Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skærmproblem
Fra : Per Vinther

Dato : 09-12-01 19:28

Hej i gruppen.

For det første, tak for jeres henvendelse.

Ved 60% og op til 100% er det helt, gentager, helt sort i firkanterne uanset
hvor meget jeg giver lys eller kontrast.
Nej, jeg har ikke skiftet skærm eller grafikkort, da jeg håber der er en
måde at lokalisere fejlen, inden jeg begynder på dette.
Evt. ved hjælp fra jer derude, som har det rygte, at i er Knaldhamrende
dygtige.
Og til slut,.- nej det hjælper ikke at skrue op for lysstyrken.

Vh.

Per Vinther

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-12-01 19:46

Per Vinther wrote:

> Evt. ved hjælp fra jer derude, som har det rygte, at i er
> knaldhamrende dygtige.

Jeg er Mac-bruger, så jeg har ikke synderlig meget indsigt i hvordan man
gør, når det handler om en Wintel PC'er, men det er oplagt at du har et
problem, hvor gammel er din skærm og dit skærmkort, er du sikker på at
dit skærmkort understøtter 32 bit (millioner af farver).

Jeg ved ikke om det også gælder for PC'er, men nogle skærmkort kræver at
man installerer en speciel driver, og hvis man så sidenhen opdaterer
systemet, så kan det være nødvendigt at man skaffer og installerer en
opdateret driver til skærmkortet.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 09-12-01 20:58

"Per Vinther" <per.vinther@post.tele.dk> wrote in message

> Nej, jeg har ikke skiftet skærm eller grafikkort, da jeg håber der er en
> måde at lokalisere fejlen, inden jeg begynder på dette.

Hvis du kører fx et Matrox eller ATI grafikkort er der i deres drivere
mulighed for at fucke op (eller rettere, rette op) i lysstyrken - det kan
måske være her at du engang er kommet til at "pille". Det kunne godt give
sig udslag som du beskriver.

Men ellers er det mest sandsynlige er nok at skærmen er gået hen og blevet
"gammel" - men du kan fx skille den ad og skrue på en intern
lysstyrke-kontrol, der overstyrer den der sidder udenpå, så den virker lidt
endnu (eller du kan få en professionel til at se på den .

Men nu skal du jo først have fundet ud af hvad der egentligt er galt - og
her vil jeg forelå dig at låne naboens skærm - sæt den til, og er farverne
stadig mørke, så re-installer computeren, så er tingene i hvert tilfælde i
orden igen - og bliver de gode med naboens skærm, så udskift eller reparer
din gamle skærm.

// Steffen