Vintercampering.
Fra : Henrik Høgh

Dato : 11-12-01 07:12

Hej alle i gruppen.

Familien var på week end camping i denne uge. Da vi kom til vognen, tændte
vi op for gasvarmen, og i løbet af kort til var alting i vognen utroligt
vådt. Kondens velsagtens.
Først i løbet af natten var der ved at være tørt i luften.

Er der en i gruppen der kan give nogle gode råd. Skal vi tænde op, og åbne
nogle vinduer, eller hvad..??

Er der nogen der har nogle andre gode fif, så tøv ikke. Det er første år vi
prøver at vintercampere. Men med tre unger, den yngste på 2 år, så ville vi
gerne hente nogle gode råd inden hele familien lægger sig med en slem
forkølelse.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh
Se iøvrigt: http://www.backtonature.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-01 08:15

"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi op for gasvarmen, og i løbet af kort til var alting i vognen utroligt

Det er kondens fra gasvarmen, gas udvikler en pokkers masse vand ved
forbrænding, nu mangler jeg lige min Zibro ekspert (Torben)til at fortælle
hvor meget det er pr. kg gas.

> Først i løbet af natten var der ved at være tørt i luften.
>
> Er der en i gruppen der kan give nogle gode råd. Skal vi tænde op, og åbne
> nogle vinduer, eller hvad..??

Vi bruger ikke gassen i vores vogn hvis vi kan undgå det, vi bruger en Zibro
ovn, så er der ingen problemer med hverken snue eller bækørreder der svømmer
rundt i vognen.

--
MVH/Best regards
Henning Lund

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-12-01 09:07

Henning Lund wrote:

> Det er kondens fra gasvarmen, gas udvikler en pokkers masse vand ved
> forbrænding, nu mangler jeg lige min Zibro ekspert (Torben)til at fortælle
> hvor meget det er pr. kg gas.

Det er ikke kondens fra gasvarmen! Forbrændingen af gas afgiver ganske
rigtigt meget vand, cirks 16 liter pr. 11 Kg. gas - men da hele systemet
fra indsugning over ovnen til skorstenener et lukket system kommer den
fugt ikke ind i campingvognen. Det er noget med, at den opvarmede luft
indeholder meget mere fugt, end kold luft og med den stigende forskel i
temperaturen i luften og i de faste overflader, vil alting blive vådt.
Men fugten kommer altså fra luften.

Det kan tage ganske lang tid.

Hvis du har mulighed for det, så lad vognen varme igennem hjemmefra -
ellers start varmen og blæseren på fuld fart med åben taglem, så den
varme fugtige luft kan komme ud, og tør kølig luft ind via
tvangsudluftnings åbningerne, som det første når I ankommer til pladsen.
Eventuelt kan det suppleres med em 220 V. elvarmeapperat på fuld tryk,
gerne omkring de 2000 watt, hvis pladsens sikringer kan bære det, og
hvis pladsens reglement/din samvittighed tillader det.

> Vi bruger ikke gassen i vores vogn hvis vi kan undgå det, vi bruger en Zibro
> ovn, så er der ingen problemer med hverken snue eller bækørreder der svømmer
> rundt i vognen.

Ups, bruger i petroleumsovnen i campingvognen? Det er direkte farligt -
kulilteforgiftning, med mindre du har en af de modeller, som har en
sikring, der slukker ovnen, hvis der måles kulilte eller er det for lidt
ilt?

Gasovnens lukkede kredsløb i vognen rummer ikke det faremoment. Der er
også den fordel ved vognens blæservarmesystem, at de kolde kanter og
hjørner i magasinerne også bliver opvarmet, med mindre risiko for
kondens der.

I forteltet derimod, ser jeg ingen problemer i petroleumsovnen. Der
bruger jeg selv en, netop på grund af de fordele du omtaler.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Camping interesseret?
http://www.campingnettet.dk/
http://image.dk/~cstage/diverse/bookmark.htm
uin # 4483272
http://www.image.dk/~cstage/

Fra : Henning Lund

Dato : 11-12-01 11:13

"Carsten Stage" <c@stage.as> skrev i en meddelelse

> [...]
> indeholder meget mere fugt, end kold luft og med den stigende forskel i
> temperaturen i luften og i de faste overflader, vil alting blive vådt.

Det er korrekt, men jeg vidste ikke om de brugte en af de flytbare gasovne
samtidig, det var et gæt.

> [...]
> hvis pladsens reglement/din samvittighed tillader det.
>

> Ups, bruger i petroleumsovnen i campingvognen?

Ja da, som mange andre gør.

> Det er direkte farligt -

Kommer an på hvordan man bruger ovnen.

> kulilteforgiftning, med mindre du har en af de modeller, som har en
> sikring, der slukker ovnen, hvis der måles kulilte eller er det for lidt
> ilt?

Nej, en løs kuliltemåler med alarm.

Henning

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-12-01 12:35

Henning Lund wrote:

> Det er korrekt, men jeg vidste ikke om de brugte en af de flytbare gasovne
> samtidig, det var et gæt.

OK, hvis du gætter rigtigt, så er en del af forklaringen på
fugtproblemet der.

