Mailserver på Boomtown?
Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 10:24

I abonnementsvilkårene skrives der er der som _udgangspunkt_ er lukket for
port 25.
Hvordan i alverden skal dette tolkes? Er det muligt at opsætte egen
mailserver på BoomTown eller ikke?
/Rolighed

PS. Nogen der har hørt nyt omkring levering af fast IP på BoomTown?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-12-01 11:09

Wed, 12 Dec 2001 10:24:10 +0100, skrev "René Rolighed
Christensen" <rene@nospam-integrator.dk>:

>I abonnementsvilkårene skrives der er der
>som _udgangspunkt_ er lukket for port 25.
>Hvordan i alverden skal dette tolkes?

Ellers kunne andre (og dig selv) bruge det som åben relay til
spam.

>Er det muligt at opsætte egen
>mailserver på BoomTown eller ikke?

Det er det, men jeg kan ikke lige huske hvordan, det kan andre
måske svare på ellers kan TDC.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 11:53

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Ellers kunne andre (og dig selv) bruge det som åben relay til
> spam.

He he - nej virkelig Det var en af de bedre! *no hard feelings?*
Det jeg mente var bare, om det var muligt at få lukket op, da de kun som
"udgangspunkt" har lukket for port 25.

Med venlig hilsen
Rolighed

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-12-01 12:04

Wed, 12 Dec 2001 11:53:20 +0100, skrev "René Rolighed
Christensen" <rene@nospam-integrator.dk>:

>Det jeg mente var bare, om det var muligt at få lukket op, da de kun som
>"udgangspunkt" har lukket for port 25.

Nej.

Fra : Klitgaard

Dato : 12-12-01 11:24

"René Rolighed Christensen" <rene@nospam-integrator.dk> skrev i en
meddelelse news:YmFR7.37$UB6.1269@news.get2net.dk...

> I abonnementsvilkårene skrives der er der som _udgangspunkt_ er lukket for
> port 25.
> Hvordan i alverden skal dette tolkes? Er det muligt at opsætte egen
> mailserver på BoomTown eller ikke?

Port 25 er vist lukket på alle ADSL opkoblinger via TDC af sikkerhedsmæssige
hensyn. Men man kan sagtens køre mailserver alligevel. Prøv at kigge her:
http://home19.inet.tele.dk/larsjust/netexpres.html#120

::...Klitgaard

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 11:59

"Klitgaard" <klitgaard@REMOVEmailme.dk> wrote in message

> [...]
sikkerhedsmæssige
> hensyn. Men man kan sagtens køre mailserver alligevel. Prøv at kigge her:

Hmmm... Det ser faktisk ret spændende ud! Nu er jeg ikke den _helt_ store
MX-record-haj, men kunne man ikke bare sætte TeleDK's backup-mx.post.tele.dk
som hoved-MX-entry? Det der generer mig, er den forsinkelse der ellers vil
blive på modtagelse af mails. Fra nogle servere vil der jo gå tiiimer før
mails vil komme igennem!
Det burde være muligt at få åbnet for port 25... Vi er altså nogen der nogen
der godt kan finde ud af at opsætte vores mailserver, så der ikke er et
pivåbent mailrelay!

Ellers tusind tak for en løsning der kan gå an som _nødløsning_!

Med venlig hilsen
Rolighed

Fra : Klitgaard

Dato : 12-12-01 12:26

"René Rolighed Christensen" <rene@nospam-integrator.dk> skrev i en
meddelelse news:9MGR7.49$UB6.1828@news.get2net.dk...

> Det burde være muligt at få åbnet for port 25... Vi er altså nogen der
nogen
> der godt kan finde ud af at opsætte vores mailserver, så der ikke er et
> pivåbent mailrelay!

Tror desværre ikke det er muligt. Har i hvert fald ikke hørt om nogen der
har fået den åbnet.

::...Klitgaard

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 12:52

"Klitgaard" <klitgaard@REMOVEmailme.dk> wrote in message

> Tror desværre ikke det er muligt. Har i hvert fald ikke hørt om nogen der
> har fået den åbnet.

Gad vide hvad TeleDK's "ikke umiddelbart" skal betyde så?

