Water spørgsmål
Fra : Ken

Dato : 09-12-01 19:41

Hvilken betydning har det at Microsiemens er lav ved avl med diskus ?

Hvilken betydning har det at Ph er lav ?

Hvad er det jeg evt tilføre mit vand siden Microsiemens stiger ?

Ikke for teknisk - please

Fra : ole larsen

Dato : 09-12-01 20:36

Ken skrev i meddelelsen <3c14b012.23240983@news.inet.tele.dk>...

>Hvilken betydning har det at Microsiemens er lav ved avl med diskus ?

Torben Mathiassen gav for en lille uge siden en god forklaring på de forhold,
Discos lever under i naturen

>Hvilken betydning har det at Ph er lav ?

Det ser ud til, at passende (lav) pH har betydning for klækningsprocenten.
Det dokumenterede Stanislav Frank for andre regnskovsfisk allerede i beg.
af 70erne. For Discus måske også betydning for yngelens overlevelsesrate,
men her skal der mere Discuskyndige til.

Ledningsevnen tror jeg ikke betyder så meget i sig selv, men den følges ofte
med pH. Dog ikke nødvendigvis.

>Hvad er det jeg evt tilføre mit vand siden Microsiemens stiger ?

Ioner.

Der er det pudsige, at hælder man vand igennem en svagt sur kationbytter,
får man lavere TH/GH og lavere KH og pH, men evt. højere ledningsevne.

>Ikke for teknisk - please
mindre teknisk kan det vist ikke gøres ?
Ole

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-12-01 21:36

> [...]

> Det dokumenterede Stanislav Frank for andre regnskovsfisk allerede i beg.

Nu kom jeg vist til at skrive at hårdt vand og høj pH har en indflydelse på
selve klækningsprocenten. Det er ikke hele sandheden. Det har indflydelse på
den procentvise andel af æggene der er befrugtet, hvilket falder med
stigende KH/pH. Det samme gælder alt for høje temperaturer (over 30 grader).
Men klækningsprocenten falder også, hvilket skyldes at det osmotiske tryk i
hårdt vand ødelægger æggene eller forårsager at de angribes af svamp
(fungus).
Det vigtigste er at KH er meget lav, sådan at mikrosiemens kan ligge under
300 (helst lavere), hvilket betyder en samlet hårdhed på 6 GH eller
derunder.

For Discus måske også betydning for yngelens overlevelsesrate,
> men her skal der mere Discuskyndige til.

Det kommer lidt an på hvilket tidspunkt i stadiet vi taler om. Generelt bør
man holde de lave værdier indtil ungerne ikke længere behøver at gå sammen
med forældre parret (altså cirka 2 uger). Herefter kan man langsomt begynde
at hæve værdierne, så man blot kan bruge det normale vandværskvand.
Discusunger vokser bedre og bliver sjældnere syge, når de går i hårdt vand
med neutral eller lidt over i pH værdi (jeg har rent faktisk læst dette et
sted, men lige nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det. En discusopdrætter
jeg kender siger det samme. Han begynder allerede efter at ungerne er blevet
fritsvømmende, med at øge vandværdierne, hvilket altså ikke har den store
indflydelse på overlevelsesraten)

> Ledningsevnen tror jeg ikke betyder så meget i sig selv, men den følges
ofte
> med pH. Dog ikke nødvendigvis.

Er det ikke mere KH den følges med??? pH falder vel ikke til under det
neutrale, med mindre der ligger forrådnende plantedele eller lignende i
vandet?

Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-12-01 22:48

> [...]
blevet
> fritsvømmende, med at øge vandværdierne, hvilket altså ikke har den store

Nu fandt jeg det! Yngelen kan holdes ved pH der svinger fra 6.0 og helt op
til 7.5, bare den holdes stabilt. Det har altså ikke den store betydning for
yngelens overlevelsesrate, at pH er relativt høj. KH bør ikke være over 3 og
GH ikke over 6.

Torben

Fra : ole larsen

Dato : 10-12-01 06:50

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>Er det ikke mere KH den følges med??? pH falder vel ikke til under det
>neutrale, med mindre der ligger forrådnende plantedele eller lignende i

Ja, det kunne være klarere:
Som vort vand er mest, indeholder det en del opløste salte, hvoraf en del kommer som
(bi)karbonater. Fjerner vi - på den ene eller anden måde en del af disse salte - fjerner vi
også en del (evt. alle) (bi)karbonater. Og det er rigtigt, at der er et mere _direkte_ forhold
til KH da KH jo måles som bufferkapaciteten.

Ole

Fra : J@N

Dato : 10-12-01 19:52

> Hvad er det jeg evt tilføre mit vand siden Microsiemens stiger ?
> Ikke for teknisk - please

Tilsætter du salt i dit discusvand? Det får microsiemens til stige ret så
kraftigt.

Jan