Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studie Flash Anlæg
Fra : Jes Petersen

Dato : 10-12-01 13:42

Hej

Jeg ville høre om der var nogen der havde erfaringer studie flash anlæg.

Jeg overvejer at købe lille studieflash anlæg, men ville meget gerne høre
andres kommentarer om hvilke mærker der er værd at overveje, valitet, priser
m.m.

På forhånd tak

Vh. Jes

Fra : Søren Olesen

Dato : 10-12-01 15:53

jeg har lige købt et lille sæt af mærket profoto brugt og det virker fint !!
tjek www.profoto.se

søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-01 17:07

Jes Petersen wrote:

> Jeg overvejer at købe lille studieflash anlæg, men ville meget gerne
> høre andres kommentarer om hvilke mærker der er værd at overveje,
> valitet, priser m.m.

De små flashanlæg hvor lampe og generator er sammenbygget i en enhed har
både fordele og ulemper, deres største svaghed er, at de ikke er ret
meget kraftigere en stor Mertz-bliz, blandt fordelene er ledelyset, som
giver et godt indtryk af lyssætningen.

Jeg vil liste ulemper og fordele ved de små semmiproff. flashanlæg.

Ulemper:
--------
1. Relativ høj pris i forhold til mængden af lys.
2. Hovederne er tunge, så de kræver ekstra kraftige stativer.
3. Hovederne bliver meget varme.
4. Tilbehøret er dyrt og for klient.

Fordele:
--------
1. Overkommelig pris for en fotoamatør.
2. Velegnet til on-location opgaver.
3. Ledelys
4. De holder en rimmelig god brugtpris.
5. Kører på lysnettet.

Hvis ambitionsniveauet og pengepungen er til en mere beskeden løsning,
så har Hama ( http://www.hama-danmark.dk ) nogle flashlamper, der skrues
ind i alm 220 volt fatning, de fås endda med indbygget ledelys.

På Hama's web-site søger man på flash, og i den liste der så kommer,
vælger man det første punkt "00501 - Flashapparater", når man klikker på
billedet får man flg. oplysninger på 006718 STUDIO FLASH SF-30 E:

Kompakt studiolampe med normal fatning (E 27).
Ledetal 36 ved 100 ISO.
Pilotlys 60 W.
Pilotlyset kan indstilles mellem *, * og fuldstyrke.
Med slaveudløser, mulighed for testblitz.
Klar indikator og tilslutning for synkrokabel.
Inkl. synkrokabel.

Prisen er ikke oplyst, men den lokale fotohandler kan med garanti oplyse
prisen og evt. leveringstid.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-01 18:08

Lige en ting mere, hvis man fotografere med analogt, så er et flash
anlæg klart en fordel, da dets lys er samme temperatur som dagslys.

Men hvis man fotograferer digitalt, så kan man nemt kalibrere
hvidballancen og efterjustere / korrigere et evt. farvestik i et
billedbehandlingsprogram, så til digitalt fotografi kan man nå meget
langt med et par halogen arbejdslamper fra det lokale byggemarked.

Jeg har to 500 watt halogen arbejdslamper, de har kostet ca. 200 kr.
stk. incl. stativ, det må vist siges at være en billig løsning.

Når jeg fotograferer med lys fra arbejdslamperne, så retter jeg aldrig
lamperne direkte på motivet, jeg bløder lyset op ved at rette den ene
lampe op i loftet (hvidmalet), og den anden lampe mod en hvid
flamingoplade, det giver en lyssætning uden hårde skygger.

Fra : Jes Petersen

Dato : 11-12-01 11:17

> Lige en ting mere, hvis man fotografere med analogt, så er et flash
> anlæg klart en fordel, da dets lys er samme temperatur som dagslys.

Tak for svarene foreløbig - de har hjulpet mig på vej.

Må jeg også spørge om I har nogen erfaring med flash lysmålere - mærker,
prisniveauer mm.

Det er rart at høre andres erfaringer.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-01 12:35

Jes Petersen wrote:

> Må jeg også spørge om I har nogen erfaring med flash lysmålere -
> mærker, prisniveauer mm.

Minolta og Gossen laver nogle gode, præcise og pålidlige flashmetere,
jeg kender ikke dagens prisniveau, mit Minolta flashmeter er over ti år
gammelt og købt til fagfoto-pris ca. 3.000 kr, men den kan du jo ikke
bruge til ret meget.

Prøv en søgning på www.google.com - eller rekvirer brochurer og priser
hos din fotohandler.

Fra : Søren Olesen

Dato : 11-12-01 13:04

jeps ! jeg har en minolta IVf, som jeg er glad for ! har set at
www.fotoc.dk har 2 stk. brugt til omk. 1 - 2000 "nok + moms"?? og så er
det en III , men jeg kender ikke rigtig andet !
jeg har mulighed for at bruge den som alm. lysmåler og til flash både med
og uden kabelforbindelse, og jeg kan tage flere og få et gennemsnit !! men
måske der er andre som er langt bedre ? men den dækker fint mit behov

hilsen søren

Fra : Henrik

Dato : 12-12-01 12:15

> Tak for svarene foreløbig - de har hjulpet mig på vej.
>
> Må jeg også spørge om I har nogen erfaring med flash lysmålere - mærker,
> [...]
Hej Jes

Jeg har i flere år kørt med et Minolta Autometer IV F og Bowens Esprite
flash gennem mit arbejde. Det har jeg sgu været glad for. Minoltaen er nem
og kan alt det som man normalt kommer ud for (både indendørs og udendørs),
desuden er den stabil. Bowens Esprite 500 har godt med lys og kan indstilles
over 5 blænder. De er aldrig løbet varme og ganske stabile.
www.goeckerprof.dk snak med Jamil.

Mvh.
Henrik Schwarz
http://digitalfotoservice.dk/