Foder til killinger?
Fra : Jette

Dato : 11-12-01 20:07

Jeg har læst et par sider på nettet om foder til killinger. Artiklerne
informerer en masse om at foderet skal være ernæringsrigtigt osv...
osv....men ingen forslag til hvad foderet skal være... hmmmmm.

I den ene artikel stod der at man skal tale med sin dyrelæge om hvad man bør
fodrer med. Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal bestille tid hos
dyrlægen for at finde ud af hvad sådan en helt almindelig huskatte-killing
skal have?

Ser frem til Jeres vise ord

Jette

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 11-12-01 20:24

Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal bestille tid hos
> dyrlægen for at finde ud af hvad sådan en helt almindelig huskatte-killing
> skal have?

Nej det behøves du nu ikke. Og sådan en helt alm. huskat, skal da have det
samme gode foder som alle andre katte

Der er flere gode mærker, men da Neo var killing fik han Royal Canin's
Kitten. Nu hvor han er "voksen" og deler madskål med hans veninde Dixie, får
de Royal Canin's Fit32

Så RC vil jeg anbefale. Jeg vil overlade til de andre at fortælle, om netop
det mærke som de bruger *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Dorthe

Dato : 11-12-01 20:28

> [...]
> fodrer med. Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal bestille tid hos
> dyrlægen for at finde ud af hvad sådan en helt almindelig huskatte-killing

Hejsa Jette!
Nej, du behøver vel næppe ligefrem at tage til dyrlægen for at finde det rigtige
foder. Hvis kattene ellers er sunde og raske, ja så kan gruppen her da sagtens
klare den sag *smil*.

Nu har de fleste jo deres personlige favorit foder, og det gælder da også mig.
Vores katte har altid fået Science Plan fra Hill's, et tørfoder i pilleform man
kan købe hos dyrehandleren. Det virker lidt dyrt når man kigger på kiloprisen,
men det er tilpas sundt og nærende, og kattene skal kun have forholdsvis små
mængder af det. Vi har katte med ganske forskellig oprindelse, men fælles for
dem er, at vi kunne se tydelige forbedringer af foderstand , pels osv. når vi
satte dem på dette foder efter at have fået dem. Vores voksne katte fodrer vi
for Kr 2,30 om dagen, og det er nok det bedste pris-mål man kan bruge. Hill's
foder specielt til killinger er vist en anelse dyrere.

Hilsen Dorthe ( - og kattene der er dybt forfærdede over det gyselige
discount-mad de har fået i dag, fordi vi først får leveret "rigtigt" mad i
morgen) !

Fra : Jette

Dato : 11-12-01 22:05

"Dorthe" skrev:
> [...]
rigtige
> foder. Hvis kattene ellers er sunde og raske, ja så kan gruppen her da

Jeg vidste det! hihi!

> Nu har de fleste jo deres personlige favorit foder, og det gælder da også
mig.
> Vores katte har altid fået Science Plan fra Hill's
[klip]

Får de altid tørfoder .. eller får de også dåsemad indimellem? .... eller
skal man holde sig til det samme foder hele tiden? (Har set eksempler på
katte der nægter at spise hvis man én gang har givet dem noget de bedre
kunne lide).

Mvh. Jette (der nu smider sig på sofaen til en god film

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-12-01 23:37

Hej Jette
"Jette" <jni@omnix.dk> skrev i en meddelelse

> Får de altid tørfoder ..

Ja mine har altid tørfoder stående

>eller får de også dåsemad indimellem? ....

Ja men meget sjældent, de får også somme tider rester fra min mad, men ikke
hver dag og mest når jeg har killinger.

>eller
> skal man holde sig til det samme foder hele tiden?

Du kan holde dig til det samme foder i årevis.

Men til et dyrlægeforedrag blev vi anbefalet at blande 2-3 forskellige
fabrikater tørfoder.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 11-12-01 23:18

> [...]
> fodrer med. Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal bestille tid hos
> dyrlægen for at finde ud af hvad sådan en helt almindelig huskatte-killing

Mine to yngste skovkatte fik Science Plan til killinger, da de var små, og
en anden af skovkattene fik Royal Canin til killing, alt efter hvad
opdrætteren foretrak. Nu kører jeg med Hill's Prescription Diet. En smuk
cocktail af c/d, t/d og w/d. c/d er den almindelige fuldkost, t/d er
tandstenshæmmende og er på programmet da i hvert fald den ene af skovkattene
har tendenser til den slags. w/d er indkøbt, da en lige har haft
mave/tarminfektion og en anden er ved at komme sig over det nu, og det
skulle være meget let fordøjeligt. Tror dog at jeg kører med w/d i et stykke
tid endnu, da jeg ikke ønsker tilbagefald, når medicinen bliver taget fra.

"Junk food" får de også i ny og næ, men kun som slik, hvis vi taler dåsemad.
Og der er de næsten altædende, da de jo ikke får det til hverdag *S* De kan
dog godt lide kite-kats tørfoder, men det får de kun, hvis det andet slipper
op, og jeg ikke lige har mulighed for at få noget fra dyrlægen. Jeg er dog
meget opmærksom på magnesiumindholdet, da 5 ud af 6 er hankatte, og de kan
få krystaller i urinen. Har set eksempler på, hvad der så kan ske, og det er
ikke sjovt. Jeg vil afgjort fraråde tørkosten fra Netto, da den havde stort
indhold af magnesium, sidst jeg stiftede bekendtskab med den.

Held og lykke med missen *S*

M.v.h.
Lise

PS: nå ja forresten, jeg har lige bestilt barn nr. 7 *S*

Fra : Jette

Dato : 12-12-01 00:03

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" skrev:

> [...]
killing [klip]
> Nu kører jeg med Hill's Prescription Diet. En smuk cocktail af c/d, t/d og
w/d.
> c/d er den almindelige fuldkost, t/d er tandstenshæmmende [klip]. w/d er
indkøbt,
> da en lige har haft mave/tarminfektion [klip]
> "Junk food" får de også i ny og næ, men kun som slik, hvis vi taler
dåsemad.
> [klip] godt lide kite-kats tørfoder [klip] Jeg er dog meget opmærksom på
> magnesiumindholdet, da 5 ud af 6 er hankatte, og de kan

Det er ikke bare sild og garnnøgler at være katteejer, hi! Pyha! Det lyder
godt nok som en hel videnskab ... Jeg er sør'me glad for at jeg har ng'en at
ty til .... nå, men erfaringen kommer vel med tiden.....

> PS: nå ja forresten, jeg har lige bestilt barn nr. 7 *S*

Tillykke! Så glæder du dig sikkert lisså meget som vi gør...

Mvh. Jette

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-12-01 09:40

Hej Jette,

det der med foder kan man jo bruge meget tid på....

Vores ene killing kom fra en opdrætter der fodrede med Royal Canin
killingefoder så det fortsatte vi med. Da han fra starten var lidt lille
og det ikke virkede som om han var overmåde begejstret for foderet -
men til gengæld spiste ALT når det bare hed rester fra vores tallerkner
(fisk, kød, kartofler, forårsruller m.v.) har vi prøvet med andre slags
foder. Nr. 2 killing havde været vant til at få sild og discount-tørkost
og det havde vi i hvert fald ikke lyst til at fodre med! Så hun måtte
altså bare vænne sig til RC killingefoder og da hun bestemt ikke er
kostforagter var det ikke noget problem.

Jeg vil lige som de andre foreslå at du snakker med en velassorteret
dyrehandel og køber noget killingefoder af god kvalitet. Som de andre
siger - lad være med at købe supermarkedsprodukterne, det kan slet ikke
betale sig. Vi supplerer så tørkosten med "fornuftige" rester fra vores
egen mad og indimellem noget kogt fisk - og selvfølgelig masser af frisk
vand.

Nu har jeg prøvet Nutro Max killingefoder og Eukanuba. Begge dele glider
fint ned - og jeg har hos PetGo bestilt Hill's og Iams som jeg regner
med snart at få, så kan vi jo se hvad de små uhyrer helst vil spise! Det
lyder måske som om jeg forkæler killingerne helt vildt, men det ligger
mig meget på sinde at den lille af killingerne får noget mad han vil
spise så han vokser godt. Begge killinger er fra den 8. august, altså 17
uger gamle, og den lille Maine Coon hankilling vejer knap 1400 g, mens
skovkatte-hunkillingen vejer 1800 g.... (og ja, de kommer på vægten et
par gange om ugen - den store røreskål op på køkkenvægten og så katten
i, det ser ret kært ud!!)

God fornøjelse med killingen!

/Pernille

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 12-12-01 11:58

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> writes:

.. (og ja, de kommer på vægten et
> par gange om ugen - den store røreskål op på køkkenvægten og så katten
> i, det ser ret kært ud!!)
>
> God fornøjelse med killingen!
>
> /Pernille

Får vi ikke et par billeder ??? plage/tigge/se lidende ud..;D

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-12-01 12:11

> Får vi ikke et par billeder ??? plage/tigge/se lidende ud..;D

Hydr hydr....hvor kært....

Jeg ønsker mig også et digicam i julegave - men vi er godt i gang med at
bruge en hel film på de to uldtotter, så på et eller andet tidspunkt
bliver de vel fremkaldt og scannet og lagt på vores hjemmeside (ta-daaaa
fanfare...)

/Pernille