Bruger-specifik adgangskontrol ved LAN-adg~
Fra : Reno Raines

Dato : 10-12-01 23:09

Hej gruppe
Jeg er tilknyttet et LAN med ca. 100 brugere.
Jeg ønsker at lave brugerspecifik adgangskontrol, dvs. at til enkelte shared
dir's jeg har, skal det kun være de brugere jeg vælger, der har adgang, og
ikke "everyone". Hvis jeg vælger dir'et -> sharing -> permissions, så
sletter jeg "everyone", men problemer er så, at hvordan vælger jeg de
brugernavne jeg ønsker? Hvis jeg trykker "add" kan jeg under "locations" kun
se min egen computers navn.
Håber ovenstående giver mening.
Jeg bruger WinXP pro.

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-12-01 16:43

Reno Raines wrote:

> [...]
>brugernavne jeg ønsker? Hvis jeg trykker "add" kan jeg under "locations" kun

Hvis der ikke findes en domain controller på netværket, kan ovenstående
ikke lade sig gøre. Der findes simpelthen ikke en samlet liste over
brugere.

Snak med din netværksadministrator om det (svaret er dog nok nej).

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Reno Raines

Dato : 12-12-01 10:56

> Hvis der ikke findes en domain controller på netværket, kan ovenstående
> ikke lade sig gøre.

Har du mere information om en sådan? Netadmin var nemlig ikke med på hvad
jeg mente.

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-12-01 16:19

Reno Raines wrote:

>Har du mere information om en sådan? Netadmin var nemlig ikke med på hvad
>jeg mente.

Det lyder da interessant. Hvorfor er det lige at han er netadmin?

Nå, det hjælper dig jo ikke.

Det I skal have fat i, er en logon server. En central computer, hvor
alle brugere logger sig ind på når de tænder deres computer. På den
måde kan du, når en bruger er godkendt af serveren, give den bestemte
bruger adgang til din share og være sikker på at det er ham.

I kan for eksempel opstille NT4 eller Windows 2000 Advanced Server.

Dog er det ikke sådan lige til at sætte op, så måske burde du prøve at
finde en anden løsning. F.eks. en FTP-server, hvor hver enkelt bruger
kan have sit eget brugernavn til.

Fra : Reno Raines

Dato : 13-12-01 12:09

> [...]
>
> Dog er det ikke sådan lige til at sætte op, så måske burde du prøve at
> finde en anden løsning. F.eks. en FTP-server, hvor hver enkelt bruger

Tak for svaret.
Ja, ganske rigtigt er netværket slet ikke kompatibelt med den form for
brugerstyring jeg ønsker. Er med på, at jeg kunne opstille en
ftp-server,.men det fede var jo at det hele var integreret i windows. Ved en
ftp-server kræver det jo at folk har client, loginnavn og pass.
En anden løsning ville vel være, at jeg oprettede brugerne på min egen comp
og så kunne folk logge på over netværket.
Hvis jeg bare ønsker at sætte et password på et shared dir hvordan gør jeg
så det? Kan huske, at der i W98 var en fin rubrik hvor man kunne sætte pass,
men denne er ikke med i w2k og xp.