forskel på Palomino XP, T'bird og Athlon X~
Fra : Tor Valen

Dato : 09-12-01 16:40

Hej

Kan nogle sige mig hvad forskellen er på en Thunderbird, Athlon XP og
Palomino XP???

Mvh Anders

Fra : Jonny Jensen

Dato : 09-12-01 16:48

> Kan nogle sige mig hvad forskellen er på en Thunderbird, Athlon XP og
> Palomino XP???

Prøver.

Thunderbird er den "gamle" AMD Athlon kerne i deres Athlon CPU'er til Socket
A. De kører op til 1400 MHz, enten med 200 MHz FSB (B-kerne) eller med 266
MHz FSB (C-kerne). A-kernen sad i den oprindelige Athlon til Slot A.

Palomino er den nye kerne, som erstatter Thunderbird. Den kører fra 1333
(mener jeg), altid ved 266 MHz FSB og bruger mindre strøm, og udvikler
derfor også mindre varme. Den har nogle ekstra nye funktioner som
Thunderbirden ikke har, blandt andet SSE instruktioner ligesom Pentium III.

Palomino fås i to versioner, XP og MP, som er til henholdsvis enkel CPU og
dual CPU. Om MP'eren har andet frem for XP'eren, må andre svare på.
Palomino'er er også navngivet ved PR (Performance Rating) som er et udtryk
for hvilken Intel Pentium 4 som den er mindst så god som, da den er
hurtigere end P4 til de fleste tin, selv ved lavere hastighed. En Athlon XP
1800+ er således i virkeligheden "kun" en 1533 MHz CPU, men den vil altså
kunne slå en Pentium 4 1800 MHz på de fleste punkter (nogle punkter endog
Pentium 4 2000 MHz).

Skal man i dag ud og have ny CPU, og har man tænkt sig at bruge mere 12-1500
kroner på den, vil jeg anbefale at man køber en Athlon XP.

Jonny.

Fra : Andrew

Dato : 09-12-01 21:57

Tak for svar!

Mvh Anders

Fra : Andrew

Dato : 09-12-01 21:58

Og en anden ting:

Ved du tilfældigvis om SiS735 chipset bundkort med Socket A kan køre
Palomino?

Jeg ved at den kan køre Duron, Tbird og Athlon XP, men ikke om den også kan
køre Palomino?!

Der står på fabrikantens hjemmeside at den kan køre alle nuværende og
fremtidige Socket A CPU'er!

Fra : Bachelor

Dato : 09-12-01 23:44

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c13d194$0$77410$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og en anden ting:
>
> Ved du tilfældigvis om SiS735 chipset bundkort med Socket A kan køre
> Palomino?

Hvad var det nu Palomino stod for ?
Det kan de seneste versioner af boardet i øvrigt,
jeg mener der sidder en label med XP ved CPU
soklen og kortet skal være rev. 3.0 t r o r jeg nok.
Kig evt. her :
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=001477

Fra : Jonny Jensen

Dato : 10-12-01 15:33

> Jeg ved at den kan køre Duron, Tbird og Athlon XP, men ikke om den også
kan
> køre Palomino?!

Palomino var stadig bare navnet på kernen i XP og MP.... Svaret er: Det kan
den altså godt.

Jonny.

Fra : OZ1HDL

Dato : 10-12-01 20:16

Andrew skrev i meddelelsen
> [...]
>Palomino?
>
>Jeg ved at den kan køre Duron, Tbird og Athlon XP, men ikke om den også kan

Har du ikke selv lige skrevet at en Palomino = XP/MP ??
/Gert