Det vil være rart med hjælp til:
Fra : mbi

Dato : 09-12-01 22:24

Jeg ser flere og flere indlæg med samme problematik:
En ADSL løsning fra TDC med to dynamiske IP aresser. Dernæst to maskiner
koblet til ADSL modemet via en switch eller hub. Og så problemet: Hvordan
får man de to maskiner til at snakke sammen! Man har jo DHCP, så man skal få
IP adressen fra udbyderen, derfor kan man ikke (tilsyneladende) bruge en
fast IP til sine maskiner. Jeg kender ikke løsningen, desværre, jeg har
prøvet at spørge her, men ingen svar. Er der nogen af jer gode folk som kan
hjælpe os? Evt. henvise til noget dokumentation? (Svaret ligger heller ikke
på net-faq.dk.)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-01 22:45

"mbi" <mbi@mbi.dk> writes:

> En ADSL løsning fra TDC med to dynamiske IP aresser. Dernæst to maskiner
> koblet til ADSL modemet via en switch eller hub. Og så problemet: Hvordan
> får man de to maskiner til at snakke sammen! [ ... ]

Problemet består vel bare i at de to adresser der tildeles ikke ligger
i samme subnet?

I så fald må det klart letteste da være også at tildele et par
RFC1918-adresser til de netkort man har i sine maskiner, og så lade
dem snakke sammen indbyrdes på de RFC1918-adresser man har valgt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Agree with them now, it will save so much time.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 09-12-01 23:02

On 09 Dec 2001 22:44:59 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Problemet består vel bare i at de to adresser der tildeles ikke ligger
>i samme subnet?

Eller købe nogle flere IP adresser af TDC...

/Dan MOrtensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-12-01 23:09

Dan MOrtensen <bakken@pc.dk> writes:

> Eller købe nogle flere IP adresser af TDC...

Hvad hjælper det hvis man kun har to computere men de får tildelt
IP-adresser i _forskellige_ subnet? Det kan jeg altså *slet* ikke se
skulle hjælpe noget som helst.

--
Jacob - www.bunk.cc
A company is known by the men it keeps.

Fra : fine

Dato : 10-12-01 01:58

> Hvad hjælper det hvis man kun har to computere men de får tildelt
> IP-adresser i _forskellige_ subnet? Det kan jeg altså *slet* ikke se
> skulle hjælpe noget som helst.

Jeg mener altså bestemt det er det samme subnet man får dem i - har lige
kikket på det forleden...

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-12-01 02:01

fine wrote:

[TDC Bredbånd]

>Jeg mener altså bestemt det er det samme subnet man får dem i - har lige
>kikket på det forleden...

Nej, ikke nødvendigvis.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-12-01 22:51

On 10 Dec 2001 01:00:56 GMT, Christian Andersen
<m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:

> [TDC Bredbånd og DHCP til flere maskiner]

> Nej, ikke nødvendigvis.

Det kunne være interessant at vide, hvilken tanke der ligger bag
idéen med at tildele folk adresser i forskellige subnet til deres
små hjemmenet.

Det var ikke en løsningsmodel, jeg ville vælge, hvis det kunne
undgås.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 01:01

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det kunne være interessant at vide, hvilken tanke der ligger bag
> idéen med at tildele folk adresser i forskellige subnet til deres
> små hjemmenet.

Jeg tror ikke der liger nogen tanke bag, for ideen er direkte vanvitig og må
være næsten det sammen som at gå rundt og skyde sin support afdeling i
føderne.

> Det var ikke en løsningsmodel, jeg ville vælge, hvis det kunne
> undgås.

Det burde ikke være blevet til en løsning overhovedet, og til 60 kr. årligt
pr. ip adresse burde der have været budget til mere end en dårlig løsning.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : fine

Dato : 10-12-01 01:56

> Eller købe nogle flere IP adresser af TDC...

Det ligger implicit i navnet "dynamisk" at den tildeles hvergang der er brug
for den. Hvad skulle køb af flere adresse så afhjælpe?

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-12-01 23:05

Hej

"mbi" <mbi@mbi.dk> wrote:

> Og så problemet: Hvordan får man de to maskiner til at snakke sammen!

Den nemmeste løsning er nok at installere NetBEUI på begge maskiner, så
skal der intet konfigureres, de snakker sammen umiddelbart. Husk at
"dele" mapper/filer/drev.

