Italiensk For Begyndere - hvad synes I?
Fra : Lars Pallesen

Dato : 17-12-00 17:58

Er der nogen der har set den nye danske film, "Italiensk for begyndere"?
Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg gider at se den. Er der nogen
her der har set den, og som vil anbefale den?

Fra : Brian & Rikke

Dato : 18-12-00 16:56

"Lars Pallesen" <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har set den nye danske film, "Italiensk for begyndere"?
> Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg gider at se den. Er der nogen
> her der har set den, og som vil anbefale den?

Ja jeg vil helt klart godt anbefale den. Den er en lille smule "Den Eneste
Ene" agtig, og er meget let og menneske glad komedie.
Det eneste dårlige jeg kan sige om den er at det er en dogme film, og det
var der sgu ingen grund overhovedet til at den skulle være.
Dogme har vist udtjent sin værnepligt nu tror jeg!

Det bedste ved filmen er helt klar at se Peter Gantzler (Taxa Mike) i en
helt modsat rolle at hvad han plejer at spille.

Men se den!!!

Fra : KA

Dato : 19-12-00 13:59

> [...]
> var der sgu ingen grund overhovedet til at den skulle være.
> Dogme har vist udtjent sin værnepligt nu tror jeg!

Der er vel egentlig mange dogmefilm som ikke behøves at være dogmenfilm. Mon
ikke alle filmene var blevet lige gode selv om de ikke var dogmefilm..?

Kenneth

Fra : Brian & Rikke

Dato : 19-12-00 17:29

> Der er vel egentlig mange dogmefilm som ikke behøves at være dogmenfilm.
Mon
> ikke alle filmene var blevet lige gode selv om de ikke var dogmefilm..?

Det tror jeg helt sikker du kan have ret i, men da jeg så blandt andet
festen og idioterne, synes jeg dogme konceptet passede fint til disse film.
Men da jeg så Mifune og Italiensk var jeg faktisk bare irreteret over de
dårlige kameraer. I festen og Idioterne blev dogme konceptet også brugt
flittigt, men i de to andre virkede det faktisk som om de forsøgte at skjule
det.

En anden ting man kan sige er, at ved de første dogme film beviste de at man
sagtens kan lave virkelig gode film "meget billigt", og det har vi så
forstået nu, så stop det dogme-pop.

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 15:58

Fra : KA

Dato : 20-12-00 15:58

> Kunne de historier være fortalt uden fraværet af de midler, som
> Dogme-folkene afsvor? Sikkert.
>
> Blev de fortalt?
>
> Nej.

Det kan man jo aldrig vide. Ikke fordi jeg ikke giver dig ret i din
argumentation. Men nu kan vi som f.eks. tage de 3 første dogmefilm. De blev
instrueret af hhv. Lars Von Trier, Thomas Vinterberg og Søren
Kragh-Jakobsen. Nu er det jo ikke lige fordi at disse 3 personer er kendt
for at lave dårlige film!
Jeg tror nu nok at de skulle være kommet med nogle gode (måske de samme..?
hvem ved) film selvom der ikke havde været dogme til stede.
Filmene bliver (måske) mere vedkommende ved at det er dogmefilm. (Historien
som du skriver ville ikke være den samme.).

Noget helt andet er så at du skriver at der ikke bliver lavet mange gode
film her i landet. Hvorfor mener du ikke det.?
Jeg ville nærmere sige at der ikke bliver lavet så mange film. Procent delen
som er rigtigt gode syntes jeg sådan helt personligt ligger langt over alt
det Godzilla..m.fl. mindre åndsvage film der kommer ovre fra staterne.

Mvh. Kenneth

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-12-00 22:05

"KA" <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>som er rigtigt gode syntes jeg sådan helt personligt ligger langt over alt
>det Godzilla..m.fl. mindre åndsvage film der kommer ovre fra staterne.

Smag og behag. Ikke fordi Godzilla er verdens bedste film, men i
forhold til Idioterne må den vel nærmest betegnes som et mesterværk.
Niels Søndergaard

Fra : John Hinge

Dato : 20-12-00 23:38

"Niels Søndergaard" wrote:

> Smag og behag. Ikke fordi Godzilla er verdens bedste film, men i
> forhold til Idioterne må den vel nærmest betegnes som et mesterværk.

Gad vide om Sony vil tage Devlin og Emmerich til nåde og tilgive
dem for deres 150M$ fiasko hvis vi påpeger at den trods alt
VAR bedre end Idioterne ??

