Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ekstern flash på Olymus Camedia 2020 digit~
Fra : Jes Petersen

Dato : 11-12-01 12:55

Hej

Jeg har prøvet at få mit Olympus Camedia 2020 digital kamera til at udløse
en flash (ikke original Olympus) flash.
Men det virker ikke.

Er der nogen der ved om det er mig der er idiot (lige i dette tilfælde)
eller om kameraet kræver en original flash?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes

Learn the rules so you know how to break them properly
- Dalai Lama

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-12-01 18:51

"Jes Petersen" <davinci@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Er der nogen der ved om det er mig der er idiot (lige i dette tilfælde)
> eller om kameraet kræver en original flash?

Hvordan har du sat det sammen? Jeg har været ude og investere i originale
(og uhyggeligt dyre! *shiver*) kabler for at få en FL-40 til at virke med
min C-2100 - efter at have fået at vide fra alle sider at der ikke var noget
andet at gøre. Men 2020 har vist en alm PC-Sync dims eller hva? - Så det
burde vel nok kunne lade sig gøre.

Hvad sker der, og hvor langt kan du nå - gør det nogen forskel om du har den
interne flash sat til eller ej?

// Steffen

Fra : Jes Petersen

Dato : 11-12-01 21:51

> [...]
> burde vel nok kunne lade sig gøre.
>
> Hvad sker der, og hvor langt kan du nå - gør det nogen forskel om du har

Ja 2020 har et tilsyneladende almindelig sync. stik så jeg troede det ville
virke uden problemer. Jeg har prøvet med en gammel National PE 2850 blitz,
og det var lige meget om jeg satte 2020's egen blitz til eller fra. Der er
også et menu punkt i kameraet, hvor symbolet er en extern flash, men det kan
jeg slet ikke aktivere.

Jeg skal på et tidspunkt lige prøve at købe et alm. kabel til min Nikon SB24
flash - måske kan den virke.

Det undrer mig når kameraet netop har et stik der ligner et godt gammeldags
sync. stik.

Jeg er stadig åben for gode foreslag.

Vh. Jes

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-12-01 08:05

> [...]

> også et menu punkt i kameraet, hvor symbolet er en extern flash, men det

Tja, har kørt med en Metz 45 CL-4 på C-1400XL som også var udrustet med
sådan et stik, og det spillede uden problemer - men man kunne ikke bruge den
interne blitz samtidig, Metz'en gik så af for tidligt.

Men du skal nok have fundet ud af at få ild i det der ikon - på C-1400 var
det bare et spørgsmål om at trykke det rigtige antal gange på blitz-knappen,
så cyklede den mellem indstillingerne, indtil det kun var ekstern flash der
lyste.

// Steffen

Fra : Jes Petersen

Dato : 12-12-01 09:02

> [...]

den
> interne blitz samtidig, Metz'en gik så af for tidligt.

Hej igen

Ja du havde ret - da jeg sad og drejede og trykkede på alle mulige knapper,
kom der pludselig gang i det ikon der aktiverede den eksterne flash. Det
viste sig at jeg bare skulle dreje hjulet med "P" og "A/S/M" væk fra "P" -
så kom der gang i den. Lidt åndsvagt at jeg ikke prøvede det noget før, men
sådan kan det gå.

Tak for hjælpen.

Vh. Jes