De bedste film 2001 (2)
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-12-01 00:19

Opdatering:

Ole Kofoed har lavet en side, hvor man kan "tilmelde" de serier,
som man gerne ser som nominerede. Så vil der formodentlig
senere komme først en afstemningsrunde om, hvem der skal nomi-
neres og så en, der bestemmer vinderne. I kan tilmelde film nu, men
også senere.

Der har ikke været de store diskussioner om kategorier, bortset
fra et forslag om en thriller-kategori. Der er ingen, der siger, at
kategorierne skal være de samme som sidste år, så kom med
kommentarerne nu, der kan sagtens nå at blive oprettet nye kate-
gorier. Bedste Action betragter jeg som en kategori, der har at
gøre med, at mange gruppemedlemmer synes at være glade for
genren, men ikke nødvendigvis vil have actionfilmene som årets
bedste film. Jeg synes ikke, der skal være ALT for mange kate-
gorier, så man behøver altså ikke have thriller-, komedie-, horror-
og sci-fi-kategorier med (og hvor skulle man egentlig stoppe?).

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 09-12-01 01:21

> [...]
> kategorierne skal være de samme som sidste år, så kom med
> kommentarerne nu, der kan sagtens nå at blive oprettet nye kate-

Skal der ikke være en bedste DVD udgivelse?

/Martin Helbo

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-12-01 17:28

"Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk>

> Skal der ikke være en bedste DVD udgivelse?

Jo, det kan vi da godt have med - det er jo også et væsentlig
emne for gruppen. Hvis Ole Kofoed vil oprette en sådan kategori
og samtidig en hvor man kan tilmelde kandidater til filmprisernes
navn, ville det være fint. (Medmindre der kommer protester, altså.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 09-12-01 19:58

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> og samtidig en hvor man kan tilmelde kandidater til filmprisernes
> navn, ville det være fint. (Medmindre der kommer protester, altså.)

Jeg har nu lagt mulighed ind for at komme med kandidater til filmprisens
navn.

Angående DVD er der et par spørgsmål: skal der være 2 kategorier, en for
bedste region 1 og 2, eller en samlet med begge eller kun en med region
2? Personligt synes jeg vi skal holde os til danske region 2 udgivelser
hvor flest kan være med. Et lille problem er at det vil være lidt svært
at finde ud af om en DVD udgivelse er fra i år, jeg har kigget på
http://releaseplan.dk/ , men den er mangelfuld.

Mvh.

Ole

Fra : Martin Helbo

Dato : 09-12-01 21:18

> [...]
> hvor flest kan være med. Et lille problem er at det vil være lidt svært
> at finde ud af om en DVD udgivelse er fra i år, jeg har kigget på

Det har jeg også tænkt lidt over, men mon ikke man nogenlunde kan huske de
nævneværdige udgivelser fra i år. Godfather, TPM o. lign.

Men jeg syntes næsten der både skal være en R1 og en R2.

/Martin Helbo

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 10-12-01 15:19

On Sun, 9 Dec 2001 21:18:17 +0100, "Martin Helbo" <helbo@webhiker.dk>
wrote:

> [...]
>nævneværdige udgivelser fra i år. Godfather, TPM o. lign.
>
>Men jeg syntes næsten der både skal være en R1 og en R2.

Var det så ikke mere hensigtsmæssigt at lave en kategori for
genudgivelser (dvs Godfather osv) og nye film der har været oppe i
biffen for nyligt? Skal der iøvrigt kigges på filmens kvalitet, eller
er det udelukkende dvd'ens kvalitet vi går efter (dvs ekstramateriale,
lyd osv)?

Fra : Ole Kofoed

Dato : 10-12-01 15:53

"Thomas Dalgaard" <leilak@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> biffen for nyligt? Skal der iøvrigt kigges på filmens kvalitet, eller
> er det udelukkende dvd'ens kvalitet vi går efter (dvs ekstramateriale,

Well, jeg er stadig fortaler for bedste "danske" DVD udgivelse, det
passer ind i de andre kategorier der drejer sig om årets bedste danske
biograf premierer. Det vil hurtigt blive uoverskueligt hvis vi skal have
en masse kategorier om DVD, f.eks. er mine egne favoritudgivelser
udgivet rundt omkring i verdenen og ikke kun begrænset til region 1 og
2DK/UK. Man må så gøre op med sig selv om bedste udgivelse går på
filmen, ekstramateriale eller samlet.

Man kunne evt. overveje at lave en særskilt afstemning om DVD hvis der
er nogle der har lyst og gider stå for det. Iøvrigt er man vist i gang
med at stable noget lignende op på
www.dahf.dk/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000424

Mvh.

Ole

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-12-01 14:46

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk>
> [...]
> bedste region 1 og 2, eller en samlet med begge eller kun en med region
> 2? Personligt synes jeg vi skal holde os til danske region 2 udgivelser

Hvis det kan holdes på én, ville jeg være gladest, bare for at
vi kan bevare overblikket. Men ellers vil jeg holde mig uden
for, da jeg sådan set slet ikke har DVD.

> Et lille problem er at det vil være lidt svært
> at finde ud af om en DVD udgivelse er fra i år, jeg har kigget på
> http://releaseplan.dk/ , men den er mangelfuld.

Ja, det var også problemet med biograffilmene og årsagen til, at
jeg lavede min egen liste. Måske må man bare stole på folk i
første omgang, og hvis der så er nogen, der er i tvivl om noget,
kan man prøve at undersøge det.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 11-12-01 10:32

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu lagt mulighed ind for at komme med kandidater til filmprisens
> navn.

Ville det være en ide med kanditater til navn på prisen for værste film?

Jeg synes at en "Warming" klinger så godt, når vi taler om noget ensidigt
ugennemtænkt bras.

Mvh
David S.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 11-12-01 16:22

On Tue, 11 Dec 2001 10:31:54 +0100, "David Schjelde" <dauis@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg synes at en "Warming" klinger så godt, når vi taler om noget ensidigt

LOOOOL

Morten Bowman Hansen
bowman@stofanet.dk

Fra : Wertigo

Dato : 12-12-01 10:47

David Schjelde <dauis@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c15d235$0$77411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ville det være en ide med kanditater til navn på prisen for værste film?
>
> Jeg synes at en "Warming" klinger så godt, når vi taler om noget ensidigt
> ugennemtænkt bras.

Fuldstændig enig - især fordi jeg selv foreslog det for et par dage siden...
[Se anden tråd om emnet]

Glædelig jul
Mikkel

Fra : David Schjelde

Dato : 16-12-01 12:50

"Wertigo" <MS_Knudsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyhedsmeddelelse:3c15d235$0$77411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Fuldstændig enig - især fordi jeg selv foreslog det for et par dage

Ja det var derfra jeg hæmningsløst stjal ideen. Jeg bragte det på bane igen,
fordi jeg kunne se det ikke var taget med.

Mvh
David S.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-12-01 11:47

"David Schjelde" <dauis@yahoo.com>
> Ville det være en ide med kanditater til navn på prisen for værste film?

Jo, udmærket. Ole? Jeg vil dog forbeholde mig retten til
at foreslå mine favoritter til begge dele, da det vel ikke er
helt utænkeligt at kalde begge dele samme navn.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 12-12-01 14:02

> "David Schjelde" <dauis@yahoo.com>
>
> Jo, udmærket. Ole?

Kommer på torsdag.

Ole

Fra : Thomas Dalgaard

Dato : 09-12-01 12:42

On Sun, 9 Dec 2001 00:18:59 +0100, "Peter Brandt Nielsen"
<brandt@etklikherfra.dk> wrote:

> [...]
>gøre med, at mange gruppemedlemmer synes at være glade for
>genren, men ikke nødvendigvis vil have actionfilmene som årets

Det har vel også noget at gøre med at actionfilm er den type film de
fleste har set. Selvom de fleste vel er enige med mig i at Pearl
Harbor måske ikke er verdens bedste film nogensinde, er det vel den
flest har set, hvorimod en fremragende film som Jomfruselvmorderne nok
ikke har samme store publikum (desværre). Personligt er actionfilm den
type film jeg selv ser flest af i biffen, da jeg mener at man får
"mest for pengene", ment på den måde at actionfilm udnytter
biografernes udstyr bedst (ikke at de nødvendigvis er de bedste film).
Mange andre typer film får jeg ligeså meget ud af at se på video. En
ellers vidunderlig film som Wonder Boys behøves man jo ikke en THX
biosal for at nyde
Thomas

Fra : Wertigo

Dato : 10-12-01 09:27

Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9uu777$7s7$1@sunsite.dk...

> [...]
> gorier, så man behøver altså ikke have thriller-, komedie-, horror-
> og sci-fi-kategorier med (og hvor skulle man egentlig stoppe?).

Enig i den sidste betragtning. Jeg savner mere klassiske kategorier som
bedste manuskript og bedste biroller. Og så en kraftigere markering af dansk
film - både med en særkategori for årets værste (KAT !) og mht.
skuespillerkategorier. Jeg kunne også godt tænke mig, at vi fik mulighed for
at stemme på årets nye navn (én til Danmark, én til udlandet).

Hvornår slutter nomineringerne?

Glædelig jul
Mikkel

Fra : Wertigo

Dato : 10-12-01 09:44

Wertigo <MS_Knudsen@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c147243$0$7926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Glemte lige at spørge, om vi ikke kan få sat film på skuespillerkategorierne
(gerne flere film). Det skal vel være deres film i år, og ikke deres samlede
karriere eller renommé, de bliver bedømt på? Ellers vil jeg gerne stemme på
James Stewart og Katharine Hepburn....