Endnu bedre, gad vide om vi kan få Mr. Cranky til at anmelde
Idioterne ? (www.mrcranky.com den sjoveste filmanmelder jeg kender)

Jeg kunne nu iøvrigt godt forestille mig en film som festen være
en success også selvom man lavede den 'rigtigt' altså med bedre
lys/lyd lægning kamerateknik etc..

Jeg synes Dogme konceptet er noed pretentiøst fnidderfnadder.
Der er faktisk instruktører der kan fortælle en glimrende historie
hvad enten der er dyre effekter i den eller ej.
Tag Schindlers Liste, fremragende knugende film.. eller Solens Rige
også fantastiskt fortalt, MED effekter og det hele.. Men nu er hr.
Spielberg jo også ret god til at fortælle historier, så jeg tilgiver
ham gerne hans Jurassic stads..

hmm, jeg er vist ved at fjerne mig fra min pointe.. men pyt :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"5,6,7.. I will **** from 7-11" Rollergirl - Superstar

Fra : Lars Josephsen

Dato : 21-12-00 00:08

John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> writes:

> [...]
> VAR bedre end Idioterne ??
>
> Endnu bedre, gad vide om vi kan få Mr. Cranky til at anmelde

Du kender åbenbart ikke MovieJuice:
http://www.moviejuice.com/

Han har sjove anmeldelser.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : John Hinge

Dato : 21-12-00 11:12

Lars Josephsen wrote:

> Du kender åbenbart ikke MovieJuice:
> http://www.moviejuice.com/

Det gjorde jeg ikke nej, men jeg vil helt klart checke den ud

> Han har sjove anmeldelser.

Den slags kan jeg ikke få nok af :)

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 14:22

Fra : John Hinge

Dato : 21-12-00 14:22

"Niels Søndergaard" wrote:

> Jeg fatter ikke, at folk ikke kan lide Jurassic Park. Det er en af
> mine yndlingsfilm .

Det er ikke tilfældigvis dig der har oversat den ?

Nej spøg til side..
Jeg kan faktisk ret godt lide JP 1, men jeg synes 2'eren er slem.
På den ene side er den enormt flot, dino'erne er endnu bedre
animeret etc.. Der er bare så uhyggeligt mange dårlige ting i den.
eksempel :
Den lille (etnisk/politisk korrekte datter) som tadaaa er elitegymnast
og selvfølgelig får vi en fiks scene hvor hun kan lave den forskudte
barre i en ruin hvor alle andre rør nok er rustet væk.. og redde dagen.

Eller hele den der Godzilla agtige 'T-Rex kommer til San Diego' ting..
Altså der er da nogen sjove gags (hundehuset f.eks) men mit helheds-
indtryk af filmen var : det er meget tydeligt Spielberg havde travlt
med en anden film samtidig...

Hov I øvrigt !!!!
Er du den samme Niels Søndergaard som har oversat Dune ?
Hvis ja, må jeg så ikke her ha lov at knæle ved dit åsyn
og hylde dig (bare lidt ?)

Det er en eminent god oversættelse af en ellers tuuung bog,
specielt hele det ret indviklede enyclopedia galactica.. yikes.

Efter jeg har læst bøgerne (7-8 gange) på engelsk har jeg virkelig
ku se hvor godt den oversættelse er lavet, og jeg regner stadig Klit
som en af de bedste Sci-Fi udgivelser på dansk nogensinde.

Jeg er så heldig at eje Klit på dansk og hele Dune serien på engelsk,
så jeg har så at sige ku sidde og læse dig over skulderen i
oversættelsen, og jeg er altså ret imponeret.
Hver gang jeg får ideen at 'det ku jeg f-me osse gøre' kigger jeg
på dit arbejde og tænker, nååenej..

Det er vist også ret så svært at komme ind i den lille niche som
oversættelser af sci-fi bøger er :)

Dette var ordene, mange, måske væsentlige, ihvertfald venligt ment

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-12-00 21:02

John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> skrev:

>Det er ikke tilfældigvis dig der har oversat den ?

Jo, men det har ingen betydning for min bedømmelse. Jeg har oversat
masser af film, jeg ikke kan lide. Jeg synes helt ærligt, at JP1 er et
teknisk mesterværk.

> [...]
>På den ene side er den enormt flot, dino'erne er endnu bedre
>animeret etc.. Der er bare så uhyggeligt mange dårlige ting i den.

