Utæt EHEIM pumpe ?
Fra : ERIK

Dato : 10-12-01 21:02

Jeg købte en eheim 2028 i foråret, den ny medel hvor motoren også er en
håndpumpe.
Nu har jeg 3 gange været udsat for at der kommer vand ud af håndtaget hvor
ledningen kommer ud. Så den står altid i en balje. Øv
I weekenden adskilte jeg pumpehovedet og fandt ud af at vandet kommer op ved
tætningsringen (O-ringen) på motorhuset.
Det lykkedes efter 2 forsøg at tætne pumpen ved at fylde en masse vasseline
(eheim) i tætningen.
Jeg vil gerne vide om der er andre der har oplevet noget lignende inden jeg
brokker mig til forhandleren.

Mvh. Erik
paetsch@get2net.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 10-12-01 21:15

Hvis O-ringen har været "tørret" ud, er det desværre helt naturligt.
Men du kan bare skifte den.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-12-01 22:24

Jeg har oplevet det ved en pumpe jeg havde haft i et halvt år. Men det var
min egen skyld, fordi jeg ikke havde smurt med vaseline.

Torben

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 13-12-01 10:13

Hej Erik!

He he, jeg købte også i sin tid samme 2028 model, og den var stort set utæt
fra dayone.
Det tog mig et godt stykke tid at finde ud af hvor det var galt helt
præcist.

Vandet kom også ud ved ledning på "topstykket" motor hovedet.

Jeg ringede til Avifauna og de gav mig tlf. nr. til eheim forhandleren, som
så fortalte mig, at de gerne vil se på pumpen, så den sku jeg bare sende
derned. hmmmm, fedt nok, men hvad så med fiskene, mon ikke de brokker sig,
når de skal undvære pumpen i så lang tid? Specielt når det er diskus fisk :(

Forhandleren var villig til at sende mig nye oringe til de steder jeg mente
ku være defekte, men jeg fixede selv problemet inden da, så det blev aldrig
aktuelt.

Problemet lå i selve hovedet til slangemonteringen (studsen), helt præcist
sidder der en pind på den, som styrer hvor meget vand der kommer igennem
pumpen. Den er regulerbar, faktisk en fed feature : ).

Når pumpen var samlet med slangemonterings studserne på og pumpet kørte som
normalt, ku jeg konstatere, at den spildte vand, når jeg træk i
vandstrøms-regulerings pinden på studsen enten frem eller tilbage.
Man kan se dette ved at lyse med en kraftig lomme lygte ned på pinden
studsen..så kan man se det.

Ok, så problemet lå inde i denne studs. Den var ikke nemt at skille ad, men
da det endelig lykkedes, fandt jeg 2 små o-ringe.
Jeg købte en VVS oringe sæt, med 100vis af oringe i diverse størrelser.
Jeg fandt 2 oringe, som lignede de gamle, bortset fra, at de var en anelse
tykkere/større.
De fik en gang vaseline og så samlede jeg skidtet igen.

Viola, ikke mere utæt og har ikke været det siden.

Jeg mener ikke man kan købe originale dele internt til den studs, man køber
derimod studsen som 1 enhed, ret dyr endda.
Men den kan skilles ad. Den er låst 4 steder med nogle stifter, som skal
trækkes fra hinanden med noget værktøj, men vær forsigtig!

mvh Elo.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-12-01 21:35

"ERIK" wrote in message news:Ov8R7.174$t84.12579@news.get2net.dk...
> Det lykkedes efter 2 forsøg at tætne pumpen ved at fylde en masse
vasseline
> (eheim) i tætningen.
Det ryger ud igen før eller siden!

> Jeg vil gerne vide om der er andre der har oplevet noget lignende inden
jeg
> brokker mig til forhandleren.
Ned til forhandeleren og få en ny, En O-ring fra Eheim der er origainal skal
holde væsentlig længere. Jeg vil give den i hvert fald min. 4 år. Der er et
års garanti på den. (1. jan. to år)
Hvis du aldig har givet den fedt, er det stadigvæk alt for kort tid den
holder, med mindre du har den pillet af hver dag og sidder og renser den
grundigt.

Fra : ERIK

Dato : 16-12-01 20:53

Tak for tipsene alle sammen.
Jeg undre mig bare over hvordan man kan smøre oringen med det værktøj der
medfølger ( en almindelig tube ) der burde være en lang tynd tud på som på
øjensalve !!
Der er forøvrigt 3 års garanti på de nye eheimpumper.

Hej.
Erik.