Men hvad så med at sætte TeleDK's backup-mx.post.tele.dk som hoved-MX-entry?
Kunne man det?

Med venlig hilsen
Rolighed

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-01 13:18

On Wed, 12 Dec 2001 11:59:16 +0100, René Rolighed Christensen wrote:

> [...]
> MX-record-haj, men kunne man ikke bare sætte TeleDK's backup-mx.post.tele.dk

Nej, hvordan skulle den vide hvor den skulle sende mail'en hen ?

> Det der generer mig, er den forsinkelse der ellers vil
> blive på modtagelse af mails. Fra nogle servere vil der jo gå tiiimer før
> mails vil komme igennem!

Nej, højst et TCP timeout, det "værste" eksempel jeg har set er
nogle få minutter.

> Det burde være muligt at få åbnet for port 25...

Det er det ikke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 13:26

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

backup-mx.post.tele.dk

> Nej, hvordan skulle den vide hvor den skulle sende mail'en hen ?

Næh, det må du nok spørge om

> Nej, højst et TCP timeout, det "værste" eksempel jeg har set er
> nogle få minutter.

Hmm... Altså, hvis "en eller anden" sender mig en mail via en mailserver i
Langtbortistan, så vil hans mails vej ind på min mailserver kun blive
forsinket ganske KORT tid i forhold til hvis der havde været hul direkte på
port25!?!

Så er der et eller andet jeg ikke fatter... Hvad er der mere præcist der
sker?
1. Mailserver1 prøver at kontakte Mailserver2 (min server), men der er
lukket på port25!
2. Derfor sender den mailen til Mailserver3 (den sekundære MX-entry (TeleDK
relay)).
3. Mailserver3 har adgang til Mailserver2 på port25 og kan derfor godt sende
mailen - voila!

Er det sådan det foregår?

> Det er det ikke.

Det er jo så også ligemeget nu.

Tak for konstruktiv hjælp!
/Rolighed

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-01 14:05

On Wed, 12 Dec 2001 13:25:44 +0100, René Rolighed Christensen wrote:
> [...]
> relay)).
> 3. Mailserver3 har adgang til Mailserver2 på port25 og kan derfor godt sende

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 12-12-01 14:01

> Ja.

Tusind milliader tak for al den konstruktive hjælp. Jeg var lige ved at være
helt ødelagt over at jeg havde konverteret fra en Pro@ccess til BoomTown. Nu
mangler vi så bare at den ski** faste IP kommer på plads!

Mange hilsner
Rolighed

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-12-01 21:07

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, hvordan skulle den vide hvor den skulle sende mail'en hen ?

Jeg tænker mig sikkert ikke om, men kunne man ikke have sin egen server
som mx prioritet 2?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-01 21:36

On Wed, 12 Dec 2001 21:06:58 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg tænker mig sikkert ikke om, men kunne man ikke have sin egen server
> som mx prioritet 2?

De absolutte tal er ligegyldige, den rigtige mailserver skal blot
have en nummerisk lavere prioritet end backup-mx maskinen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-12-01 21:42

> De absolutte tal er ligegyldige, den rigtige mailserver skal blot
> have en nummerisk lavere prioritet end backup-mx maskinen.

ja, jeg ved de absolutte tal er ligegyldige, men jeg undrer på hvorfor
det ikke fungerer såfremt den rigtige har en nummerisk højere værdi.
backup-mx kan jo stadig se hvad den rigtige mail-server hedder.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-12-01 21:43

In article <3c17c30b$0$47267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> ja, jeg ved de absolutte tal er ligegyldige, men jeg undrer på hvorfor
> det ikke fungerer såfremt den rigtige har en nummerisk højere værdi.
> backup-mx kan jo stadig se hvad den rigtige mail-server hedder.

Fordi backup-mx også kan se at den burde være primær, men ikke er
konfigureret til dette og derfor vil bounce mailen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Turn the other cheek.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-01 22:42

On Wed, 12 Dec 2001 21:41:33 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> det ikke fungerer såfremt den rigtige har en nummerisk højere værdi.
> backup-mx kan jo stadig se hvad den rigtige mail-server hedder.