Pyt med de dårlige ting. Jeg synes, de gode hiver den i land. Specielt
den helt suveræne sekvens med vognen, der hænger ud over kløften (især
ruden, der revner! Gyyyys!) Og så skide da være med historien, når
effekterne er så gode. Men jo - den ville da have været tusind gange
bedre, hvis de havde gidet lave en ordentlig historie, før de begyndte
på optagelserne.

>Hov I øvrigt !!!!
>Er du den samme Niels Søndergaard som har oversat Dune ?

Ja.

>Hvis ja, må jeg så ikke her ha lov at knæle ved dit åsyn
>og hylde dig (bare lidt ?)

Værsgo. Og tak for rosen. Det er rart at få at vide, at man ikke har
slidt forgæves.

>Det er vist også ret så svært at komme ind i den lille niche som
>oversættelser af sci-fi bøger er :)

Det tror jeg ikke. Hvis du mener, du har evnerne, så send da en prøve
til et eller flere forlag. Gode oversættere hænger ikke på træerne, og
ihærdighed belønnes som bekendt nu og da.

Niels Søndergaard

Fra : John Hinge

Dato : 22-12-00 01:15

"Niels Søndergaard" wrote:

> [...]
> effekterne er så gode. Men jo - den ville da have været tusind gange
> bedre, hvis de havde gidet lave en ordentlig historie, før de begyndte

Vi er nok enige her også.
Mange gode cliffhangers (hehe) men skidt historie..
Det sjove er jeg læste 'Lost World' før jeg så den i biffen,
og ca hvad? 20 minuter inde i filmen sad jeg og sagde 'hvaba?'
Det er jo ikke fordi JP2 følger bogen synderligt præcist :)

Men man kan jo håbe på at JP3 bliver god (men jeg frygter det værste)

> Værsgo. Og tak for rosen. Det er rart at få at vide, at man ikke har
> slidt forgæves.

hehe, tro mig, min kopi af klit er temmelig slidt efterhånden.

> Det tror jeg ikke. Hvis du mener, du har evnerne, så send da en prøve
> til et eller flere forlag. Gode oversættere hænger ikke på træerne, og
> ihærdighed belønnes som bekendt nu og da.

Det lyder som en ganske fin ide.
Altså sådan noed i retning af på eget initiv oversætte et kapitel
fra et par af mine yndlingsscifi bøger og så sende ind pænt printet
ud etc, til diverse forlag som gør i sci-fi ?
Lyder som et fint 'hobbyprojekt' for 2001 :)
Tak for tippet.

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-00 02:05

A long time ago in a galaxy far, far away....
John Hinge wrote:

[snip]

>Men man kan jo håbe på at JP3 bliver god (men jeg frygter det værste)

Tjah... ny instruktør og angiveligt et mere action-/horror-fyldt
manuskript.

Den kan under alle omstændigheder ikke blive værre end 2eren.

[snip]

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-12-00 23:50

"KA" <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> writes:

> Det kan man jo aldrig vide.

Jo. De _blev_ ikke fortalt. Vi kan ikke vide om de ville være blevet
fortalt, men før Dogme-bølgen _blev_ der ikke fortalt så gode
historier i dansk film.

> Filmene bliver (måske) mere vedkommende ved at det er dogmefilm. (Historien
> som du skriver ville ikke være den samme.).

En af de ting, som dogme-filmene har betydet i filmsproget er, at
underlægningsmusikken er blevet helt anderledes - det er i stedet
baggrundsmusik. Og dte betydre, at instruktøren ikke kan smyge udenom
at instruere følelser hos skuespillerne og bare lægge dem i musikken i
stedet. Et meget almindeligt trick, ellers.

> [...]
> som er rigtigt gode syntes jeg sådan helt personligt ligger langt over alt
> det Godzilla..m.fl. mindre åndsvage film der kommer ovre fra staterne.

Jeg gik ind på IMDB og arbejdede mig frem til en liste over dansk film
1990-2000. Du har ret. Der er en del gode imellem. (Listen er med
nedenfor til almindelig oplysning)

Forskellen er nok, at dem man hørte om dengang var braset (Camping,
Bananen og den slags skrald), mens man i dag hører om det gode. Og der
er selvfølgelig en masse hvert år man intet hører om.

