Telia - unlock indtil nummerflytning ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-01 16:14

Jeg har sendt følgende mail til Telia, og er spændt på hvad der sker.
De skriver at man ringer via sit gamle mobilselskab indtil nummeret
er overført. De skriver IKKE at man skal anvende sin gamle telefon.

Kan de, ud fra deres reklametekst, undlade at låse min telefon op
til mit gamle kort / alternativt låne mig en unlocked telefon ?

--- cut here ---

Jeg har netop købt en Alcatel 501 telefon med Rødekors rabat, IMEI #
999999999999. Mit problem er, at den ikke virker med mit eksisterende
Sonofon kort, uden at der indtastes en netværkskode. Denne kode har jeg
ikke fået oplyst. I skriver på jeres webside (som citeret nedenfor) at
man godt kan ringe via sit gamle selskab indtil overførslen er gået igennem.

Da jeg stopper på mit nuværende job, og starter hos xxxxxxxxxx, så
mister jeg min nuværende firmabetalte telefon, og skal aflevere den pr.
19/12 2001. Jeg får ikke firmatelefon der, men skal selv anskaffe mig en.

Jeg håber derfor at i kan være mig behjælpelig med at få mit gamle kort
# 99999999999/ telefonnr 9999 9999 til snarest at virke i min nye
telefon. Om nødvendigt vil jeg også gerne indbetale de 6 mdrs abonnement
forud, således at i er sikrede mit abonnement.

I skriver følgende på mensdutaler.dk, hvor den vigtige sætning er:
'Indtil da ringer kunden via sit gamle mobilselskab.'.

Er der mulighed for nummer portering - hvad indebærer det, og hvornår
får man sit nummer?
Ja, det er muligt at få sit gamle mobilnummer med i et nyt Telia Classic
abonnement. Det sker ved, at kunden giver besked herom til Telia,
hvorefter Telia særger for at meddele dette til kundens tidligere
selskab og sætte processen i gang. Først når porteringen er klar bliver
kunden ført over som Telia-kunde. Indtil da ringer kunden via sit gamle
mobilselskab. En nummer-portering kan tage 2-4 uger.

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 16:15

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan de, ud fra deres reklametekst, undlade at låse min telefon op
> til mit gamle kort / alternativt låne mig en unlocked telefon ?

Ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Det får man ud af at besvare indlæg i denne nyhedsgruppe:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-01 16:32

Peter G C wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Ja.

Hvad begrunder du dette med ? De skriver at man kan foretage opkald
via sit gamle selskab, ikke via sin gamle telefon. Altså må de
vel sørge for det ?

Jeg har købt og betalt for en telefon, som også er leveret,
og jeg har ud fra deres tekst en rimelig forventning om at den
kan benyttes.

Et sidespørgsmål: Jeg har i dag indgået aftalen med Telia. Denne
aftale løber i 6 mdr. Er det 6 mdr. fra aftalens indgåelse =
kontraktdatoen ? eller er det 6-12 mdr efter kontraksdatoen ?
(såfremt de nøler med at åbne min nye telefon)

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 16:41

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad begrunder du dette med ? De skriver at man kan foretage opkald
> via sit gamle selskab, ikke via sin gamle telefon. Altså må de
> vel sørge for det ?

Du kan jo ikke rigtig tvinge dem til mere, end hvad de har lovet.

> Jeg har købt og betalt for en telefon, som også er leveret,
> og jeg har ud fra deres tekst en rimelig forventning om at den
> kan benyttes.

Ja efter at nummeret et flyttet.

> [...]
> kontraktdatoen ? eller er det 6-12 mdr efter kontraksdatoen ?
> (såfremt de nøler med at åbne min nye telefon)

Det må være 6 måneders binding.

/Peter

Fra : Mickey

Dato : 10-12-01 16:41

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad begrunder du dette med ? De skriver at man kan foretage opkald
> via sit gamle selskab, ikke via sin gamle telefon. Altså må de
> vel sørge for det ?

ja, man foretager opkald, det er da dit eget problem hvordan du gør det ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-01 17:46

On Mon, 10 Dec 2001 16:40:37 +0100,
Mickey <news002@susie.dk> wrote:
> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> ja, man foretager opkald, det er da dit eget problem hvordan du gør det ;)

Nej. For beskeden med at opkald foretages via det gamle selskab
er oplyst konkret i forbindelse med købet (se selv på
http://www.mendutaler.dk/Sporgsmaal.html ). På samme side er der
diverse information om den konkrete telefon etc.

Der står IKKE at telefonen ikke kan benyttes før nummeret er
porteret. Der står tværtimod på siden om TELEFONEN (ikke på
en side omkring Telia abonnementet) at man ringer via sit
gamle SELSKAB (ikke telefon) indtil nummeret er porteret.

Læs afsnittet om portering, som også tidligere er pastet,
og fortæl mig hvor der står telefonen er operatørlåst. Der
står på kontrakten:

Operatørlåsning
I visse tilfælde er terminalen låst til Telias net i 6
måneder fra dit abonnements aktiveringsdato. Efter
periodens udløb....

Der står at terminalen i visse tilfælde er låst. Ikke altid.
De skriver den er låst i 6 mdr. fra aktiveringsdato. De skriver
intet om perioden inden aktiveringsdatoen. Og hvis jeg her ikke
kan benytte telefonen, og alligevel er bundet til dem, så
er ovenstående vel i strid med loven om at de kun kan binde
mig i 6 mdr. De kan vel ikke binde min telefon yderligere ?

Der står også i deres kontrakt:
13. Opsigelse
13.1 Kunden kan efter 5 måneder regnet fra kundeforholdets
start til enhver til enhver tid opsige aftalen uden
uderligere omkostninger. Opsigelsesvarslet er 1 måned
og opsigelsen skal være skriftlig

Nu da jeg har købt, betalt og modtaget telefonen, så er
de 5 mdr vel startet ? Og Telia får derfor kun abonnement
for 5 måneder (såfremt det tager en måned af flytte
abonnement) inden de skal sende mig unlock kode ?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-12-01 17:31

In <3C14D564.6050500@home.terminal.dk> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> writes:

> [...]

>kontraktdatoen ? eller er det 6-12 mdr efter kontraksdatoen ?
>(såfremt de nøler med at åbne min nye telefon)

Telia noeler med alting. Jeg har aldrig moedt et firma, der
har saa daarlig kunde-behandling som Telia.
Et godt raad, forlang at snakke direkte med deres
kvalitets-service.

Telia har flere klager end noget andet teleselskab i
forbrugerstyrelsen, selvom de kun sidder paa omkring 10%
af markedet i Danmark.

Mvh
Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-12-01 19:29

On Mon, 10 Dec 2001 16:30:56 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Telia har flere klager end noget andet teleselskab i
>forbrugerstyrelsen, selvom de kun sidder paa omkring 10%
>af markedet i Danmark.

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke, de har så mange klager
dér...

(men Telestyrelsen og dk.forbruger er måske mere passende)

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender: