Program til at beregne pH.
Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 09-12-01 22:29

Hej NG..

Jeg har tit tænkt på om der ikke findes et lille grats program til at
beregne pH i en opløsning (både svag og stærk syre/base) når
koncentrationerne er kendt..

Har ledt forgæves på nettet - kender nogen et sådant program ??

MVH
Nikolaj

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 10-12-01 11:35

Nikolaj B. Kjeldsen wrote:

> Hej NG..
>
> Jeg har tit tænkt på om der ikke findes et lille grats program til at
> beregne pH i en opløsning (både svag og stærk syre/base) når
> koncentrationerne er kendt..

Her er et lille gratis program til din lommeregner:

Stærk syre: pH = -log (A)

Stærk base: pH = 14 + log (B)

Svag syre/base: pH = pKa - log ( (A) / (B) )

(A) = koncentrationen af syre
(B) = " " base
pKa = Syrekonstanten (findes ved opslag i diverse kemibøger).
Er det en svag base det handler om, så find pKa for dens
korresponderende syre.

pKa for Eddikesyre: 4.75
pKa for Kulsyre: 6.51

For en 0.001 M NaOH gælder at:

pH = 14 + log (0.001) = 14 + (-3) = 11

For en blanding af Eddikesyre, CH3COOH, og dens korresponderende base,
CH3COO-, i forholdet 10/1 gælder at:

pH = 4.75 - log (10) = 4.75 - 1 = 3.75

Ib Therkelsen