1990: Adam Hart i Sahara
1990: Bananen - Skræl den før din nabo
1990: Camping
1990: Casanova
1990: Dagens Donna
1990: Farlig leg
1990: It's a Blue World
1990: Kaj's fødselsdag
1990: Kys mor, skat!
1990: Lad isbjørnene danse
1990: Manden der ville være skyldig
1990: Perfect World
1990: Sangen om kirsebærtid
1990: Sirup
1990: Springflod
1991: Ankomst 23:30
1991: Bare Løgn
1991: Fuglekrigen i kanøfleskoven
1991: Giselle
1991: Hvor mindets blomster gror
1991: Høfeber
1991: Krummerne
1991: Møv og funder
1991: Nøgne træer, De
1992: Barndommens landskaber
1992: Hjerter i slør
1992: Jesus vender tilbage
1992: Krummerne 2: Stakkels Krumme
1992: Kærlighedens smerte
1992: Planetens spejle
1992: Russian Pizza Blues
1992: Skaldede spøgelse, Det
1992: Snøvsen
1992: Strejferen II
1992: Traberg
1992: Vågn op!
1993: Agent 009 3/4
1993: Bulldozer
1993: Flaneur
1993: Forsømte forår, Det
1993: Frigjorte, De
1993: Hjælp - min datter vil giftes
1993: Hvordan vi fik vores naboer
1993: Jungledyret
1993: Kalder Katrine
1993: Lykkelige Jim
1993: Mortens badebold
1993: Rejsen til tarmens indre
1993: Roser og persille
1993: Russiske sangerinde, Den
1993: Sidste færge, Den
1993: Sidste omgang
1993: Smukke dreng
1993: Sort høst
1993: Viktor og Viktoria
1993: Wayfarer
1994: Agent 009 3/4 2: Historien om dræberrobotten
1994: Carlo & Ester
1994: Dominans
1994: Frække Frida og de frygtløse spioner
1994: Krummerne 3 - fars gode idé
1994: Kærlighed ved første desperate blik
1994: Min fynske barndom
1994: Mr. Sun
1994: Nattevagten
1994: Prince of Jutland
1994: Snøvsen ta'r springet
1994: To mand i en sofa
1994: Vildbassen
1995: Aberne og det hemmelige våben
1995: Carl Th. Dreyer: Min metier
1995: Carmen & Babyface
1995: Cirkus Ildebrand
1995: Dan
1995: Dragen
1995: Farligt venskab
1995: Flaneur 2: Dandy
1995: Harmony
1995: Karen Blixen - storyteller
1995: Kun en pige
1995: Looping
1995: Lumière et compagnie
1995: Manden der fik lov at gå
1995: Menneskedyret
1995: Operation Cobra
1995: Pan
1995: Pigen med de grønne øjne
1995: Sidste time
1995: Sort hjerte
1995: Supermaterialisme
1996: Attende, Den
1996: Balladen om Holger Danske
1996: Bella, min Bella
1996: Belma
1996: Blomsterfangen
1996: Buldermanden
1996: Café Hector
1996: Danske piger viser alt
1996: Davids bog
1996: Ernst & Lyset
1996: Fart dræber
1996: Fe

Fra : Jens Laursen

Dato : 21-12-00 17:34

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> [...]
> at instruere følelser hos skuespillerne og bare lægge dem i musikken i
> stedet. Et meget almindeligt trick, ellers.

Jeg må give dig ret i det ovenstående. Men kammeraføringen spiller efter min
mening en stor rolle for Idioterne og Festen (jeg kender ikke så meget til
Mifune og Italiensk for begyndere, men her tyder det nok på at være mindre
betydende). En af de ting der gør de to førstnævnte film bevægende og
vedrørende er netop følelsen af at være der selv. Festen er jo som at se en
hjemmevideo fra den sidste familiefest (nå ja, ikke at min familie er så
dysfunktionel...) og speciel idioterne kommer meget tæt på - og får lov til
at gnave sig vej til tilskueren hvilket jeg synes er sjældent i nyere film,
hvor tilskueren ofte overdoseres af følelsesmanipulation. Det var befriende
at kunne blive rørt af en film uden at skulle krumme tæer over strygerne i
baggrunden.

Hvorvidt dette har nogen fornuftig plads i folkekomedier som Mifune og
Italiensk for begyndere er så diskutabelt, men det er IMO heller ikke
interessant. Konceptet er fantastiskt i een type film. Spørgsmålet er
selvfølgeligt så om det skal hænges op i et koncept eller det ikke bare er
et spørgsmål om at bruge det filmiske virkemiddel der er bedst til
historien.

Jens

Fra : PHILM

Dato : 18-12-00 22:30

En underholdende film, men med en tendens til at ville fodre os med
"alternative" personer i et evigtmuntert manuskript, der ligner "Den Eneste
Ene" til forveksling.
Et tit værd.
--
www.philm.dk
-altid friske anmeldelser af nye og ældre film.