--
M.v.h. Ole®

Fra : mbi

Dato : 10-12-01 21:59

> Den nemmeste løsning er nok at installere NetBEUI på begge maskiner, så
> skal der intet konfigureres, de snakker sammen umiddelbart. Husk at
> "dele" mapper/filer/drev.
Det jeg synes er interresant med NetBEUI er, at den ikke længere er
inkluderet i wxp. Eller med andre ord, den er der, men gemt på CDen i en
undermappe. Hvorfor mon det? Det siges at MS er ved at gå fra denne
protokol? Jeg har læst et eller andet sted, at den skulle være meget
resurcekrævende - er der andre bud?

Fra : Martin Djernaes

Dato : 10-12-01 22:19

Hej,

mbi wrote:
> [...]
> undermappe. Hvorfor mon det? Det siges at MS er ved at gå fra denne
> protokol? Jeg har læst et eller andet sted, at den skulle være meget

MS vil over til *kun* at bruge TCP/IP, da det ligesome er den mest
udbredte protokol! NetBEUI har ogsaa det problem, at den ikke kan
routes. Det er naturligvis et problem i store firma netvaert.

Elles er NetBEUI en "rar" lille protokol, specielt i hjemme naertvaerk,
men MS traekker langsomt deres support tilbage.

Martin

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 00:57

"Martin Djernaes" <martin@djernaes.dk> wrote:

Elles er NetBEUI en "rar" lille protokol, specielt i hjemme naertvaerk,
men MS traekker langsomt deres support tilbage.

Tro mig, der er intet rart over NetBEUI, heller ikke i ganske små netværk.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 11-12-01 01:52

Hej,

Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
> men MS traekker langsomt deres support tilbage.
>
> Tro mig, der er intet rart over NetBEUI, heller ikke i ganske små netværk.

Hvorfor ikke? I et hjemme naetvaerk skal man ikke saette adresser op,
man kan dele filer uden at skulle installere specielt software (altsaa
hvis man bruger den som MS ville goere det, og ikke Novell) osv. Hjemme
naetvaerk fik et ordentlig spark fremad da MS introducerede NetBEUI
support i deres maskiner.

OK - en del af dette skyldes ikke NetBEUI, men NetBios, men da jeg gaar
ud fra at der er tale om NetBios over NetBEUI versus "et eller andet
over IP", ja saa skal man da i det mindste ikke saette IP adresser op!
Et computernavn, og det var det! Er det nemmere end "en IP adresse"?
Maaske ikke, men flere mennesker har mindre problemer med "at finde ud
af det".

Saa jeg syntes stadigvaek at NetBEUI er en "rar" lille protokol! Hvis du
bemaerkede "'erne, saa skyldes de vel at jeg godt ved at den ikke er saa
rar enda, men i nogle tilfaelde er der faktisk fordele ved den ... og
saa man man jo bare spise de negative sider!!!

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-12-01 09:15

On Mon, 10 Dec 2001 16:52:00 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:

> [...]
> hvis man bruger den som MS ville goere det, og ikke Novell) osv. Hjemme
> naetvaerk fik et ordentlig spark fremad da MS introducerede NetBEUI

Næ, hjemmenetværk fik et ordentligt spark fremad, da MS introdu-
cerede Windows 9x, hvor netværkssupport var indbygget. Og IPX var
default.

Sidenhen er IP blevet lige så nemt at konfigurere (eller rettere,
ikke at konfigurere) som IPX og NetBEUI, og da det er IP der
bruges på Nettet, skal man have den installeret under alle
omstændigheder, og så er der ikke længere noget godt argument for
hverken IPX eller NetBEUI. Det er sikkert også, hvad MS har
indset.

-A

Fra : Martin Djernaes

Dato : 11-12-01 16:38

Hej Asbjorn,

Asbjorn Hojmark wrote:

> Næ, hjemmenetværk fik et ordentligt spark fremad, da MS introdu-
> cerede Windows 9x, hvor netværkssupport var indbygget. Og IPX var
> default.

Nej i Win 3.11 og Win95 var NetBEUI default. Mig bekendt har MS aldrig
forceret IPX, da det var Novells loesning.

> [...]
> omstændigheder, og så er der ikke længere noget godt argument for
> hverken IPX eller NetBEUI. Det er sikkert også, hvad MS har

MS har naturligvis indset at TCP/IP er vejen frem, og MS har ogsaa lige
som Appel arbejdet paa "zeroconf" i deres systemer saa brugeren ikke
skal konfigurere en IP adresse, men ... det er helt sikkert at en bruger
(som hr. og fru. Jensen) vil helst ikke indtaste en IP adresse og en
netmaske, da han ikke aner hvad det er og endu mindre hvad det skal
bruges til.

