"Cast Away" soundtrack
Fra : Gunnar Holse

Dato : 14-12-00 05:52

www.apple.com/quicktime kan man se traileren til en kommende fil med Tom
Hanks som en mand der overlever et flystyrt, driver i land på en øde ø,
bliver glemt i fire år, begravet in absentia og må starte helt forfra da han
kommer hjem.

Er der en ekspert der kan fortælle mig hvem der kan have skrevet musikken
der høres? Det er egentlig som det plejer at være - den stort opslåede
symfoniske ørehænger. Men den her hænger specielt godt :)

--
Hilsen
Gunnar

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-12-00 07:47

On Thu, 14 Dec 2000 05:52:09 +0100, "Gunnar Holse" <gunnar@hhkol.dk>
wrote:

>Er der en ekspert der kan fortælle mig hvem der kan have skrevet musikken
>der høres? Det er egentlig som det plejer at være - den stort opslåede
>symfoniske ørehænger. Men den her hænger specielt godt :)

Da jeg så traileren til den film for et par dage siden, var jeg ret
overbevist om, at det 100% var musikken fra Braveheart, der var brugt.

Jeg var dog overrasket at se, at det var Alan Silvestri, der skulle
stå bag musikken til Cast Away.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : GIZMO

Dato : 14-12-00 21:53

Peter Brodersen skrev:

> [...]
> overbevist om, at det 100% var musikken fra Braveheart, der var brugt.
>
> Jeg var dog overrasket at se, at det var Alan Silvestri, der skulle

Nu er CAST AWAY jo en Robert Zemeckis-film, og derfor er det naturligt, at
han bruger sin faste komponist, Alan Silvestri. Efter sigende er der ikke
komponeret mere end 14 minutters musik til CAST AWAY, men der kommer
alligevel et soundtrack fra Varese Sarabande. De bruger så den resterende
plads på CD-skiven til musik fra de øvrige Zemeckis/Silvestri-film.

--
Gizmo

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-00 05:14

On Thu, 14 Dec 2000 21:53:08 +0100, NoSpam@post6.tele.dk (GIZMO)
wrote:

>Nu er CAST AWAY jo en Robert Zemeckis-film, og derfor er det naturligt, at
>han bruger sin faste komponist, Alan Silvestri.

Det, jeg var overrasket over, var, at man hørte musikken fra
Braveheart, og ikke noget af Alan Silvestris musik i traileren.

> [...]
>alligevel et soundtrack fra Varese Sarabande. De bruger så den resterende
>plads på CD-skiven til musik fra de øvrige Zemeckis/Silvestri-film.

Tjah... noget, jeg dog synes var mere fremme for et par år siden, var
den gode idé med både at smide soundtracket og music score på samme CD
(fx på soundtracket til Judge Dredd og Lost in Space). I min mening
bedre end at smide "Music inspired from..."-numre på cd'en. Så undgår
man også, at et soundtrack bare kommer til at minde om en "Absolute
Lyd"-cd.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : GIZMO

Dato : 15-12-00 21:47

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev:

> Det, jeg var overrasket over, var, at man hørte musikken fra
> Braveheart, og ikke noget af Alan Silvestris musik i traileren.

Mange trailers kommer på markedet flere måneder før filmens premiere - og
længe før den rigtige musik er komponeret. Derfor kan man fornøje sig med
den lille gætteleg om hvor musikken i traileren så stammer fra. DRAGON,
BRAVEHEART, THE ROCK og BACKDRAFT bruges meget tit.

> [...]
> bedre end at smide "Music inspired from..."-numre på cd'en. Så undgår
> man også, at et soundtrack bare kommer til at minde om en "Absolute

JUDGE DREDD var OK, fordi der var så meget af Silvestris originale musik
med, mens LOST IN SPACE var en katastrofe. Komponisten Bruce Broughton var
meget lidt tilfreds med det første soundtrack, og derfor er der da også
kommet en længere version fra pladeselskabet Intrada - helt uden popnumre.

--
Gizmo

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-00 07:42

On Fri, 15 Dec 2000 21:46:43 +0100, NoSpam@post6.tele.dk (GIZMO)
wrote:

>JUDGE DREDD var OK, fordi der var så meget af Silvestris originale musik
>med, mens LOST IN SPACE var en katastrofe.

Det var mere blot ideen med både at smide de egentlige
popnumre/"band-numre" og så selve komponistens musik på samme CD, jeg
fandt okay. Jeg må nu faktisk indrømme, at jeg ikke er så vild med
music score-delen på Lost in Space (mens "popnumrene" var helt okay
for mig). Det er dog nok en undtagelse.