Fra : Jette H.

Dato : 19-12-00 22:38

Lars Pallesen <lars.pallesen@mail1.stofanet.dk> skrev i artiklen
> [...]
> Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg gider at se den. Er der nogen
> her der har set den, og som vil anbefale den?

Jeg vil helt klart anbefalde den. Det er en rørende og varm histoire, med
det stænk af alvor der gør, at den ikke bliver sentimental.

Mvh Jette

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-12-00 17:32

"Lars Pallesen"
> [...]
nogen
> her der har set den, og som vil anbefale den?

Jeg syntes absolut vældigt god om filmen. Faktisk smilede eller grinede
jeg 90% af tiden. Den er morsom, og de fleste personer fungerer
glimrende.
Anders W. Berthelsens rolle var måske lidt kedelig, men udviklingen i
hans
personlige relationer er fint beskrevet. Jeg blev fra anden side gjort
opmærksom på, at der måske mangler lidt om de mindre bipersoner, som man
ser meget i starten, men næsten ikke til sidst. Men det er en af mine
yndlingsfilm for i år. Jeg har svært ved at bedømme den over for f.eks.
Dancer in the Dark, fordi de er så forskellige.

-spoiler-

Der er det der billede i sidste del af filmen, hvor de er kommet til
Venedig og stiller sig op for at blive fotograferet. I min biograf var
det
beskåret sådan, at man manglede lidt af lygtepælen m.v. - var det
rigtigt?
Det kan selvfølgelig meget vel være tilsigtet, men jeg sad netop og
tænkte
på, at det da havde været mere mindeværdigt med et ikke så dogmeagtigt
billede.

--
Peter Brandt Nielsen
brandt@etklikherfra.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-12-00 17:49

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> Jeg syntes absolut vældigt god om filmen. Faktisk smilede eller grinede
> jeg 90% af tiden. Den er morsom, og de fleste personer fungerer
> glimrende.

Enig. Filmen bliver primært markedsført som en morsom film, og det
er den da også, men jeg synes også, at den har mange andre kvaliteter
end lige humoren. Det er en fin lille historie med interessante personer,
som bliver spillet glimrende af skuespillerne. Jeg har altid godt kunnet
li' film med denne type lidt kiksede personer.

> [...]
> Venedig og stiller sig op for at blive fotograferet. I min biograf var
> det beskåret sådan, at man manglede lidt af lygtepælen m.v. - var det

Nej, det var det nok ikke helt. Filmen er optaget i det såkaldte
Academy-format (1:1,37 - kaldes også "normalformat" på dansk), og
dette er et forældet format, som kun kan vises korrekt i meget få
danske biografer. De fleste biografer viser filmen i 1:1,66, hvilket
betyder at billedet beskæres lidt mere end tilsigtet i top og bund.

Optagelse i Academy-formatet er af uransagelige grunde et af kravene
i Dogme-reglerne. Det er lidt synd, da der er så få biografer, der kan
vise formatet korrekt.

--
-- Torben.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 30-12-00 15:12

> [...]
> Jeg har ikke helt besluttet mig for om jeg gider at se den. Er der nogen
> her der har set den, og som vil anbefale den?

Jeg må tilstå, at jeg ikke synes den har fortjent sine flotte anmeldelser.
Bevares, skuespillerne spiller nogle typer man kun kender alt for godt og de
spiller dem absolut også godt. Historien er da også meget sød, men jeg synes
godt nok at den er laaaaang tid om at komme i omdrejninger. Faktisk synes
jeg kun det er de sidste 10 minutter der er lidt "go" i.

Ikke sådan at forstå, at jeg synes at der behøver at ske en hel masse hele
tiden for at en film er god (nød f.eks. The Straigt Story, der vel ikke
ligefrem kan betegnes som et nonstop adrenalinsus og var _vildt_ begejstret
over Bænken (se den, se den, se den mens den stadig går i biografen. Vester
Vov Vov i København viser den vistnok stadigvæk)), men "Italiensk...." synes
jeg alligevel slæbte sig for meget af sted.

Det kan også være, at jeg er gået ind med nogle forkerte forudsætninger :
jeg troede at jeg skulle ind og se en komedie a la "Den eneste ene", men det
første stykke tid er filmen mere socialrealisme end komedie, selvom der da
er nogle sjove scener og replikker imellem.

Ang. socialrealismen i filmen spiller Jesper Christensen fuldt ud ligeså
godt som i Bænken (igen : se den, se den etc

--
Mvh Mads
----