God sundtur
Fra : Jens B.

Dato : 11-12-01 15:09

Har netop været en halvdagstur på sundet med Hanne Berit fra Rungsted:

Vi fiskede lige nordøst fra Hven, og gik primært efter sild. Dem var der
rigtig mange af, men der var desuden utroligt mange torsk mellem sildene.
Jeg benyttede alene kastegrej, og fik i alt 11 torsk mellem 2-4 kg. Der blev
taget en rigtig dejlig måler på 11,5 kg uden rogn! Og så en sjov detalje:
Jeg afmonterede på et tidspunkt mit sildeforfang for alene at fiske efter
torsk. Resultatet var, at jeg intet mærkede i lang tid. Så monterede jeg
forfang igen og vupti, tre torsk i tre kast, alle bidt på pirken (100 g
blank). Noget tyder på, at torsken er lettere at provokere til at bide på
pirken i sildestimen, når der er påmonteret sildeforfang.

Og så lige et godt råd, der ikke kan siges for tit: Os i kastesiden tog uden
sammenligning flest fisk (også flest sild). Hvis vi ser bort fra rene
buleture i vintermånederne, kan det altid bedre betale sig at bruge
kastegrej på sundet i stedet for det tunge pirkegrej. Det er ihvertfald min
erfaring efter mange års fiskeri.

--
-Jens B.

Laksefiskeri på Bornholm: www.bruun.com/jens/bornholm.htm