> Kommer an på hvordan man bruger ovnen.

Det er rigtigt, men jeg ville ikke turde. Da jeg samtidig mener, at det
er for svært at få varmet op ud i hjørnerne, vil jeg selv afholde mig
fra forsøget, med mindre vi taler om sommerhalvårets kølige aftener,
hvor det kun er kortvarigt man har behov for varme.

> Nej, en løs kuliltemåler med alarm.

Ja, det kan også gøre det.

Hilsen

Fra : Henrik Høgh

Dato : 11-12-01 14:58

Indtil videre tusind tak.

Det er vognens fastmonterede ovn vi bruger. Vognen holder fra Oktober til
April fast på en plads, og derfor kan vi ikke tænde op i forvejen.

Hvorlænge skal man varme med åben tagluge. Vognen er 5,5 m lang Bare et godt
gæt.
--
Venlig hilsen

Henrik Høgh

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-12-01 15:30

"Henrik Høgh" wrote:

> Hvorlænge skal man varme med åben tagluge. Vognen er 5,5 m lang Bare et godt
> gæt.

I vores gamle LMC 450 lader jeg taglugen stå åben lige indtil sengetid
den første aften.

Men det er sjældent nødvendigt, da jeg som regel har tid til og mulighed
for, at gennemvarme vognen inden vi kører hjemmefra.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Camping interesseret?
http://www.campingnettet.dk/
http://home19.inet.tele.dk/cstage/camping/index.htm
uin # 4483272
http://www.image.dk/~cstage/

Fra : Tommy Hansen

Dato : 11-12-01 16:55

"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse

> Hvorlænge skal man varme med åben tagluge. Vognen er 5,5 m lang Bare et
godt
> gæt.

Vi plejer at lade vinduerne stå på klem, taglugen åbnet helt, fuld drøn på
varmen og så går vi en lille tur. Når vi kommer tilbage lukkes vinduerne
helt og taglugen forbliver åben til et stykke ud på aftenen.
Når der laves mad i vognen er det også en fordel med en emhætte, da den
trækker meget af fugten ud af vognen.
I vores Knaus er der en ventil nederst i yderdøren og den står altid åben.
Sørg også for at hullerne/ventilerne i bunden af vognen også er frie.
Varmeslangerne i vognen bør være placeret øverst i magasinerne, så luften
blæser lige op i klimaryglænet.

MVH Tommy

Fra : Torbenth

Dato : 11-12-01 20:34

Henning Lund skrev i meddelelsen
<3c15b4b9$0$47267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Det er kondens fra gasvarmen, gas udvikler en pokkers masse vand ved
>forbrænding, nu mangler jeg lige min Zibro ekspert (Torben)til at fortælle
>hvor meget det er pr. kg gas.

Ja ja aj nu kommer jeg.

Ca. 15 liter.
1 liter vand kan blive til 15000 liter vanddamp!!!
Men som en anden har svaret, kommer der ikke fugt fra gasovnen da
forbrændingen ikke sker inde i vognen.
Den eneste fugt der kan komme er fra slangerne rundt i vognen. Når de kolde
slanger opvarmes kan der godt risikere at opstå lidt kondens. Men med
taglemmene lidt på klem ryger det ud i det fri efterhånden som vognen
opvarmes.

> så er der ingen problemer med hverken snue eller bækørreder der svømmer
>rundt i vognen.

Nå, det var da ellers ikke dårligt med bækørreder!! Og snuen retfærdiggør en
god romtoddy.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 11-12-01 20:27

Henrik Høgh skrev i meddelelsen
<3c15a455$0$62296$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hej alle i gruppen.
>Er der en i gruppen der kan give nogle gode råd. Skal vi tænde op, og åbne
>nogle vinduer, eller hvad..??

Hej Henrik.
Vi camperer næsten hver week-end og bor ikke længere væk end jeg kan køre ud
dagen i forvejen og tænde for blæsevarmen.
Taglemmen op toilettet står altid på klem og jeg lader døren stå åben.
Taglemmen i vognen står lidt på klem (korkprop i klemme). Vi har konstant
lidt ventilation via de to taglemme. Hvis det ikke blæser åbner jeg også
køkkenvinduet (første hak).
Vi har aldrig problemer med fugt.
Samtidig med at jeg åbner for blæsevarmen stiller jeg hybderne på højkant og
sengen bliver vippet op. Så går det hurtigere med at få opvarmet der hvor
man sidder/ligger når varmen kan få fat på begge sider på een gang.

Jeg vil stærkt anbefale dig at købe en gasalarm og kuliltealarm. Har købt
mine ved BP gas.
Gasalarm koster ca. 325,00 og kuliltealarm ca. 375,00.
Husk gasalarm skal sidde ved gulvet og kuliltealarm lige under loftet.
Hvis I har et fortelt så få et gasblus dér, så slipper i for meget
vanddamp/lugt inde i vognen.
Køleskabet i vognen bruger ca. 2 Kw pr. døgn, det er meget men i den kolde
tid nøjes vi med en stor thermotaske som står i forteltet.

Mvh.
Torben