Fordi algoritmen inkluderer følgende, fra rfc974

If the domain name LOCAL is listed as an MX RR, all MX RRs with a
preference value greater than or equal to that of LOCAL's must be
discarded.

For den komplette algoritme nedenfor:

Interpreting the List of MX RRs

NOTE: This section only discusses how mailers choose which names to
try to deliver a message to, working from a list of RR's. It does
not discuss how the mailers actually make delivery. Where ever
delivering a message is mentioned, all that is meant is that the
mailer should do whatever it needs to do to transfer a message to a
remote site, given a domain name for that site. (For example, an
SMTP mailer will try to get an address for the domain name, which
involves another query to the domain system, and then, if it gets an
address, connect to the SMTP TCP port). The mechanics of actually
transferring the message over the network to the address associated
with a given domain name is not within the scope of this memo.

It is possible that the list of MXs in the response to the query will
be empty. This is a special case. If the list is empty, mailers
should treat it as if it contained one RR, an MX RR with a preference
value of 0, and a host name of REMOTE. (I.e., REMOTE is its only
MX). In addition, the mailer should do no further processing on the
list, but should attempt to deliver the message to REMOTE. The idea

Partridge [Page 4]

RFC 974 January 1986
Mail Routing and the Domain System

here is that if a domain fails to advertise any information about a
particular name we will give it the benefit of the doubt and attempt
delivery.

If the list is not empty, the mailer should remove irrelevant RR's
from the list according to the following steps. Note that the order
is significant.

For each MX, a WKS query should be issued to see if the domain
name listed actually supports the mail service desired. MX RRs
which list domain names which do not support the service should be
discarded. This step is optional, but strongly encouraged.

If the domain name LOCAL is listed as an MX RR, all MX RRs with a
preference value greater than or equal to that of LOCAL's must be
discarded.

After removing irrelevant RRs, the list can again be empty. This is
now an error condition and can occur in several ways. The simplest
case is that the WKS queries have discovered that none of the hosts
listed supports the mail service desired. The message is thus deemed
undeliverable, though extremely persistent mail systems might want to
try a delivery to REMOTE's address (if it exists) before returning
the message. Another, more dangerous, possibility is that the domain
system believes that LOCAL is handling message for REMOTE, but the
mailer on LOCAL is not set up to handle mail for REMOTE. For
example, if the domain system lists LOCAL as the only MX for REMOTE,
LOCAL will delete all the entries in the list. But LOCAL is
presumably querying the domain system because it didn't know what to
do with a message addressed to REMOTE. Clearly something is wrong.
How a mailer chooses to handle these situations is to some extent
implementation dependent, and is thus left to the implementor's
discretion.

If the list of MX RRs is not empty, the mailer should try to deliver
the message to the MXs in order (lowest preference value tried
first). The mailer is required to attempt delivery to the lowest
valued MX. Implementors are encouraged to write mailers so that they
try the MXs in order until one of the MXs accepts the message, or all
the MXs have been tried. A somewhat less demanding system, in which
a fixed number of MXs is tried, is also reasonable. Note that
multiple MXs may have the same preference value. In this case, all
MXs at with a given value must be tried before any of a higher value
are tried. In addition, in the special case in which there are
several MXs with the lowest preference value, all of them should be
tried before a message is deemed undeliverable.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-02 21:59

<usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg tænker mig sikkert ikke om, men kunne man ikke have sin egen server
>som mx prioritet 2?

Jov, hvis du har en server udenfor filteret, denne sætter du så til at
sende mail på port 26 til din server du har indenfor filteret, og den
sætter du naturligvil også til at lytte på port 26 istædet for 25,,,
Nåhe, det var ikke det du mente,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 12-12-01 14:25

> [...]

> Det burde være muligt at få åbnet for port 25... Vi er altså nogen der
> nogen der godt kan finde ud af at opsætte vores mailserver, så der

Du har IMO købt det forkerte produkt.
Så skulle du have beholdt PA med lavere hastighed til samme pris.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as / http://www.fischer.as

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-12-01 21:05

> [...]
meddelelse news:YmFR7.37$UB6.1269@news.get2net.dk...
> I abonnementsvilkårene skrives der er der som _udgangspunkt_ er lukket

Jeg har smidt denne online:
http://www.makr.dk/?backupmx

Request for kommentarer

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-12-01 21:35

On Wed, 12 Dec 2001 21:05:09 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "René Rolighed Christensen" <rene@nospam-integrator.dk> skrev i en
> [...]