To numre, jeg i øvrigt lidt er på jagt efter, er for det første
musikken under traileren til "Romeo Must Die" (traileren kan hentes på
<URL:http://www.scope.dk/forfilm/quicktime/aeldreindex.html>) - men på
soundtracket lader det til at der kun er alm. popnumre
(<URL:http://allmusic.com/cg/x.dll?p=amg&sql=A467957>). Jeg må nu
indrømme, at jeg ikke kan huske om musikken fra traileren er med i
selve filmen, for som du siger kan den være lavet uafhængigt af resten
af musikken.

Det andet nummer er "temaet" fra "I Kina Spiser de Hunde" - nærmest
Enigma/Era-inspireret musik. Men jeg tror ærligt talt ikke, det er til
at anskaffe sig som selvstændigt nummer. På DVD'en er musikken godtnok
i menuerne, men lytter man efter, kan man høre, at det er klippet ud
fra filmen, fra det sted hvor Arvid besøger Harald første gang...

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 13:43

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-12-00 13:43

"Jonas Wilstrup" <wilstrup@wanadoo.dk> skrev:

>Ja det er Braveheart af Horner.

Nej ,det er ej. Det er Silvestris meget smukke originalmusik. Jeg har
lige set filmen, som kan anbefales.

Niels Søndergaard

Fra : Gunnar Holse

Dato : 15-12-00 17:34

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> wrote in message

> Nej ,det er ej. Det er Silvestris meget smukke originalmusik. Jeg har
> lige set filmen, som kan anbefales.

Jeg må give Jonas ret. Det _er_ Braveheart. Hovedtemaet spilles på
sækkepibe, og det der høres i traileren er en orkestreret variation der
hedder "For The Love Of A Princess". Men det gør ikke sagen mere klar, for
det er da trods alt underligt at så "store" temaer genbruges på den måde.

/GH

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-12-00 20:42

"Gunnar Holse" <gunnar@hhkol.dk> skrev:

> [...]
>det er da trods alt underligt at så "store" temaer genbruges på den måde.

Måske taler vi om to forskellige ting. Jeg taler om den musik, der
bliver spillet på www.castawaymovie.com, når man klikker sig ind på
sitet. Jeg gik ud fra, at det var den samme musik, der var i
traileren.

Musikken på sitet er identisk med den i filmen, og den er Silvestri
krediteret for. Der er absolut ingen sækkepiber! Det er et meget smukt
og stemningsfuldt stykke musik, der minder mig om noget af Dvorak.

Niels Søndergaard

Fra : Gunnar Holse

Dato : 15-12-00 21:02

> [...]
> krediteret for. Der er absolut ingen sækkepiber! Det er et meget smukt
> og stemningsfuldt stykke musik, der minder mig om noget af Dvorak.

Ok, vi taler forbi hindanden. Musikken på sitet (smukt, iøvrigt) er ikke den
samme som i traileren. Hovedtemaet fra Braveheart er et stykke musik
domineret af sækkepiber. Der er så også en version uden som før beskrevet,
og det er det der spilles i traileren til Cast Away.

Godt så :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-00 07:29

On Fri, 15 Dec 2000 20:42:24 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>bliver spillet på www.castawaymovie.com, når man klikker sig ind på
>sitet. Jeg gik ud fra, at det var den samme musik, der var i

Jeg hentede lige traileren fra deres site og prøvede at høre efter.
Først troede jeg, det var en anden trailer, men i slutningen ringede
en klokke. 1 minut og 45 sekunder inde i traileren skifter musikken
over til noget, jeg vil minde er meget Braveheart-inspireret (omend
der dog ikke er sækkepiber).

Traileren (6MB, lille opløsning) kan i øvrigt hentes på
<URL:http://a688.g.akamai.net/5/688/51/a12d61bc38b731/1a1a1aaa2198c627970773d80669d84574a8d80d3cb12453c02589f25382f668c9329e0375e8177dec6493f657ca3e9dfe75d64f/castaway-240l.mov>
hvis der skulle være andre, der havde lyst til at lytte.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : GIZMO

Dato : 16-12-00 17:35

CAST AWAY-soundtracket udkommer fra Varese Sarabande d. 30. januar 2001.

Ud over musik fra den nye film vil CDen indeholde udvalgte skæringer fra
BACK TO THE FUTURE I, II og III, FORREST GUMP, WHO FRAMED ROGER RABBIT,
WHAT LIES BENEATH, ROMANCING THE STONE, CONTACT og DEATH BECOMES HER.

--
Gizmo