
Joan

Fra : Ole PE Jensen

Dato : 13-12-01 00:21

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
3
> mdr. opsigelse og udlejer har et helt år. Med mindre der er anført andet i
Det har jeg faktisk ikke kigget efter.........

> Og udlejer skal da kunne bevise at det er dine katte som er skyld i
lugten.
Det er jo en påstand....

> Nå det skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men håber da det bedste for
dig
> og dine katte *S*
Tak for dit svar.....

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-12-01 19:53

Hej Ole

For det første tager det tid at få dig smidt ud, der er så vidt jeg husker 2
års ventetid på at komme i boligretten.

Ellers er du desværre rimelig retsløs, jeg har selv måttet aflive min sidste
hund, fordi en nabo havde set sig gal på mig.

Jeg vil råde dig til at få flere forskellige folk, gerne fra en eller anden
dyreværnsorganisation, pensionistforening el. lign til at komme på uanmeldt
besøg helst mange gange, så du kan bevise at der ingen lugtgener er. Kan du
evt. få din læge involveret?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-12-01 18:18

"Ole PE Jensen" <opej@city.dk> skrev...

Hej Ole

Nu må jeg vist hellere lige komme med et par kommentarer... vil lige sige,
at jeg arbejder som ejendomsadministrator, og derfor beskæftiger mig med
lejeret til daglig, ligesom jeg har taget eksamener i ejendomsjura.

> Jeg har idag modtaget en opsigelse af mit lejemål.
SNIP

> I medfør af lejelovens § 83 litra E og F, opsiges ovenstående lejemål med
3
> måneders varsel til fraflytning senest den 2. april 2002 kl. 12:00

Disse §'er er sådan set rigtige at benytte, hvis forholdet altså viser sig
at være sådan som udlejer skriver - de 3 måneders varsel kan diskuteres,
idet det i § 84, stk. 1, litra b, præciseres, at opsigelsen skal være
"rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold" - der tages ved
afgørelse af denne rimelighedsbetragtning også hensyn til, hvor længe
udlejer har ejet ejendommen.

> Begrundelse for opsigelsen:
SNIP begrundelser for opsigelsen
- med bemærkning om, at jeg slet ikke kan forstå, at du selv kan holde ud at
opholde dig i lejligheden, hvis lugtgenerne virkelig er SÅ kraftige!!!

> [...]
> fraflyttet renoverede udlejer lejlighederne, -Som Nu beboes af udlejer og
> hans kone (stuen) og udlejers datter (1.sal)

Kunne tyde på - uden at jeg naturligvis ved det... - at denne udlejer fx
havde en god ven eller endnu et barn, som manglede en lejlighed...

> Kommentarer til pkt. 1,2 og 3:

SNIP

> [...]
været
> væk i lang tid.
> Der er kun tale om ét vindue, og det stod på "småklem. Der er ikke

Hvad med dine gæster? De må da ihvertfald bemærke noget - med mindre deres
lugtesans er helt ad pommern til... Synes du evt. skal få skriftlige udsagn
fra dine besøgende, til evt. brug som bevis ved en senere sag.

SNIP igen

> Jeg har endnu ikke foretaget mig andet end at skrive denne smøre. Jeg vil
> vente og hører om der er nogen der har et godt råd.
> Jeg er "lidt" fortvivlet.

OK - du skal først og fremmest henvende dig til Lejernes LO, som har
jurister mv. ansat specielt til at hjælpe folk i denne situation (og også
somme tider i situationer, hvor folk ikke har ret... Det mener jeg nu nok,
at du har her). De kan hjælpe dig med at gøre indsigelse over opsigelsen,
hvilket du naturligvis bør gøre.
Hvis udlejer så *mener det alvorligt* er skridtet efter indsigelsen, at
udlejer indbringer sagen for boligretten - og det kan tage laaang tid før
sagen kommer for. I København kan der sagtens være 1-1½ års ventetid, det er
der nok ikke i Esbjerg, men lynende hurtigt går det ihvertfald ikke...

Hvis din udlejer er den type, som der desværre findes nogle af (kan man som
oftest høre om i TV, eller læse i aviser og LLO's medlemsblad), så kan
vedkommende finde på at gøre livet så surt for dig, at du alligevel vælger
at flytte - også der er det en god idé at være medlem af LLO, for om ikke
andet, så kan de ihvertfald skrive nogle breve til udlejer og få ham til at
forstå, at du ikke giver op på forhånd!

> Jeg skal nok informerer gruppe om hvad der sker.

Tak - vi er også drøn-nysgerrige - vil jo gerne høre, at det kommer til at
gå alligevel!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere