VPN mellem Win98 og NT4 med domain log-in
Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-12-01 15:54

Jeg har efterhånden haft en del problemer med at få en Windows 98 klient
til at logge på en NT 4.0 server over en VPN-forbindelse.

Klienten kører Windows 98 SE med tilgængelige updates fra Windowsupdate.
Den er koblet på et lokalnet med Internetforbindelse og skal ad denne
vej lave en PPTP forbindelse til en Windows NT 4,0 SP6 server, som
samtidig er PDC for domænet.

Jeg kan uden problemer oprette VPN-forbindelsen, men når jeg prøver at
logge på domænet, får jeg (næsten*) altid at vide, at der ikke er nogen
tilgængelig DC. Jeg har prøvet at indsætte PDC'en i klientens lmhosts
fil, men det ændrer ikke noget. Jeg kan ping'e serveren på både
IP-adresse og Netbios-navn, og serverens IP dukker op i ARP-cachen, når
jeg forsøger at logge ind.

Klienten skal i nogle tilfælde logge direkte på nettet med PDC'en, og
derfor er den indstillet med "Klient til Microsoft netværk" som primær
logon. Når klienten så ikke skal logge direkte på serveren, annulerer
jeg login'et. (Jvf. knowledge-base artikel Q229158).

Alle gode idéer modtages med glæde!

* Det lykkedes mig én gang. Så snart det lykkedes, genstartede jeg
maskinen - og så var problemet tilbage... ;-(

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Finn

Dato : 11-12-01 18:52

> [...]
> fil, men det ændrer ikke noget. Jeg kan ping'e serveren på både
> IP-adresse og Netbios-navn, og serverens IP dukker op i ARP-cachen, når

Vi bruger denne opsætning på jobbet og det fungerer fint. Har du angivet
domænet i win98se netværksindstillinger ? Hvad siger winipcfg når du kører
den på win98se maskinen ? Har maskinen fået at vide adressen på WINS
serveren. ? Og alt det andet ?

Ellers skal jeg ikke spille klog , jeg er bare glad for at det virker hos
os

Finn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-12-01 23:39

Finn wrote:

> Vi bruger denne opsætning på jobbet og det fungerer fint. Har du angivet
> domænet i win98se netværksindstillinger ?

Ja.

> Hvad siger winipcfg når du kører den på win98se maskinen ?

Et (fysisk) netkort med IP-adresse på det lokale net og et VPN-kort med
IP-adresse på remote-nettet.

> Har maskinen fået at vide adressen på WINS serveren. ?

Nu ved jeg ikke, om jeg skal grine eller græde. Jeg havde sat det op i
lmhosts-filen:
<ip> <server> #PRE #DOM:<domæne>

Så prøvede jeg at fjerne lmhosts og indsætte IP-adressen på WINS-serveren i
TCP/IP->opkaldskort indstillingerne. Det gav en ny fejlmelding, - nu var det
forkert adgangskode eller adgang nægtet. (Ja, jeg er 100% sikker på, at det var
den rigtige kode - det er den samme, der bruges til at lave selve
VPN-forbindelsen).

Derefter prøvede jeg at lægge lmhosts filen ind igen (samme fil - bare
omdøbt). - Og så virker det!

Nu venter jeg på, at en Microsoft-tekniker ringer tilbage til mig i morgen, så
jeg vil alligevel vende sagen med ham, - jeg synes det virker lidt for
tilfældigt, om det virker eller ej. Umiddelbart kunne jeg mistænke nogen
timing-problemer.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-12-01 14:02

Jonathan Stein wrote:

> Jeg har efterhånden haft en del problemer med at få en Windows 98 klient
> til at logge på en NT 4.0 server over en VPN-forbindelse.

En lille update på sagen. Jeg har snakket med MS support, og er bl.a.
blevet opmærksom på et par KB artikler omkring lmhosts, som ser ud til at
være interessante. Jeg har ikke haft mulighed for at prøve det endnu, men
måske artiklerne kunne interessere andre med domæne-valideringsproblemer.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q180094 (med links
til et par andre artikler).

M.v.h.

Jonathan