Kan I anbefale en billig VLAN-switch ???
Fra : Brian K. Larsen (DCE~

Dato : 12-12-01 07:30

Hej alle!

Jeg skal lave dele en ADSL-forbindelse mellem 4 husstande her i opgangen!
Jeg har 2 spm:

1)
Vi lægger stor vægt på, at man ikke skal kunne gå ind på hinandens computere
/ forbindelser. Vi har ikke brug for en stor dyr switch... Men jeg er kommet
frem til, at det bedste og mest sikre er, at vi får hvert vores subnet.
Således bliver hver port et VLAN.
VLAN-switchen forbindes til en Cisco SOHO-router (eller vistnok en Cisco
677).
Kan I anbefale en billig VLAN-switch ???
Jeg kender kun Cisco's æsker... men finde der billige VLAN-switches?

2)
Kan man konfigurere en switch, så hver port får dedikeret en
båndbredde...???
F.eks. kunne man forestille sig at vi lejer en 256 kbps sammen.
Hver husstand får så dedikeret 64 kbps.
Dvs. 64 kbps pr. port.
Ulempen er selvfølgelig, at man ikke får fuld båndbredde, hvis man sidder
som den eneste i opgangen på Internettet... men det er den eneste måde jeg
kan se, at man skal styre trafikken på. I den ene husstand kan man jo godt
få sat 5 sessioner igang samtidig... og det vil jeg sløve det for de andre.
Så derfor: Hvis man kunne lave en trafik-fordeling, så ville det være
lækkert...
(Er det dét, som man "bla." kalder load-balancing???)
Jeg ved godt nogle vil foreslå at sætte en server (evt. Linux-box op) efter
routeren... men jeg håber der er et alternativ
--
mvh.

Brian K. Larsen
(DCE)

Jeg ved godt 64 kbps er "lidt" ... men det er da en start.. og vil kunne
mærkes som en forbedring i forhold til folks 28.8-modemer

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 12-12-01 16:45

Hej,
"Brian K. Larsen (DCE)" <brian@brianbrianbrian.dk> wrote in message
> [...]
> 677).
> Kan I anbefale en billig VLAN-switch ???
> Jeg kender kun Cisco's æsker... men finde der billige VLAN-switches?
Der er forskel på subnetting og v-lan - i et v-lan er de forskellige net
fysisk adskilte i switchen (så man ikke kan sniffe osv.).

Jeps, der findes mange billige switche der kan dette, du skal blot tjecke om
de er managable(og derefter dobbeltjecke specifikationerne), jeg ved at
f.eks. planet har lavet nogle billlige.

> [...]
> båndbredde...???
> F.eks. kunne man forestille sig at vi lejer en 256 kbps sammen.

Så skal du ha' fat en switch der kan arbejde i højere lag - og det bliver
ret så meget dyrere. En anden måde at klare det på er at sætte en boks op
efter jeres adsl router, som så tager sig af NAT osv. Det kan f.eks. gøres
billigt sådan her: http://www.mikrotik.com/

Mvh
Jacob Kaagaard

Fra : Jens Tornøe

Dato : 12-12-01 17:28

> [...]
> 677).
> Kan I anbefale en billig VLAN-switch ???
> Jeg kender kun Cisco's æsker... men finde der billige VLAN-switches?

Da en switch ikke broadcaster trafik, men sender til specifikke porte
(modsat en hub), kan man, såvidt jeg er orienteret, ikke sniffe fra en
switch. Check det lige, inden du investerer i en VLAN switch.

> [...]
efter
> routeren... men jeg håber der er et alternativ

Man kunne selvfølgelig også bare prøve at nå til enighed om, at man lægger
sine vilde downloads på tidspunkter, hvor det generer andre mindst muligt.
Så har alle adgang til maksimal båndbredde det meste af tiden.

Hvor jeg bor, deler vi 2 Mbit forbindelse mellem 16 lejligheder uden nogen
form for load-balancing. Der er også en del blandt os, der har ondt bagi
over, at nogen således kan lægge beslag på båndbredde udover deres tildelte
2 Mbit/16, men i praksis er det ikke noget problem. Det virker efter min
mening mindre smart at begrænse alles forbindelse i (milimeter)demokratiets
hellige navn. 64kbps... Det er jo modemhastighed!!!

> Jeg ved godt 64 kbps er "lidt" ... men det er da en start.. og vil kunne
> mærkes som en forbedring i forhold til folks 28.8-modemer

Jeps. Men stadig ikke så fedt som 256 kbps, som vil være den effektive
hastighed for hver enkelt bruger mindst 80% af tiden (altså under den
optimistiske forudsætning, at udbyderen rent faktisk leverer ægte 256
kbps...).

Jens

Fra : Brian K. Larsen (DCE~

Dato : 12-12-01 22:40

Man kan måske ikke sniffe... men:
men hvis vi ikke kører VLAN, så vil alle sidde på samme net!
Hvis en af brugerne kører Windows 98 og glemmer at slå fildeling fra i
han/hendes Windows 98.... hva' så???

--
mvh.

Brian K. Larsen
(DCE)

Fra : Jens Tornøe

Dato : 13-12-01 11:29

> Man kan måske ikke sniffe... men:
> men hvis vi ikke kører VLAN, så vil alle sidde på samme net!
> Hvis en af brugerne kører Windows 98 og glemmer at slå fildeling fra i
> han/hendes Windows 98.... hva' så???

Det er rigtigt. Men så er det vel lissom hans/hendes problem, ikke?

Jens

Fra : Brian K. Larsen (DCE~

Dato : 12-12-01 22:47

> [...]

men hvis vi ikke kører VLAN, så vil alle sidde på samme net!
Hvis en af brugerne kører Windows 98 og glemmer at slå fildeling fra i

Det skrev jeg jo også selv, at jeg godt var klar over... men folk vil jo
stadig være glade for selv 64 kbps.

Måske skulle man blot lave en downloadpolitik... vi er trod alt kun 4
lejligheder. Og overtræder nogen politiken, så står switchen hos mig

--
mvh.

Brian K. Larsen
(DCE)

Fra : Jens Tornøe

Dato : 13-12-01 11:35

> Det skrev jeg jo også selv, at jeg godt var klar over... men folk vil jo
> stadig være glade for selv 64 kbps.
>
> Måske skulle man blot lave en downloadpolitik... vi er trod alt kun 4
> lejligheder.

That's the spirit! Vi har lavet en kontrakt, som alle tilsluttede har
skrevet under på. Her står bla. andet, at netforbindelsen er til alm. privat
brug, og at grove overtrædelser vil medføre sanktioner.

>Og overtræder nogen politiken, så står switchen hos mig

Hehehe. Nemlig. Hvis en af de tilsluttede voldbruger nettet og sænker
hastigheden for jer andre, trækker du bare stikket ud og giver ham et par
dages kold tyrker. Så får piben en anden lyd...

God fornøjelse!

Jens