Tanganyika spørgsmål
Fra : Jimmy Hansen

Dato : 10-12-01 15:29

Hejsa!

Jeg har et akvarium med forskellige Tanganyika cichlider gående. Nu er en af
mine Tropheus Duboisi begyndt at opføre sig lidt mærkeligt. Den kommer
svømmende hen ad akvariummet, pludselig stopper den op, går ned til
bundlaget, "kradser" maven et par gange på bundlaget, svømmer et lille
stykke videre. Stopper op - laver ligesom nogle flakse flakse beævgelser
(ikke parings leg bevægelser), og svømmer så videre igen som om intet var
hændt.

Vi snakker her, om et (forhåbentligt) velfungerende akvarie, der bliver
skiftet 1/4 vand hver uge, filteret checkes og skiftes hvis nødvendigt, der
er luftsten i vandet, alle fisk virker glade og nysgerrige når man sidder
foran og kigger på dem, og alle fisk (også ham der er problemet) spiser med,
med den største lyst når det er fodringstid.

Hvad kan dette skyldes - er det noget, jeg blot skal se bort fra, eller er
der noget sygdom på vej. Jeg har kørt Tanganiyka i mange år, og har aldrig
oplevet dette her før.

Nogen som har nogle gode input her?

Mvh. Jimmy

Fra : Madsen

Dato : 10-12-01 15:56

"Jimmy Hansen" <ocp@post1.tele.dk> skrev:

> [...]
> der noget sygdom på vej. Jeg har kørt Tanganiyka i mange år, og har aldrig

Prøv at gå hen i Brugsen og køb en kasse Fransk Groft Middelhavs-
salt. Opløs så saltet i noget kogende vand og hæld det i dit akvarium
når saltet er helt opløst og vandet har afkølet lidt.
Hvor meget salt du skal have i kan jeg ikke sige når du ikke nævner
hvor stort dit akvarium er, men jeg smider selv ca. 400 gr. salt i mit
530 ltr. akvarium når jeg oplever samme adfærd på mine Tropheus.
Den adfærd du opdager er det man populær kalder 'at fisken klør
sig.' Grunden til den gør det er sikkert nogle snyltere i vandet som
generer den. Disse snyltere plejer saltet at udrydde.

Madsen.

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 10-12-01 18:35

Davs Madsen.

Dette er et rigtigt godt svar du har givet mig her. Mange tak, og det vil
hurtigst muligt blive afprøvet.

Mvh. Jimmy

Fra : Madsen

Dato : 10-12-01 18:44

"Jimmy Hansen" <ocp@post1.tele.dk> skrev:

> Dette er et rigtigt godt svar du har givet mig her. Mange tak, og det vil
> hurtigst muligt blive afprøvet.

Velbekom, men smid nu ikke flere kilo i. Jeg kan se at mine planter
ikke er helt vilde med de 400 gr. jeg smider i engang imellem og
der er heller ingen der siger at du skal smide salt i ved hver eneste
vandskifte. Gør det kun når du observerer at fisken(ene) klør sig.

Madsen.

Fra : ole larsen

Dato : 10-12-01 19:41

Jimmy Hansen skrev i meddelelsen <9v2s1f$r56$1@news.cybercity.dk>...
>Davs Madsen.
>
>Dette er et rigtigt godt svar du har givet mig her. Mange tak, og det vil
>hurtigst muligt blive afprøvet.
>
>Mvh. Jimmy

Det er muligt, at det er godt, men jeg har altid løst problemet med forbedring at
vandkvaliteten ( skifte eller check af filter ) På den anden side har jeg aldrig haft
Riff-Valley cichlider.

Ole

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-12-01 22:14

> [...]
forbedring at
> vandkvaliteten ( skifte eller check af filter ) På den anden side har jeg

Har de for øvrigt ikke en lille del salt koncentration i deres naturlige
vande?

Torben

Fra : ole larsen

Dato : 10-12-01 23:30

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen ...

>forbedring at
>aldrig haft
>>

>Har de for øvrigt ikke en lille del salt koncentration i deres naturlige
>vande?
>
>Torben

Jo da, der er lidt salt i selv regnskovsvand. Men det er ikke det der er problemet
efter min opfattelse. Det mener jeg først opstår når man tilsætter ( evt. rutinemæssig )
væsentligt større mængder end naturligt forekommende og alligevel ikke nok til at
kurere effektivt.

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-01 08:37

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> Har de for øvrigt ikke en lille del salt koncentration i deres naturlige
> vande?

Se http://malawicichlids.com/mw01011.htm

Her finder du sammensætningen af salte i Victoria-, Malawi- og
Tanganyikasøen.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-01 11:21

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> Se http://malawicichlids.com/mw01011.htm
>
> Her finder du sammensætningen af salte i Victoria-, Malawi- og
> Tanganyikasøen.

Okay, tak!

Torben

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 11-12-01 16:41

Jeg takker også for de mange og spændende indlæg der har været omkring
emnet. Utroligt nok, må jeg jo erkende at jeg er blevet en smule klogere

Mvh. Jimmy