afvikling af kommandolinie på Linux Server
Fra : Mads Møllegaard @ Re~

Dato : 10-12-01 10:33

Hejsa, jeg har lavet en funktion til at resize billeder i php men er ikke
tilfreds med kvaliteten af de thumbnails man kan lave, så jeg har fundet ud
af at der på min server ligger noget der hedder ImageMagick

-------
Med ImageMagick følger et kommandolinie-program som er installeret på
serveren - det resizer pænere end GD 1.8.

Her er et eksempel:

$thumbWidth=$width/2;
$thumbHeight=$height/2;

$params = "-geometry " . $thumbWidth . "x" . $thumbHeight;

$out = `convert -sharpen 2x2 $params $filName jpg:$thumbName`;
-----

men hvordan kalder jeg disse kommandoer fra php ??

pft.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-12-01 10:35

http://dk.php.net/manual/en/ref.exec.php

--
Henrik Hansen

Fra : Geir Eivind Mork

Dato : 10-12-01 11:31

Mads Møllegaard @ Releaze wrote:

> Hejsa, jeg har lavet en funktion til at resize billeder i php men er ikke
> tilfreds med kvaliteten af de thumbnails man kan lave,

Bruker du GD 1.8.x? Den resizer ved hjelp av å fjerne linjer, ikke
resampling. Men derimot om du bruker GD 2.0.1 har den en funksjon for å
resample bilder når du forstørrer/forminsker.

Fra : Mads Møllegaard @ Re~

Dato : 10-12-01 11:38

"Geir Eivind Mork" <mork@php.no> wrote in message

> Bruker du GD 1.8.x? Den resizer ved hjelp av å fjerne linjer, ikke
> resampling. Men derimot om du bruker GD 2.0.1 har den en funksjon for å
> resample bilder når du forstørrer/forminsker.

præcis.... men jeg vil lige teste den Image Magick inden jeg installerer den
nyeste GD

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-12-01 11:51

Mads Møllegaard @ Releaze skrev:

> [...]
> -----
>
> men hvordan kalder jeg disse kommandoer fra php ??

Det har du jo gjort i ovenstående eksempel...? Hvis du mener: "Findes
der nogle indbyggede PHP-funktioner, der snakker med ImageMagick?", så
er svaret nej. Det, du skal gøre, er at udbygge dit kommandolinjekald,
så det tager forbehold for fejl:

$sidsteLinje = exec("convert -sharpen 2x2 $params $filName
jpg:$thumbName", $arr, $retur);

if ($retur != 0) {
echo "Æv! Returstatusen er ikke 0, så scriptet fejlede. Her er den
sidste linje fra scriptet: $sidsteLinje.";
}

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/