Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uv foto problemer med farver
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-01 18:17

Hejsa..

Jeg har været et smut i rødehavet med mit Sony DSC-P1 for at tage nogle
billeder af flotte koraller.. desværre synes jeg ikke farverne blev
tilfredstillende.. billedet nedenunder forestiller en koral som er en meget
dyb lilla desværre blev den blå da jeg fik "fremkaldt" billedet.. jeg
overvejer om det kunne hjælpe at sætte et rødt filter på kameraet?.. eller
måske mangler jeg mere lys..?

Jeg er i hvert fald åben for forslag...
http://luttispace.magnetix.dk/ktd/public/jonas/DSC00546.JPG

Jonas

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 08-12-01 18:29

"Jonas Lüttichau" <jonas@magnetixspam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været et smut i rødehavet med mit Sony DSC-P1

Det er et digitalkamera, ikke?

> billedet nedenunder forestiller en koral som er en meget
> dyb lilla desværre blev den blå da jeg fik "fremkaldt" billedet

Hvilken hvidbalance brugte du, da du tog billedet? Kunstlys eller
naturligt lys?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-12-01 18:37

"Jacob W. Jensen" <jensen@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et digitalkamera, ikke?

Jeps..

> Hvilken hvidbalance brugte du, da du tog billedet? Kunstlys eller
> naturligt lys?

hvidbalance stod på auto.. det var med den interne blitz..

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 08-12-01 19:20

> hvidbalance stod på auto.. det var med den interne blitz..

Ok ... så er det derfor. Flash-lys er altid koldt (= blåt),
hvis man ikke sætter filter for. Derfor er dine billeder
blevet blå.

Lys er en mærkelig størrelse. Hvidt lys (som det der kommer
fra solen) er fysisk set sammensat af alle regnbuens farver.
Når lyset rammer vandoverfladen og fortsætter ned gennem
dybet, sker der en gradvis opsplitning af farverne. De varme
toner absorberes først. Jo længere man kommer ned, jo koldere
(blåt) vil indtrykket af lyset blive.

Det menneskelig øje indstiller sig selv efter det (ligesom
øjet heller ikke har behov for at skifte hvidbalance, når vi
bevæger os fra indenfor til udenfor). Men det gør kameraet
ikke.

Altså: Jeg ville i dit tilfælde have taget billedet med udendørs
hvidbalance og (om muligt) have sat et varmt tonet filter foran
flashen.

Det kan jeg jo sagtens sige nu. Heldigvis kan du rette op på
det i det digitale mærkekammer:

http://hjem.get2net.dk/bif/fisk.jpg

(Skruet 10% op for lys, 20% op for kontrast, 100% for rød,
-60% for grøn og -30 for blå i Paint Shop Pro)

Mvh.
Jacob W. Jensen

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 08-12-01 18:29

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 09-12-01 01:58

"Jones Lüttichau" wrote:

> Jeg er i hvert fald åben for forslag...
> http://luttispace.magnetix.dk/ktd/public/jonas/DSC00546.JPG

He...

http://www.kobotica.com/misc/pausefisk/

mV.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 09-12-01 02:02

Det var dog irriterende.
Min news client spyttede et halvfærdigt indlæg ud to gange,
og nu vil den ikke lade mig sende cancels ud. Oh well.
Her er en side med to forslag til generelle photoshop
teknikker du kan bruge til at fikse faverne. 'Channel mixer'
giver ofte gode resultater, men der er visse farver som
måske bliver for blege ud.

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 09-12-01 01:58