(ovenstående ville være det rette såfremt jeg ville hoste makr.dk
hjemme og havde en konto ved navn makr på dyndns.dk)

bør skrivet mere tydeligt, sådan at folk ikke blot laver
cut'n'paste

Linjerne betyder at servere der forsøger at sende post til makr.dk
og fejler bagefter vil forsøge at aflevere posten til backup-mx
maskinen.

erstat makr.dk med makr.dyndns.dk

såfremt denne er online.

med denne mener du makr.dyndns.dk, men i denne sammenhæng siger du
backup-mx maskinen.

et antal timer er et antal dage

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-12-01 21:51

> snip kommentarer

Takker for god input. Jeg har rettet til.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 12-12-01 23:19

> for
>
> Jeg har smidt denne online:
> http://www.makr.dk/?backupmx
>
> Request for kommentarer

ditdomæne.dk IN MX 10 dinkonto.dyndns.dk
ditdomæne.dk IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk

skal være:

ditdomæne.dk. IN MX 10 dinkonto.dyndns.dk.
ditdomæne.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Da det ellers vel være relative til origin.

/Michael

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-12-01 23:27

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> skrev i en meddelelse
> ditdomæne.dk IN MX 10 dinkonto.dyndns.dk
> skal være:
> ditdomæne.dk. IN MX 10 dinkonto.dyndns.dk.

takker (omend det tog mig adskillige sekunder at se forskellen)

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 13-12-01 09:13

Ok... Bare for lige at pensle ud, så alle (MIG!) er sikre på at have
forstået det korrekt...

Lad os sige at jeg har mit eget domæne: "testdomain.dk"
Fast IP på "testdomain.dk" er xx.xx.xx.xx

På den faste IP xx.xx.xx.xx har jeg opsat både webserver og mailserver for
domænet "testdomain.dk".

Har jeg så forstået det korrekt, at der skal opsættes disse MX entries for
at posten kommer frem:

testdomain.dk. IN MX 10 testdomain.dk.
testdomain.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Og lad os så sige at jeg nu også gerne vil håndtere website og mail for:
"anotherdomain.dk"
Så skal der som jeg forstår det opsættes følgende MX entries:

anotherdomain.dk. IN MX 10 testdomain.dk.
anotherdomain.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Har jeg forstået alt korrekt?

Hilsner fra Rolighed

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-12-01 12:11

On Thu, 13 Dec 2001 09:12:36 +0100, René Rolighed Christensen wrote:
> [...]
> at posten kommer frem:
>
> testdomain.dk. IN MX 10 testdomain.dk.
> testdomain.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Givet der findes en

testdomain.dk. IN A xx.xx.xx.xx

> [...]
>
> anotherdomain.dk. IN MX 10 testdomain.dk.
> anotherdomain.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 13-12-01 14:15

Wohooo... Kanon. Så har jeg fattet det hele!

Thanx 2000!

/Rolighed

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-02 22:19

<usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg har smidt denne online:
>http://www.makr.dk/?backupmx
>
>Request for kommentarer

Hvis det skal være mere perfekt, så tilføj, at hvis man fortæller
dyndns.dk at man vælger
| Slået fra Dit navn fjernes midlertidigt fra zonen.
Så vil mails bounce, da backup-mx.post.tele.dk så ikke kan finde din IP.

Inden jeg fandtudaf det, og fik rettet i dynsite for windows skete det,
at der var en der sendte en mail til mig, afsenderes mailserver kunne
godt slå min IP op, men da det blev backup-mx.post.tele.dk's tur, kunne
den ikke finde min IP, og bouncede mailen.

Måske hvis der er en der lige kan komme med en URL til udviklerne af
dynsite.dk at du kunne få det med, det er et program der sørger for at
opdatere dyndns.dk m.m.fl. når man skifter IP, typisk ved reboot.