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-01 14:30

On Tue, 11 Dec 2001 07:38:00 -0800, Martin Djernaes
<martin@djernaes.dk> wrote:

> Nej i Win 3.11 og Win95 var NetBEUI default. Mig bekendt har MS
> aldrig forceret IPX, da det var Novells loesning.

Jeg er ret sikker på, at IPX var installeret default, men OK, jeg
har før husket forkert.

> [...]
> (som hr. og fru. Jensen) vil helst ikke indtaste en IP adresse og en
> netmaske, da han ikke aner hvad det er og endu mindre hvad det skal

Min pointe var netop, at det ikke længere er nødvendigt. Boxene
kører DHCP som default, og hvis de ikke finder en DHCP-server så
autokonfigurerer de en adresse. Et lokalt netværk uden adgang til
Verden vil komme op at køre med auto, og hvis man har en SOHO-
router til fx. adgang til Nettet, så får man en DHCP-adresse af
den. Det er virkelig ikke særlig svært.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : mbi

Dato : 11-12-01 16:40

> [...]
> omstændigheder, og så er der ikke længere noget godt argument for
> hverken IPX eller NetBEUI. Det er sikkert også, hvad MS har

Kan du så ikke komme med et godt råd til hvordan man så skal gør det i
situationen som startede denne tråd?
Hvis jeg forstår det rigtigt, kan man bruge TCP/IP kun "engang". Med andre
ord, i dette tilfælde til DHCP og IKKE til at forbinde de to maskiner sammen
med faste, lokale IP adresser. Eller hvad?

Fra : mbi

Dato : 11-12-01 16:44

> [...]
> omstændigheder, og så er der ikke længere noget godt argument for
> hverken IPX eller NetBEUI. Det er sikkert også, hvad MS har

Sorry, lige engang til med "Re" istedet for "Sv"

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-12-01 23:44

> [...]

> hvis man bruger den som MS ville goere det, og ikke Novell) osv. Hjemme
> naetvaerk fik et ordentlig spark fremad da MS introducerede NetBEUI

NetBEUI er nærmest baseret på broadcast's, og i dag benytter mange
hjemmenetværk switches, en switch kan intet gøre ved broadcasts, men må
sende alle pakker til samtlige maskiner der er tilsluttet.

Når der kommer broadcast pakker til en computer skal den åbne alle pakker og
se om det er noget den skal bruge, dette tager kraft fra maskinen.

Når du sender broadcast's på bredbånd vil pakkerne skulle sendes over linien
til TDC, som derefter smider pakkerne ud, hvorfor belaste linien med det.

> [...]
> Et computernavn, og det var det! Er det nemmere end "en IP adresse"?
> Maaske ikke, men flere mennesker har mindre problemer med "at finde ud

Lad være med at blande NetBEUI og NETBIOS, det gør forviringen total:

http://huizen.dds.nl/~jacco2/samba/smb.html

> [...]
> rar enda, men i nogle tilfaelde er der faktisk fordele ved den ... og
> saa man man jo bare spise de negative sider!!!

Jeg er slet ikke enig, TDC burde kunne håndtere at tildele IP adresser i
samme subnet til samme interface på deres udstyr, specielt når man betaler
60kr om året pr. adresse for at få tildelt IP adresserne.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 13-12-01 04:40

Hej Ulrik,

Ulrik Lunddahl wrote:

> Lad være med at blande NetBEUI og NETBIOS, det gør forviringen total:
>
> http://huizen.dds.nl/~jacco2/samba/smb.html

Det gør jeg heller ikke, da de - som du selv henviser til - er nært
sammenknyttet. Citat fra din url "NetBEUI (..) is basically NETBIOS
pushed straight onto the network".

> Jeg er slet ikke enig, TDC burde kunne håndtere at tildele IP adresser i
> samme subnet til samme interface på deres udstyr, specielt når man betaler
> 60kr om året pr. adresse for at få tildelt IP adresserne.
Ja men jeg er da 100% enig. Jeg forholdte mig ikke til situationen,
kun protokollen ;)

Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-01 08:44

"Ole Rasmussen" <dont_reply@nospam.dk> wrote in message
> Den nemmeste løsning er nok at installere NetBEUI på begge maskiner, så

Hvad med IPX/SPX ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-12-01 17:18

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ipx>.

--
Jacob - www.bunk.cc
And on the seventh day, He exited from append mode.