Hjælp til Asus bundkort
Fra : |ce

Dato : 09-12-01 22:57

Hej Allesammen!
Jeg søger en person der har lidt mere forstand på bundkort end mig..
Problemet er at jeg gerne vil have en større processer i min computer, men
jeg ved ikke hvor stor processer mit bundkort kan klare..
Dette er hvad der står på kassen til mit bundkort:

CUBX Motherboard.
The Best Solution for intel 440BX & FCPGA CPU.
Socket 370 for Intel FCPGA Pentium 3 / Celeron.
Intel 440BX AGPset.
2 UltraDMA/66 & 2 UltraDMA/33 IDE Ports Support up to 8 devices.
5 USB Ports
Asus Jumperfree, BIOS Liveupdate

Og på siden er der et lille mærke hvor der står:

CUBX/533/6P1 I-U

Lige nu kører jeg med en Pentium 3 650MHZ processer!
Jeg håber der vil være en der kan hjælpe mig med mit lille problem..
På Forhånd Tak
Best Regards...

Fra : orbital

Dato : 10-12-01 09:34

On Sun, 9 Dec 2001 22:57:29 +0100, "|ce" <ice@edb.dk> wrote:

> [...]
>
>Lige nu kører jeg med en Pentium 3 650MHZ processer!
>Jeg håber der vil være en der kan hjælpe mig med mit lille problem..

Mulighederne rækker serien ud af PIII og celeron. Dog kan du ikke
montere fcpga2 cpu'erne, som er de tualatin baserede celeron 1200 og
tualatin PIII'ere. De er ikke helt pin-kompatible med de tidligere.

http://trainwrecker.com/Reviews/CUBX/CUBX1.htm

er en god artikel om CUBX. Der sammenlignes det med aopen ax6bc, som
jeg bruger for tiden.

Jeg vil anbefale at du anskaffer meget ram, over 250 Mbyte ialfald, og
skyder efter en cpu, der kører 900 - 1200 MHz.

Udfordringen med BX chipset er at få det til at køre 133 MHz frontbus.
Dette kræver et grafikkort, som er meget overclocker venligt, da agp
ved 133 MHz frontbus på disse bundkort (med Intel 440BX chipset)
presses op på 89 MHz, hvilket er 33 % overclocked. Dette skyldes, at
bx chipset ikke fra tidernes morgen var til 133 MHz frontbus, men man
kunne tilføje en divider for pci, så pci kører nominelt ved 133 (så
kører det 133/4=33 som det skal), men agp kører stadig 2/3 gange 133,
som ved 100 MHz.

Jeg ved ikke om du forstår noget af dette. Men jeg kan nævne, at jeg
kører en celeron 900 ved 9x133=1200 MHz med grafikkort voodoo3 2000.
Cpu spænding 1.85 volt og golden orb køler.

Du kan gøre flere ting (jeg har valgt de prisrimelige løsninger ud fra
www.edbpriser.dk):

1) frontbus 100, celeron 1000 (795 kr), 10x100, 100 MHz ram
2) frontbus 100, PIII E 1100 (1699 kr), 11x100,
3) frontbus 133, PIII EB 1000 MHz (1630 kr), 7.5x133, kræver 133 MHz
ram og et villigt agp grafikkort, som voodoo3 eller geforce.
4) frontbus 133, celeron 900 (634 kr), 9x133 samme krav som ovenfor

Så er der endelig den dyreste løsning:
5) frontbus 133, PIII EB 1200 (2898 kr), 9x133, kræver 133 MHz ram og
et villigt agp grafikkort.

En bios opdatering på bundkortet er altid godt. Men gør det nu rigtigt
v.hj.a. det rigtige flasheprogram fra dos.
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_370/INTEL_Chipset/i440BX/

sidste officielle bios er fra februar i år, medens seneste beta er fra
oktober.

mvh

John