Har protokoller også numre? ... li'som por~
Fra : Brian K. Larsen (DCE~

Dato : 11-12-01 21:56

Jeg så et sted, at man skal åbne for nogle protokoller

- IP-protokol 47
- UDP/500
- IP/50
- IP/51
- TCP/IP 6

Så er det liiiige jeg må spørge:

Har protokoller og protokol-suiter også numre li'som porte på
Tranportlaget...

det forvirrer
mig virkelig at man f.eks. skriver IP 50...

Hvad er det "50" står for?

Jeg håber nogen gider bruge lidt tid på at forklare, hvad man mener med
numre på protokoller ?

Jeg har forståelsen for "well-know ports" og deres numre...

men at man taler om IP-protokoller og numre ... det forstår jeg simpelthen
ikke?

mvh.

Brian K. Larsen
(DCE)

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-12-01 16:28

Brian K. Larsen (DCE) wrote:

>Jeg håber nogen gider bruge lidt tid på at forklare, hvad man mener med
>numre på protokoller ?

Se http://chran.dyndns.dk/~chran/protocols.txt

Det er en kopi af /etc/protocols på min Linux-maskine.

Læs også den RFC der refereres i filen. http://sunsite.auc.dk/RFC

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-12-01 19:58

"Brian K. Larsen (DCE)" <brian@brianbrianbrian.dk> writes:

> Har protokoller og protokol-suiter også numre li'som porte på
> Tranportlaget...

Ja, i IP har de. Der er felt på 8 bit i en IP-header, som angiver
protokol-nummeret. Sidder du ved en Linux-boks kan du se
/etc/protocols, ellers kan du snuppe et kig på
<http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers>.

> det forvirrer
> mig virkelig at man f.eks. skriver IP 50...
>
> Hvad er det "50" står for?

Protokol nummer 50. For at nævne et par af de mest kendte, så er TCP
IP-protokol nummer 6, UDP er IP-protokol nummer 17 og ICMP er
IP-protokol nummer 1.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 13-12-01 04:29

Hej Brian,

Brian K. Larsen (DCE)wrote:
> Så er det liiiige jeg må spørge:
>
> Har protokoller og protokol-suiter også numre li'som porte på
> Tranportlaget...

Ja på alle lag benyttes numre til at adskille protokollerne fra
hinanden.

Hvis du starter med at se på Ethernettet, ja så har IP protokollen
nummer 2048 (eller 0x800) og ARP (Address Resolution Protocol) har
nummer 2054 (eller 0x806). På dette niveau findes der naturligvis også
en række andre protokoller så som AppelTalk, DECNET og ander
"eksotiske" protokoller. Ethernettet er lidt specielt, da der faktisk
er to forskellige encapsulations typer. Jeg har kun nævt den der
bruges af IP.

Nå men når nu Ethernet har fundet ud af at den har en IP pakke inden i
sin Ethernet ramme, ja så bliver IP jo nød til at finde ud af hvad den
bære rundt på.

Til det brug benytter IP et 8 bit nummer, hvor tcp f.eks har nummer 6,
udp nummer 17 og nummer 50 er "SIPP Encap Security Payload".

Du kan finde flere af dem her:
http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers

Når nu IP har fundet ud af hvem der skal have dens pakke, ja så kommer
vi til f.eks. tcp og udp's poortnummere. Andre protokoller er lavet
til ikke at gå længere op, så de vil ikke have nogle portnummere. Der
er også nogle der bruger en cookie til at "definere" en forbindelse.
Sådan en cookie kan betragtes lidt som et port nummer, men det er ikke
fast.

Det var rækken Ethernet -> IP -> Transport (udp/tcp), men også
protokoller som PPP har signe egne "protokol numre". F.eks. er IP 33
(eller 0x0021). Andre trasport protokoller benytter noget der ligner
Ethernettets indpakning, og bruger derfor også Ethernettets "protokol
numre".

Hvis du giver dig til at kigge i listerne over numre, ja så kan du
finde alle mulige mærkelige kombinationer. Du kan have ip over ppp, du
kan have ppp over ip, ethernet over ppp, ppp over ethernet og du kan
sætte dem sammen som du nu har lyst - hvor meget mon der er tilbage
til at have bære brugerns data?

Martin