Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalisering af Dias...
Fra : Pedersen's

Dato : 09-12-01 21:42

Hvis man vil affotografere sine lysbilleder, ved at vise dem på lærred, og
så fotografere resultatet med en digitalkamera, hvor stort skal det viste
billede på lærredet være ?

er der noget man skal være særlig opmærksom på ?

gode tips modtages gerne !

Pedersen

Fra : Søren Blom

Dato : 09-12-01 22:41

"Pedersen's" <bse28410@*.cybercity.dk> skrev
> Hvis man vil affotografere sine lysbilleder, ved at vise dem på lærred, og
> så fotografere resultatet med en digitalkamera, hvor stort skal det viste
> billede på lærredet være ?

Det var dog en kreativ måde at få digitaliseret sine Dias. Ville det ikke
både nemmere at købe en negativ/Dias scanner, så er du også sikker på at få
et ordentlig resultat, for det kan jeg da på ingen måde tror at du kan få på
den måde du har tænkt dig?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Mads Pedersen

Dato : 09-12-01 22:43

"Pedersen's" <bse28410@*.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man vil affotografere sine lysbilleder, ved at vise dem på lærred, og
> så fotografere resultatet med en digitalkamera, hvor stort skal det viste
> billede på lærredet være ?

Umiddelbart tror jeg ikke det kan gøres i en fornuftig kvalitet, næsten
uanset lærredets størrelse. "Flekser" lærredet f.eks. bare en lille smule
bliver billedet fortegnet.

Du vil formentlig få en bedre kvalitet selv med en scanner der er til at
betale for "menneskepenge".

Mvh Mads

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-01 00:20

Mads Pedersen wrote:

> Umiddelbart tror jeg ikke det kan gøres i en fornuftig kvalitet, ...
.....cut..

Det er ikke nødvendigt at "tro", en lysbilledefremviser har ikke et
avanceret system af kondensator linser, så den har en meget ujævn
lysfordeling, som det meneskelige øje ubevidst kompenserer for, men det
kan et digicam ikke, så det projekt vil ikke fungere.

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 10-12-01 22:33

Måske dette er noget, hvis man har et forstørrelsesapparat....
www.arch-pix.dk/opemus/dk/

Fra : PeterH

Dato : 06-01-02 23:44

Prøv bare! Det virker udmærket. Jeg har lige affotograferet ca. 640
lysbilleder mine kone har arvet. De har mest interesse for familien, så
absolut topkvalitet er ikke det afgørende. Jeg har brugt et Digital IXUS
i opløsningen 1600 x 1200. En afstand fra lærredet på ca 2 meter passede
til min fremviser. Det skal være mørkt i rummet (bortset fra
lydbilledfremviseren selvfølgelig). Kameraet skal på stativ, og placeres
på tæt på fremviserens linse som muligt, for at undgå "skæve" billeder.
Husk at slå blitzen fra. Lærredet skal vinkles, så billedet bliver helt
retvinklet. Jeg zoomede ind, så jeg lige fik lidt af lærredet udenfor
billedet med.

Peter Henningsen

http://www.kandu.dk/