Fasaner i snare?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-12-01 17:37

Vi har en del fasaner i haven - et nærliggende gods sætter dem ud - og jeg kan
se, at det er nu, hvis jeg vil have et par af dem i fryseren. Vi har ingen
jagttegn, men min idé var at vi kunne fange dem i en fælde/snare, men må vi det
på egen grund? Og hvordan laver jeg sådan en snare? De skal jo helst ikke lide
mere end højst nødvendigt.

Når jeg så har fanget de par stykker, jeg gerne vil have, kan jeg så slagte dem
på samme måde som høns, eller skal de ikke have hovedet helt af? Og skal de
hænge før jeg plukker dem, eller kan jeg plukke og rense dem, og herefter komme
dem direkte i fryseren?

Ja, som det vist fremgår, er jeg ren novice på det her område

Mvh Maria

--
Posted from 0xc3f92495.rgnxr1.ras.tele.dk [195.249.36.149]

Fra : Jack Jensen

Dato : 09-12-01 19:22

> [...]
>
> Mvh Maria
>

> --
> Posted from 0xc3f92495.rgnxr1.ras.tele.dk [195.249.36.149]

Hej

Det du er på vej til er dybt ulovligt.

Hvis du gerne vil have et par fasaner, kan du invitere en af dine bekendte
(jægere) til at skyde et par stykker til dig.

Snarefangst = dyrplageri.

Hvis du får skudt et par stykker - så kan du med fordel flå dem.

Første klipper du vingerne og benene af dem.
Derefter lægger du fasanen på rygen. Så bruger du begge tommelfingre til at
skubbe maveskindet til hver sin side. Så du kan se brystkødet.
Så trækker du i fjerdragten med hver sin hånd (samtidigt). Helt om til
ryggen.
Frigør derefter omkring halsen, og træk hele skind/fjer helt ned til gumpen.
Så er du næsten færdig.

Resten kan du klippe med en saks.

Derefter kan du åbne fasanen og udtage alle indvoldene og bagefter skylle
under koldt vand.

Voila.

Stop fasanen i en frysepose - og læg den i fryseren.

Hilsen
Jack

Fra : Torben F@rum

Dato : 09-12-01 20:13

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du gerne vil have et par fasaner, kan du invitere en af dine bekendte
> (jægere) til at skyde et par stykker til dig.
> Hilsen
> Jack

Så skal hun også lige huske at der skal være mere end 5 ha. jord til
ejendommen......

Torben

Fra : Jack Jensen

Dato : 10-12-01 12:24

"Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote in message

> "Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Så skal hun også lige huske at der skal være mere end 5 ha. jord til
> ejendommen......
>
> Torben

Det har du ret i.
Mvh Jack

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-12-01 09:18

> Det du er på vej til er dybt ulovligt.
>
> Hvis du gerne vil have et par fasaner, kan du invitere en af dine bekendte
> (jægere) til at skyde et par stykker til dig.
>
> Snarefangst = dyrplageri.

Ok, den er accepteret. Men hvorfor må jeg gerne opdrætte fasaner ( i voliere)
og så slagte dem, men er de vilde, så skal de skydes? Det giver ikke rigtig
mening.

Mvh Maria

--
Posted from tdk38.teledanmark.dk [193.3.141.38]

Fra : Niels Riis

Dato : 10-12-01 11:48

> [...]
voliere)
> og så slagte dem, men er de vilde, så skal de skydes? Det giver ikke

Jeg ved ikke hvorfor lovgivningen er sådan, men i volieren kan du nok fange
slagtedyrene med hænderne, hvilket formentlig ikke gælder dem i haven, og
snarefangst er som bekendt forbudt da de påføre dyrene større lidelse.
Det giver da god mening for mig.

Mvh Niels Riis

Fra : EGON STICH

Dato : 10-12-01 21:00

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bd5259a0fd5befc3cdc088c7a9c15dac.27685@mygate.mailgate.org.

> [...]
voliere)
> og så slagte dem, men er de vilde, så skal de skydes? Det giver ikke

Hej Maria.
Nej, det giver ingen mening.
Men er hvad der sker, når lovgivere i jagten på stemmer lytter til mennesker
fra 3. baggård med Bambikompleks.
I gammel tid levede der en krybskytte på Køgekanten, der sågar udgav en
avis, nemlig "Nattens Nyheder".
Dennes motto var: Vildet er for alle, lad bare bøssen knalde".
I disse ord ligger ikke så lidt sandhed gemt. Vildt er vel ikke sat på
jorden alene til glæde for kapitalstærke, men for os alle?
Så spørg ikke så meget, du vækker bare alle burokraterne, og det er
livsfarligt.
Du finder nok en fornuftig løsning til at fylde fryseren. På biblioteket kan
du sikkert finde bøger om naturfolks fangstmetoder.
Held og lykke

MVH
Egon

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-12-01 08:01

> [...]
> jorden alene til glæde for kapitalstærke, men for os alle?
> Så spørg ikke så meget, du vækker bare alle burokraterne, og det er

Jo tak, det har jeg opdaget - adskillige mails er dukket op i min indbakke, og
nogle af dem er ret - ubehagelige, andre morsomme og nogle ligegyldige.

Jeg synes stadig at det er sjovt, at jeg helt lovligt få mine høns til
at ruge 10 fasaner ud, lade dem være fritgående (som hønsene) og derefter
indfange dem på lige den måde jeg har lyst til når de skal slagtes. Det er
nemlig husdyrhold og ikke jagt.

Der stod i øvrigt i en jagtbog, som jeg fandt på biblioteket, at hvis fuglen nu
ikke var død, så kvalte man den med fingrene godt klemt sammen lige foran
vingerne - det var også mere diskret i forhold til en hurtig aflivning ved at
pande den en med en totenslæger - især hvis der var mere sarte mennesker så
som kvinder med på jagten. Dyrevelfærd? Niks, ikke altid.

Men tak for jeres reaktioner alle sammen. De har i hvert fald lært mig, at jagt
er en alvorlig sag, som man ikke sådan uden videre kan forstå som kvinde.

God jagt.

Mvh Maria

--
Posted from tdk38.teledanmark.dk [193.3.141.38]

Fra : Erik Munck

Dato : 11-12-01 08:20

Kære Maria

Du støder sikkert dine medsøstre i din holdning til kvinder og jagt. jeg har
gennem min tid som jagtlærer haft en hel del kvinder som elever og de er
ofte mere forstående for en række emner vi kommer igennem og jeg har haft
fornøjelsen at invitere en del af dem med på jagt.

Du skal ikke tro på alt hvad du læser i div. bøger - det lovmæssige er kun
beskrevet korrekt i lærebogen som også er lovsamlingen vedr. jagt. Det er
forbudt at "diskret kvæle fuglene" da det er dyremishandling og en god jæger
benytter ikke denne metode.

med venlig jule hilsen
Erik Munck

Fra : Alex Linaa

Dato : 11-12-01 15:15

> Jo tak, det har jeg opdaget - adskillige mails er dukket op i min
indbakke, og
> nogle af dem er ret - ubehagelige, andre morsomme og nogle ligegyldige.

Ja brokkehoveder er der nok af. De glimrer gerne ved deres fravær når der
skal laves noget konstruktivt

> [...]
> indfange dem på lige den måde jeg har lyst til når de skal slagtes. Det er

Hvorfor hegner du ikke haven ind og kalder det en hønsegård/voliere?
Så kan du jo blot genne høns og fasaner ind i hønsehuset når der skal
slagtes, uden at have overtrådt nogen lov (eller trådt nogen over tæerne)

> [...]
> pande den en med en totenslæger - især hvis der var mere sarte mennesker

> som kvinder med på jagten. Dyrevelfærd? Niks, ikke altid.

Efter hvad Søren Ryge blev udsat for, da han "kvalte" en due på denne måde,
er det nok ikke anbefalelsesværdigt. Desuden er det i mine øjne at udsætte
fuglen for unødig lidelse, når man lige så godt kan "pande den en" som du
skriver, eller slet og ret dreje halsen om på den.

> Men tak for jeres reaktioner alle sammen. De har i hvert fald lært mig, at
jagt
> er en alvorlig sag, som man ikke sådan uden videre kan forstå som kvinde.

Skudt forbi!!!!
Hellere 5 kvinder med på jagt end een "gammeljæger" af hankøn. Det giver
langt større kvalitet i både naturforståelse, samtaleemner, og ædruelighed!!
(Blot min holdning, som jeg HELT sikkert får en over næsen for

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Erik Munck

Dato : 09-12-01 19:16

Kære Maria

lad hellere være - du er halvvejen ude i en kriminel løbebane.

Erik Munck

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-12-01 00:30

> [...]
komme
> dem direkte i fryseren?
>
> Ja, som det vist fremgår, er jeg ren novice på det her område

..Mailgate.ORG

Det er du. Du bliver nødt til at købe dine fasaner i Bilka, da det er
forbudt at jage med fælder (for alle) undtagen til visse
skadedyrsbekæmpelser, og selv det kræver jagttegn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 11-12-01 14:13

Hej Maria

Du har ikke nogen mulighed for på lovligvis at nedlægge fasaner i din have
der må ikke drives jagt på arealer under 1 Ha 10.000 kvadratmeter
Så med mindre din have er over dette, kan det ikke lade sig gøre.
Hvis den er over 10.000 må kun du eller din nærmeste husstand jage fasaner i
din have. Hvis dine jagt venner skal skyde fasaner skal haven være over 50.000
kvadratmeter.

Så køb dine fasaner lovligt i en vildtforrtning, eller af en jæger.
alle andre forsøg på at fange fasaner i din have frarådes.

Hilsen Claus

--
Posted from 0xc2efa6f1.aenxr1.ras.tele.dk [194.239.166.241]

Fra : Frank F. Nielsen

Dato : 17-12-01 21:10

Hej Maria

Førend du bevæger dig ud på den kriminelle lavbane, som andre skribenter har
valgt at kalde det, og førend du får nusset dine fingre mv, så synes jeg at
du skulle bede skytten på det nærliggende gods om et par grydeklare fasaner,
nu da du en gang imellem har besøg af "hans fasaner", som du passer godt på.

Jeg er sikker på at han har forståelse for din kulinariske interesse.

glædelig jul

Frank F. Nielsen