Blinkende Lygter er for fed :)
Fra : Max R. Andersen

Dato : 16-12-00 09:48

Fik mig endelig taget mig sammen i gaar til at se "Blinkende Lygter" som
jeg havde forventet var bare en opreklameret film - men damn hvor var den
dog morsom og til tider smuk :)

Max R. Andersen (max@cs.auc.dk)

Fra : Christian

Dato : 16-12-00 13:07

Ja ikke - Den er rigtig sjov og jeg var ved at falde ud af stolen flere
gange..

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-01-01 17:27

"Christian" <cft3144@vip.cybercity.dk> skrev:

>Ja ikke - Den er rigtig sjov og jeg var ved at falde ud af stolen flere
>gange..

Så den i dag. Er jeg virkelig det eneste menneske i Danmark, der
synes, at den film er groft opreklameret?
Niels Søndergaard

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 07-01-01 17:39

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse >

>Så den i dag. Er jeg virkelig det eneste menneske i >Danmark, der
>synes, at den film er groft opreklameret?

Det er du sikkert ikke, men hvorfor synes du det? Det den vinder på er vel
timingen af de mange one-liners, der falder ret tæt i den film. Det er klart
dialogen der gør filmen sjov, hvilket jeg synes er en kvalitet - der er ikke
så meget falden på halen sjov, og der er skruet lidt ned for de overraskende
sjove episoder som der var mange af i "I Kina spiser de hunde" - selv om der
jo er den med egernet og der hvor koen bliver skudt.

Jeg har i øvrigt hørt, at en rigtig ko måtte lade livet i den scene, der da
også ser meget realistisk ud, hvis ellers man har set en ko blive skudt med
en boltpistol. Er der nogen der kan bekræfte det?

Kåre

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 07-01-01 17:45

On Sun, 7 Jan 2001, Niels Søndergaard wrote:

> Så den i dag. Er jeg virkelig det eneste menneske i Danmark, der
> synes, at den film er groft opreklameret?

ja ? :)

Jeg syntes den var fed - og har ikke hørt andet.

En ting kan jeg dog sige og det er at den er jo lidt overdrevet til tider
og det er der tilsyneladende nogen der ikke finder så fedt (også dem som
ikke kunne lide "I Kina Spiser de Hunde"), men det er netop denne form for
"overdreventhed", selvironi og den dybe dybe danske humor/livsstil der
udvises i filmen(e).

Mvh
Max

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-01-01 17:58

Max Rydahl Andersen <max@mail1.stofanet.dk> writes:

> ja ? :)

Nej, ikke helt.

> Jeg syntes den var fed - og har ikke hørt andet.

OK, så må jeg sekundere Niels. Jeg var faktisk også lidt skuffet over
"Blinkende Lygter" - muligvis fordi mine forventninger var blevet
skruet for højt op på grund af al den positive omtale. Jeg kan ikke
præcist sætte fingeren på, hvad jeg ikke brød mig om ved den. Måske
var det bare noget med, at den var lidt for ujævn og personerne lidt
for klichefyldte.

--
-- Torben.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 07-01-01 18:08

On 7 Jan 2001, Torben Simonsen wrote:

> [...]
> præcist sætte fingeren på, hvad jeg ikke brød mig om ved den. Måske
> var det bare noget med, at den var lidt for ujævn og personerne lidt

Men morede du dig eller morede du dig ikke under filmen ? Jeg var ved at
falde ned af stolen (bogstaveligt talt)

Klichefyldningen og den ujævne handling er i mine øjne del af kernen i den
film :)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-01-01 18:20

Max Rydahl Andersen <max@mail1.stofanet.dk> writes:

> Men morede du dig eller morede du dig ikke under filmen ? Jeg var ved at
> falde ned af stolen (bogstaveligt talt)

Filmen har da sine morsomme steder, men jeg var nu ikke i fare for at
ryge på gulvet af grin. Humor er jo som bekendt noget meget individuelt,
og denne film ramte altså ikke lige plet i mit humor-center.

> Klichefyldningen og den ujævne handling er i mine øjne del af kernen i
> den film :)

Sådan kan man selvfølgelig også vælge at se på det.

--
-- Torben.

Fra : Merlin P. Mann

Dato : 07-01-01 21:30

> Så den i dag. Er jeg virkelig det eneste menneske i Danmark, der
> synes, at den film er groft opreklameret?

Nææh - jeg har længe gået og murret alene med min utilfredshed med Blinkende
Lygter. Jeg følte mig som den Gary Larsson strip, hvor der står tre nørder i
en kollosal og rungende tom gymnastiksal og fejrer "Annual Convention for
People who didn't like Dances With Wolves"... men hvis det virkelig ikke er
ALLE andre, som er himmelråbende begejstret for den, så vil jeg alligevel
give mit besyv med

SPOILER ALERT...

..
..
..
..
..
..

Lad mig starte med at sige, at jeg rent faktisk grinede en hel del i løbet
af filmen - jeg synes dialogen generelt var satans godt skrevet - og jeg
synes langt de fleste skuespillere var virkeligt gode...

MEN det undskylder ikke, at filmen efter min mening er
fascistoid, voldsforherligende, kvindefjendsk og dybt amoralsk.

Den situation, som jeg synes er dybt symptomatisk for filmens moralske
problem, er Ole Thestrups jægerpsykopat. En forkvaklet, afstumpet person,
hvis største drøm er, at slå et andet menneske ihjel - for at mærke hvordan
det føles... interessant... men han ender med at redde vore "helte", få
opfyldt sin drøm - og blive dagens mand i skysovs. Undskyld - men den type
mennesker synes jeg ikke man skal glorificere.

Så synes jeg at filmens 'flashbacks' var dybt, dybt platte. De var ikke
sjove nok til at passe ind i resten af filmens drengerøvsagtige
komedie-jargon - og de var bestemt ikke interessante nok til at give filmen
en ekstra dimension - hvilket er min mistanke, at de var ment som. Det var
en dårlig parodi på Psykologibogen for 1.G

Blinkende Lygter er på mange måder en dygtig film. Situationerne er sjove og
hurtige - men jeg går alligevel ud af biografen med en meget dårlig smag i
munden. Sikke et spild af vidunderligt talent.

MVH Merlin

PS: Nej - jeg er ikke puritaner! Jeg har intet imod vold på film og jeg
sætter pris på grovkornede film som Mand Bider Hund og Henry: Portrait of a
Serial Killer... men jeg forventer at en instruktør stiller sig selv de
medfølgende moralske spørgsmål - som Tarantino f.eks. gør så fænomenalt i
Pulp Fiction.

PPS: Let the flaming begin!

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 07-01-01 22:00

"Merlin P. Mann" <merlin.mann@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> MEN det undskylder ikke, at filmen efter min mening er
> fascistoid, voldsforherligende, kvindefjendsk og dybt >amoralsk.

Objektivt set, så mener jeg.... at du har ret.... men det er den jo med
vilje. Det er lidt det samme som at sige, at Tarantion elsker vold - nej det
gør han ikke, men det er en del af den verden han skildre. Det er jo netop
for at kende personer med dette livssyn, at sådanne film fremkommer. Og i
denne film er det da gjort med så tydelig ironi, at jeg ikke finder det
amoralsk.

> [...]
var
> en dårlig parodi på Psykologibogen for 1.G

Da jeg lige havde set den syntes jeg at flashbacksne fungerede fint. Og jeg
mener også at de har deres beretiggelse. Din kritik er dog berettiget, da vi
ikke ved nok om personerne til virkelig at kunne forkalre deres handlinger -
sprøgsmålet er så bare om det er meningen?
Jeg tror det ikke - meningen er bare, at vi lige skal have antydet, at der
altså er en grund til, at nogle mennesker er mere kyniske end andre, og har
et andet livssyn end os "normale"...hvis det findes....

Når alt kommer til alt er den films største kvalitet altså et hurtigt
grin....og så er det i mine øjne blændende skuespil som alle ligger for
dagen. Ole Thestrup er jo selvskrevet til rollen som psykopat og Mads
Mikkelsen, ja han er bare min favorit i øjeblikket...

Kåre

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-01-01 22:19

> [...]

>hurtige - men jeg går alligevel ud af biografen med en meget dårlig smag i
>munden. Sikke et spild af vidunderligt talent.

Jeg er enig. Talentfuldt skruet sammen, hamrende gode skuespillere
osv. Men hvad er der så i vejen? Tja, det virker, som om historien
(den smule, der er) kun er der for at give plads til replikkerne, hvor
jeg til enhver tid vil mene, at det skal være omvendt: At replikkerne
kun skal være der for at give plads til historien.

Det er lidt for smart, og den æder de ikke ude i den store verden. At
danskerne falder på halen, skyldes formentlig deres lokalpatriotiske
benovelse over, at vi lige pludselig er blevet så teknisk dygtige.
Tænk - vi kan også lave flotte billeder og hidsige klip og affyre
oneliners og maskinpistoler ligesom amerikanerne. Sådan havde jeg det
fx også, da jeg så "Valhalla", som på det tidspunkt var et
syvmileskridt fremad for dansk tegnefilm. Men hvis den havde været
lavet i Polen eller Uganda, havde jeg nok krummet tæer over den
ukristeligt dårlige historie.
Niels Søndergaard

Fra : Michala P. Hansen

Dato : 10-01-01 23:17

"Merlin P. Mann" wrote:

> Blinkende Lygter er på mange måder en dygtig film. Situationerne er sjove og
> hurtige - men jeg går alligevel ud af biografen med en meget dårlig smag i
> munden. Sikke et spild af vidunderligt talent.

Anders Thomas Jensen har bestemt talent for ørefængende dialog, men strukturen i
hans historier halter. På mig virker det ind imellem som, at scener, i stedet
for at skabe fremdrift, kun er med udfra forfatterens ønske om at lire endnu en
morsom ordveksling fra skrivebordsskuffen af. Som du også er inde på, så er
moralen (filmens sorthumoristiske tone taget med i betragtning) måske heller
ikke videre gennemtænkt. Et problem jeg også synes, at I Kina Spiser De Hunde
døjer med, hvor alt sådan set er tilladt, sålænge man selv mener, det er iorden.

Jeg benægter ikke, at Blinkende Lygter er underholdende. Jeg synes bare ikke, at
den er noget særligt. Derfor er jeg også enig med majoriteten af anmeldere, der
bedømte den som lidt over middel. Og Derfor undrer jeg mig lidt over det
omdømme, den har opnået.

MVH
Jens Thomsen@Michala