Backup/overførsel af MySQL-data med PHP?
Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 12:35

Hej,

Hvordan laver man nemmest en total-backup af en MySQL-database med PHP (dvs.
på en server hvor MySQL kun kan nås via PHP), så hele databasen kan
overføres til en anden server (eller den samme hvis den crasher)?

Jeg kan selvf. lave et php-script der henter hver tabel og gemmer den i et
hjemmelavet format i en tekst-fil og et andet script der så læser hver
eneste linie ind igen, men det er jo ikke ligefrem et snuptag...

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-12-01 12:42

http://www.mysql.com/doc/B/a/Backup.html

> [...]
>hjemmelavet format i en tekst-fil og et andet script der så læser hver
>eneste linie ind igen, men det er jo ikke ligefrem et snuptag...

Thomas Jensen
http://pil.dk/nyhedsbreve/2001oktober.php

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 15:50

"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

> http://www.mysql.com/doc/B/a/Backup.html

Tak for linket, men jeg fik åbenbart ikke understreget tydeligt nok at det
er "på en server hvor MySQL kun kan nås via PHP".

Se evt. svar til Mads Lie Jensen

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-12-01 12:44

<mmc@nospam.dk> wrote:

>Hvordan laver man nemmest en total-backup af en MySQL-database med PHP (dvs.
>på en server hvor MySQL kun kan nås via PHP), så hele databasen kan
>overføres til en anden server (eller den samme hvis den crasher)?

Jeg bruger:
<?php
define(MYSQLDUMP, "/usr/local/mysqldump");

passthru(MYSQLDUMP." -u $dbUser -h $dbServer -p$dbPass
--add-drop-table -e $dbName", $rv);

?>

Det kræver selvfølgelig at mysqldump er installeret på serveren og at
du har lov at køre det fra php.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 15:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> passthru(MYSQLDUMP." -u $dbUser -h $dbServer -p$dbPass
> --add-drop-table -e $dbName", $rv);

Tak for svaret! Men det er jo ikke via PHP, det er ved et system-kald blot
udført af PHP...

F.eks. har jeg en database hos Uni2, deres database-server er svjv
selvstændig og
kan kun nås via MySQL-socket'en fra webserveren - ikke noget med NFS eller
systemkald på database-serveren.

Jeg har ikke prøvet PHPMyAdmin - kan den gøre sådan noget?

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-12-01 15:56

ja

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-12-01 17:14

> ja

OK, tak, vil kigge nærmere det så! :)

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 20-12-01 20:04

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote in message

> Hvordan laver man nemmest en total-backup af en MySQL-database med PHP

MySQL gemmer data i en stribe filer som er ret lette at finde. Der er svj
husker 3 filer pr tabel.

Jeg fik min udbyder til at kopiere alle filerne fra min database ned i et
katalog hvor jeg har ftp-adgang til.
Med et job der kører en gang i døgnet.

Jeg hiver så selv filerne ned så tit jeg ønsker en backup.

Specielt velegnet til meget store tabeller med mange data, som vil være
tunge at scripte.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl