ny inspration
Fra : ole berg hansen

Dato : 08-12-01 23:12

jeg har haft akvarier i ca 20 år med sydamerikanske flod fisk scalarer
discos neon mfl. men er lidt træt af at se på det samme hele tiden og søger
derfor info om afrikanske chlider.
vores hus er meget koldt så vi kan ikke varme akvariet op til mere end
ca.22c ellers bliver det for dyrt.
discos blev afskaffet da jeg fandt ud af at det kostede 2500kr årligt at
opvarme mit 325l akv.
jeg her tidligere haft kribensis chlider de var meget sjove men de fylder
ikke meget i 325l vand.
er der nogen der har nogen gode forslag.
325l. akv. totalt fyldt med kæmpe valeneseria (jeg smider en del ud hver
2-3de måned)
ca 20 dovne rød neon og en meget stor suge malle jeg ikke husker navnet på.
mvh. ole

Fra : J@N

Dato : 08-12-01 23:56

"ole berg hansen" <ohbh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca.22c ellers bliver det for dyrt.
> discos blev afskaffet da jeg fandt ud af at det kostede 2500kr årligt at

Har du overvejet at isolere akvariet? Her kan der spares mange penge,
prøv med flamingo plader! De fleste fisk vil godt have det lidt varmere
end 22c og det kan du hente gratis ved en isolering.

Jan

Fra : ole berg hansen

Dato : 09-12-01 00:06

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jan
> ja det har jeg prøvet dvs. at isolere akv med 20mm flamingo bag på men det
hjelper ikke meget.
ellers tak for rådet
det jeg mangler er råd om f.eks malawichlider trivedes i ca 20c varmt vand.
jeg er på spanden så jeg kan enten afvikle det hele eller finde på en
billigere måde at have akv. på.
i den forbindelse betyder det ikke noget at købe for 500kr nye fisk bare de
ikke skal bruge en masse el for at leve ordentligt.

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-12-01 01:57

ole berg hansen <ohbh@post9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9uu6cr$6cj$1@sunsite.dk...

> [...]
de
> ikke skal bruge en masse el for at leve ordentligt.

Selvfølgelig kan de overleve ved 20c men trives vil de ikke.
Hvis du bor i en så dårlig rønne, hvorfor køber du så ikke nogle guldfisk
de kræver bestemt ingen opvarmning af vandet.

Carsten

Fra : ole berg hansen

Dato : 09-12-01 02:03

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Carsten
> uha guldfisk har jeg nok af jeg har en havedam på ca 5m3 10m2 med ca 80
fisk i selv om jeg giver en masse væk hvert år .incl knægtens kinesiske
sumpskilpade som overlevede vinteren 00-01 .
jeg ønsker blot en simplere måde at have et indendørs akv.på meeen dog skal
der også være noget spændene at se på .
MVH ole

Fra : J@N

Dato : 09-12-01 08:46

> jeg ønsker blot en simplere måde at have et indendørs akv.på meeen dog
skal
> der også være noget spændene at se på .
> MVH ole

Du skriver godt nok at du helst vil have afrikanske torpedosild, her er et
alternativ hvis du vil have spændende og flotte fisk i et uopvarmet akvarie:
den sydamerikanske slægt Gymnogeophagus kræver en kold periode på et par
måneder, hvor temperaturen kommer under 15c, det kunne være en oplagt en
mulighed.

Jan

Fra : tommy & laila

Dato : 16-02-02 01:28

Hej Ole.
kan du få fat i dem.E rød juvel ceklide lige dem du mangler de kan gå i en
"spand vand"og stadigvæk ygler de sku.den er flot rød med blå prikker den
hedder forresten også rød jævle ceklide
/hemichromis bimaculatus og så er den fra afrika prøv ad
mvh Tommy
> [...]
> 2-3de måned)
> ca 20 dovne rød neon og en meget stor suge malle jeg ikke husker navnet

---