Hvordan skal en hunds poter (negle) klippe~
Fra : Kasper Ekelund

Dato : 11-12-01 10:58

Skal man til dyrlæge, eller kan man selv klippe neglene på en hund?

--
-Kasper Ekelund.
electriz@pobox.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 11-12-01 11:22

Kasper Ekelund" <fjord1@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man til dyrlæge, eller kan man selv klippe neglene på en hund?

Det kan du sagtens selv gøre, men måske du lige skulle få en erfaren til at
vise dig hvordan.
Du skal under alle omstændigheder anskaffe dig en speciel saks til formålet
(kan købes i enhver dyrehandel), som giver en god sikkerhed for at man ikke
klipper forkert, selvom hunden er lidt urolig.

Det er lettest at klippe "negle" på hunde hunde som har lyse kløer. Her kan
man nemt se hvortil nerven går inden i kloen, og derfor vide hvortil man
maksimalt må klippe (en 2-3 millimeter fra nerven).
Det kan være lidt sværere at klippe kløer hvis disse er mørke og
ugennemsigtige.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-12-01 14:07

Hvis du går ordentlige ture med hunden hvor i går på fliser og astfalt så
skal de aldrig klippes ! kun vildtkløerne som man som Alex skriver skal
passe på at man ikke kommer ind i blodbanen med saksen , på nogle hunde kan
de være svære at se hvor langt ud blodet går selv om neglene er
gennemsigtige ! og det er noget rigtig lort hvis du kommer til at klippe for
langt inde ! det bløder i lang tid og der går også lang tid før hunden
glemmer det ! jeg gør det at jeg kun klipper det aller yderste af med en
menneskenegleklipper og bagefter filer jeg dem ned med en neglefil mens han
ligger på ryggen ! for så har jeg mere styr over det for det er meget
uheldigt hvis man kommer til at klippe for langt inde !isærhvis du har
gulvtæpper så er det bare det om du kan få hunden til at ligge stille

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-12-01 15:09

øhh...det kommer nu an på hvad type negle hunden har !

Jeg har to hunde. Den ene har lyse klør, og ret "bløde". Den anden har mørke
og MEGET hårde !

Hannen som har de lyse klør klipper jeg stort set aldrig negle på, selvom
han ikke går sådan vildt meget. Han kan selv slide dem.

Min tæve derimod, som har mørke negle som er MEGET hårde ! (de kan ikke
klippes med dyrlægens almindelig "saks" den bøjer bare)...så vi klipper dem
med en fin lille tang som egentlig er til at klippe kabler over med !

Min tæve har bestået en UHP (det er en prøve hvor hun skal løbe 20 km). Hun
løb samtlige 20 km på asfalt, men der var INTET at se på hendes poter eller
klør bagefter...der var ikke slidt så meget som en millimeter
af...såå....det er altså forskelligt om hundene selv kan slide deres negle !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-12-01 15:11

nå ok jeg troede bare at negle var negle men sådan er det åbenbart ikke

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-12-01 19:25

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:NpoR7.6403$z4.792659@news000.worldonline.dk...
> nå ok jeg troede bare at negle var negle men sådan er det
åbenbart ikke

Nej helt sikkert ikke .. jeg har som Jo-Ann to hunde .. den ene slider
sine negle fint mens den ældre skal have dem klippet .. regelmæssigt
... fordi den ikke kan slide dem selv om den ellers netop for den sags
skyld også færdes en del på asfalt og fliser .. ...

mvh Ami

Fra : Heidi Høegh

Dato : 12-12-01 07:20

nyhedsmeddelelse:DtnR7.6380$z4.790876@news000.worldonline.dk...
> Hvis du går ordentlige ture med hunden hvor i går på fliser og astfalt så
> skal de aldrig klippes !

Som andre også har skrevet er det forskelligt fra hund til hund.
Jeg har to hunde, den ene får aldrig klippet negle og den anden et par gange
om året. Jeg undrede mig over forskellen og spurgte vores dyrlæge. Hun
forklarede at det havde noget med ben stillingen (eller skal vi sige pote
stillingen) at gøre.
Hvis man sammenligner med en menneske fod, kan man sige at de hunde der går
længere nede på hælen ikke slider sine negle, hvorimod de hunde der går på
tæerne slider dem.
Den forklaring syntes jeg egentlig lød meget logisk

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 12-12-01 10:24

Heidi Høegh <bentogheidi@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

> tæerne slider dem.
> Den forklaring syntes jeg egentlig lød meget logisk

Ja det lyder faktisk mere logisk det med potestillingen ! for jeg har sidet
og tænkt over hvordan det kunne lade sig gøre at en hund havde hårde negle
og en anden bløde det ville være lidt mærkeligt med mindre den ene fik
supergod mad og den anden det modsatte det kommer måske også lidt an på
hvor ivrig hunden er når den går i snor !

Fra : Jo-Ann

Dato : 12-12-01 15:27

hmmm...

kan da så fortælle at mine får akkurat det samme mad (nja..næsten da, er da
fra samme producent)...og de har samme fodstilling (de går begge "lidt
nede)....

Er dog helt sikker på at en hund som går meget langt nede på poterne, den
kan ikke slide sine negle..

MEN...min tæves negle er jo også vildt hårde at klippe i - er min hanhunds
ikke...ja, og det har jo næppe noget med potestillingen at gøre.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 13-12-01 10:55

Ja hvis du siger at de ikke er lige hårde at klippe i så er der vel forskel
! og samme mad , er de også samme race ?

Fra : Jo-Ann

Dato : 13-12-01 11:26

jeps, er også af samme race

Fra : Søren Petersen

Dato : 12-12-01 20:29

Jeg har også lige et lille tvivlsspørgsmål angående klipning af negle på
hunden. Hvilken position skal negle-saksen (eller hvad sådan en hedder) have
på neglen. Skal de klippes fra siden, eller ovenfra (nedenfra)?

Mvh.
Søren Petersen