Glædelig jul
Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-12-01 15:11

"Wertigo" <MS_Knudsen@yahoo.com> skrev i to omgange:
> [...]

*Bedste manuskript: Okay, fint med mig. Hvis der ikke kommer
andre meninger, synes jeg, Ole skal oprette den.
*Bedste biroller: Det vil give problemer med at definere, hvad
der er bi- og hovedroller, og det synes jeg ikke, vi skal bruge
tid på. Lad os hellere beholde det, som det er, og udnævne
den bedste skuespiller hhv. -inde i det forgangne år.
*Værste danske film: Det synes jeg ikke, det bliver for meget -
nominer den/dem hellere som værste film i det hele taget.
*Danske skuespiller(inde): Det er bestemt en mulighed. Der er
dog en vis charme i at have danske og udenlandske i samme
kategori. Man kunne evt. tilføje en for de danske, men stadig
tillade danske navne i den eksisterende kategori, sådan som vi
også gør det i "bedste film"? (Og det gør vi altså, hvis nogen
skulle undre sig.)
*Årets nye navn: Jeg er ikke specielt tændt på den idé, men hvis
der er flere end Wertigo, der vil have den, så...

Husk, at det (formentlig) er forslag til nomineringer foreløbig.
De slutter nok inden for de sidste dage af denne måned, hvis
det står til mig.

> Glemte lige at spørge, om vi ikke kan få sat film på skuespillerkategorierne
> (gerne flere film). Det skal vel være deres film i år, og ikke deres samlede
> karriere eller renommé, de bliver bedømt på?

Det er jo rigtigt nok, i hvert fald det sidste. På den ene side kan
folk nok selv finde ud af det, uden at det står der, på den anden
side havde vi oplysningen med sidste år. Jeg vil foreslå, at det
kommer med, og at skuespiller såvel som instruktører nomineres
efter deres samlede præstation (i danske biografer) i det forgangne
år. Vi kan vist godt klare at sætte filmene på de allerede foreslåede.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 10-12-01 16:40

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse

> *Bedste manuskript: Okay, fint med mig. Hvis der ikke kommer
> andre meninger, synes jeg, Ole skal oprette den.

Er gjort

> Husk, at det (formentlig) er forslag til nomineringer foreløbig.
> De slutter nok inden for de sidste dage af denne måned, hvis
> det står til mig.

Det synes jeg også, og så må vi gå de forskellige forslag igennem for at
få rettet evt. forkert placerede navne/titler. Den side jeg har lavet,
er kun for at holde lidt styr på sagerne.

> [...]
> efter deres samlede præstation (i danske biografer) i det forgangne
> år. Vi kan vist godt klare at sætte filmene på de allerede foreslåede.

Jeg har nu lavet input til film ved de 3 kategorier det drejer sig om,
så dem der allerede har lagt navne ind må gerne gøre det igen eller
skrive det her i tråden, så vil jeg slette de gamle input efterhånden.

Noget nyt om afstemningsform? Jeg synes næsten det skal gøres pr. e-mail
til Peter igen i år, det vil kræve noget registeringshalløj for at undgå
snyd hvis det skal foregå på en webside?

Og Peter, du siger bare til hvis/når du vil have en tekstversion af de
forslag der er kommet, det kan måske spare dig lidt tid når de evt. skal
offentligtgøres her i gruppen.

Mvh.

Ole

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-12-01 21:02

"Ole Kofoed" <news@dvd-basen.dk>
> Noget nyt om afstemningsform? Jeg synes næsten det skal gøres pr. e-mail
> til Peter igen i år, det vil kræve noget registeringshalløj for at undgå
> snyd hvis det skal foregå på en webside?

Jeg kan godt tælle stemmerne, hvis det skal være. Men kunne man
ikke lave en afstemning på en hjemmeside, hvor så navnene på
dem, der afgiver stemmer, fremgår af siden, eller hvor jeg kan
godkende stemmerne eller noget? Bare sådan at selve optællingen
er automatisk. Jeg er ikke web-ekspert, så løsninger modtages gerne.
Men som sagt - hvis det ikke bliver til noget, så holder jeg afstemningen
lidt på samme måde som sidste gang.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jakob Madsen

Dato : 10-12-01 22:26

Det nemmeste vil nok være at smidde en cookie når en bruger har registreret
sin stemme, jeg tror ikke at der bliver noget problem med snyderi, da linket
jo kun er offentliggjort her i gruppen.

--
mvh:// Jakob Madsen / jakob@zoidberg.dk / http://zoidberg.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 10-12-01 23:48

"Jakob Madsen" <jakob@zoidberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
registreret
> sin stemme, jeg tror ikke at der bliver noget problem med snyderi, da

Var det noget du ville have mulighed/lyst/tid til at lave?

Mvh.

Ole

Fra : Jakob Madsen

Dato : 12-12-01 19:00

> Var det noget du ville have mulighed/lyst/tid til at lave?

det skulle nok være muligt...

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk