HVad er kvaliteten på radioens signal?
Fra : dentro

Dato : 08-12-01 16:39

Hej, jeg tænkte på om der er nogn der ved med hvilken
kvalitet radioen sender musik i....eller hvilken
kvalitet vi MODTAGER med.... kan man sige hvad deres
kvalitet er i kbps? altså ligesom med mp3'ere.... Er
den ikke 96 kbps eller sådan noget? Det er i hvert fald
hvad jeg forestiller mig.

Desuden mener jeg engang jeg hørte at nogle
radiostationer havde al deres musik lagt i en database
som mp3-filer for nemhedens skyld. Passer det?

/ dentro

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-12-01 17:08

On Sat, 8 Dec 2001 16:39:02 +0100, "dentro" <kena(remove)@mail.dk>
wrote:

> [...]
>kvalitet er i kbps? altså ligesom med mp3'ere.... Er
>den ikke 96 kbps eller sådan noget? Det er i hvert fald

Du kan vel ikke rigtigt sammenligne. Radioen er vel stadig analog. Men
rent fornemmelsesmæssigt ligger den vel godt over 96 kbps, vil jeg
tro.

>Desuden mener jeg engang jeg hørte at nogle
>radiostationer havde al deres musik lagt i en database
>som mp3-filer for nemhedens skyld. Passer det?

Det kan jeg ikke tro, det er jo ulovligt.

Venlig hilsen,
Lars

Fra : Martin Kruse

Dato : 08-12-01 17:11

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rent fornemmelsesmæssigt ligger den vel godt over 96 kbps, vil jeg
> tro.

> Det kan jeg ikke tro, det er jo ulovligt.

Det er vel ikke ulovligt hvis de har købt deres skiver normalt og så har
lagt dem ned som mp3'ere for nemheds skyld.
De har jo betalt for dem med det formål at spille dem i radioen.
Så kan enhver vel være ligeglad med om de bliver spillet direkte fra cd'en
eller fra en mp3-fil.
Hvis de hentede numrene fra internettet eller lavede mp3'erne fra lånte
cd'er ville de være ulovligt, ja.

--

MK

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-12-01 17:27

On Sat, 8 Dec 2001 17:10:44 +0100, "Martin Kruse"
<martin.kruse@get2net.dk> wrote:

>Det er vel ikke ulovligt hvis de har købt deres skiver normalt og så har
>lagt dem ned som mp3'ere for nemheds skyld.
Jo. For så vidt jeg er informeret er det ulovligt at kopirere fra
digitalt medie til digitalt medie.

>De har jo betalt for dem....
Det er så ligemeget om de ejer dem eller ej.

Venlig hilsen,
Lars

Fra : Martin Kruse

Dato : 08-12-01 17:35

> Jo. For så vidt jeg er informeret er det ulovligt at kopirere fra
> digitalt medie til digitalt medie.

Ikke hvis det kun er til eget forbrug, og da radiostationens eget forbrug
involverer at spille musikken for andre må de jo så gerne.

--

MK
http://www.msdesign.dk

Fra : Lars B.

Dato : 08-12-01 18:06

In article <9utfg1$2nh2$1@news.cybercity.dk>, martin.kruse@get2net.dk
says...

> Ikke hvis det kun er til eget forbrug, og da radiostationens eget forbrug
> involverer at spille musikken for andre må de jo så gerne.

Og så er det jo forvirrende at Kulturminister Brian Mikkelsen, nu vil til
at tilade digital kopiering af musik til eget forbrug. Noget jeg troede
der blev vedtaget i foråret... men åbenbart ikke alligevel.

Og med hensyn til om det er lovligt eller ej, hvad radioerne gør, så er
det egentligt ligemeget.

Lad os sige at det er ulovligt for en radio, fx. Voice. at kopiere de
cd'er de får fra pladeselskaberne, og lægge dem ind i deres computere,
således at de kan afvikle det automatisk.

Hvis så fx. Sony Music kommer efter Voice for ulovlig didgital kopiering,
hvor mange af Sony Music's udgivelser vil mon så blive spillet i
fremtiden ??

Jeg tror ikke at pladeselskaberne i lige den forbindelse er synderligt
interesseret i at sagsøge radioer for brud på loven.

--

Lars B.
"Fuld : Beruset fornemmelse af at føle sig sofistikeret,

Fra : Martin Kruse

Dato : 08-12-01 18:10

> [...]
>
> Jeg tror ikke at pladeselskaberne i lige den forbindelse er synderligt
> interesseret i at sagsøge radioer for brud på loven.

Hehe.. Der har du sgu osse lige fat i noget der

--

MK

Fra : Max

Dato : 08-12-01 21:41

Hej Martin

> Hehe.. Der har du sgu osse lige fat i noget der

Nu er det jo radiostationer det drejer sig om ikke, og de betaler jo CODAN
afgift hver gang de spiller et nummer, så der er fløjtende ligemeget om de
ejer CD'en eller ej, en masse af det musik de har stammer jo fra deres egne
båndoptagelser, og så er det heller ikke til privat brug når det drejer sig om
noget på en radiostation.

Men bare roligt, de har Codan til at holde øje med om de opfylder betingelserne.

Mvh Max

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 08-12-01 22:38

[snip]

> Men bare roligt, de har Codan til at holde øje med om de opfylder
betingelserne.

> Mvh Max

[snip]

Du mener Copydan, ikke?

Mvh
Bjørn

Fra : Astrid

Dato : 09-12-01 01:13

Bjørn Hansen <bjhansen@SLET-DETTE.email.dk> wrote in message

> [snip]

> betingelserne.

> [snip]
>
> Du mener Copydan, ikke?
>
> Mvh
> Bjørn

Nok snarere KODA/Gramex

Fra : Kasper Aae

Dato : 08-12-01 22:38

On Sat, 8 Dec 2001 21:41:17 +0100, "Max" <max_jens@post9.tele.dk>
wrote:

> [...]
>noget på en radiostation.
>
>Men bare roligt, de har Codan til at holde øje med om de opfylder betingelserne.

Nu hedder de godt nok KODA, men nevermind : )

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-12-01 22:43

In an article of 8 Dec 2001 Kasper Aae wrote:

> Nu hedder de godt nok KODA, men nevermind : )

Hmmm... hvad er det så CopyDan er? Jeg tror, jeg roder lidt rundt i de
navne, men jeg var da i det mindste ikke den eneste, der nævnte CopyDan :)

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 08-12-01 23:55

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>

>Hmmm... hvad er det så CopyDan er? Jeg tror, jeg roder lidt rundt i de
>navne, men jeg var da i det mindste ikke den eneste, der nævnte CopyDan :)

CopyDan ... det har vist at gøre med kopiering af materialer, f.eks.
bøger i forbindelse med undervisning. Man skal formodentlig have
en slags overenskomst med CopyDan og betale afgift?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-12-01 22:41

In an article of 8 Dec 2001 Max wrote:

> [...]
> noget på en radiostation.
>
> Men bare roligt, de har Codan til at holde øje med om de opfylder betingelserne.

CopyDan, og ikke Codan, tager sig mig bekendt kun af dansk musik.

Right?

--
Uffe Holst

Fra : Xylofonius

Dato : 09-12-01 01:13

>CopyDan, og ikke Codan, tager sig mig bekendt kun af dansk musik.
Codan er et forsikringsselskab.
CopyDan er en fællesforening for foreninger der forvalter ophavsret.
Koda forvalter ophavsret for komponister og sangskrivere

--
Best regards / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Xylofonius

Dato : 09-12-01 01:13

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-12-01 17:38

Lars Stokholm skrev:

>Det kan jeg ikke tro, det er jo ulovligt.

Ikke hvis de har CD-skiverne...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : John K

Dato : 08-12-01 23:45

> Ikke hvis de har CD-skiverne...

Det er ikke et krav pladeselskaberne stiller over for os at vi skal have
CD'en stående.

Mvh

John K

Fra : dentro

Dato : 08-12-01 20:48

"dentro" <kena(remove)@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hvad ville i sige radioen lå på?

Fra : John K

Dato : 09-12-01 02:32

> Hvad ville i sige radioen lå på?

Hvilken radio?

Mvh

John K

Fra : Ove Kristensen

Dato : 08-12-01 21:43

"dentro" <kena(remove)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg tænkte på om der er nogn der ved med hvilken
> kvalitet radioen sender musik i....eller hvilken

Frekvensområdet på radiofoni er ikke ret stort - den kommer ikke over 15
Khz.

Mvh
O.K.

Fra : dentro

Dato : 08-12-01 23:24

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse

> Frekvensområdet på radiofoni er ikke ret stort - den
kommer ikke over 15
> Khz.

Og til dem som ikke lige har haft om bølger i fysik kan
jeg fortælle at mennesket kan høre fra 15 Hz til 20.000
Hz. (NB - 15 Hz skal ikke læses som 15.000 Hz!)

/dentro

Fra : Søren Gemmer

Dato : 09-12-01 16:14

> Og til dem som ikke lige har haft om bølger i fysik kan
> jeg fortælle at mennesket kan høre fra 15 Hz til 20.000
> Hz. (NB - 15 Hz skal ikke læses som 15.000 Hz!)

Nej! Spædbørn kan måske lige klare fra 20 HZ til 20.000 Hz, men et
gennemsnitligt voksent menneske kan lige høre fra 40 Hz og op til
15.000-20.000 Hz (eller måske endda mindre.)

Fra : John K

Dato : 09-12-01 17:37

> Nej! Spædbørn kan måske lige klare fra 20 HZ til 20.000 Hz, men et
> gennemsnitligt voksent menneske kan lige høre fra 40 Hz og op til
> 15.000-20.000 Hz (eller måske endda mindre.)

Det kommer da helt an på hvordan du måler/hvilke krav du har til
frekvensgangen.

Mvh

John K

Fra : John K

Dato : 08-12-01 23:51

> [...]
> kvalitet er i kbps? altså ligesom med mp3'ere.... Er
> den ikke 96 kbps eller sådan noget? Det er i hvert fald

Det er meget forskelligt. Nogle bruger kun 128 kbit/s (det kan godt høres).
Mange bruger 192 kbit/s og andre igen kører med 256 kbit/s (vi gør blandt
andet). Men det er nu ikke kun bitraten der bestemmer lydkvaliteten. En
radiostations processorindstillinger samt kvaliteten af din tuner. Husk
samtidig at en FM-sender ikke går højere op end 15.400 Hz og mange tunere
gengiver ikke ret meget over 12.000 Hz.

> Desuden mener jeg engang jeg hørte at nogle
> radiostationer havde al deres musik lagt i en database
> som mp3-filer for nemhedens skyld. Passer det?

Stort set alle kommercielle (samt DR og en del ikke kommercielle) radioer
afvikler deres musik fra computer.
Musikken ligger hos næsten alle som MP3. Enkelte stationer lagrer musikken
som wave og påstår at de sender i CD-kvalitet, hvilket er en and. FM's data
er så dårlige så man ikke kan høre forskel på CD eller MP3 256 kbit/s -
uanset hvor god din tuner er.

Mvh

John K

Fra : dentro

Dato : 08-12-01 23:51

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Nogle bruger kun 128 kbit/s (det kan godt høres).
> Mange bruger 192 kbit/s og andre igen kører med 256
kbit/s (vi gør blandt
> andet).

Wouw! Så VAR det sq rigtigt. Jeg mente det nok også :)
Hvor arbejder du John?
Hvor stor en del af radiobranchen bruger mp3?

/dentro

Fra : Dennis T.

Dato : 09-12-01 01:47

dentro wrote:
> Hvor arbejder du John?

Danmarks mindste station - i kvm? *g*

> Hvor stor en del af radiobranchen bruger mp3?

Hvis du måler ud fra samlet lyttertal i DK, så er tallet nok 95% eller mere
digital afvikling (mp3, 2 etc).
Måler du på antallet af stationer, så er det nok meget pænt over halvdelen
vil jeg tro... (faktisk bruger nogle mindre stationer endda winamp :)

/Dennis

Fra : John K

Dato : 09-12-01 15:28

> Danmarks mindste station - i kvm? *g*

Hellere lille og vågen, end stor og... :)

> [...]
> Måler du på antallet af stationer, så er det nok meget pænt over halvdelen
> vil jeg tro... (faktisk bruger nogle mindre stationer endda winamp :)

Det er også mit bud.

Og da det kun er ganske få stationer der kører med en bitrate på 128 kbit/s
(eller derunder - der er vist ingen grund til at nævne navne :) er lyden
stadig udemærket.

Mvh

John K

Fra : Dennis T.

Dato : 09-12-01 00:02

dentro wrote:

> Hej, jeg tænkte på om der er nogn der ved med hvilken
> kvalitet radioen sender musik i....eller hvilken
> kvalitet vi MODTAGER med....

Det er ikke sådan lige til... Selve signalet fra radiostationen er normalt
af rimelig kvalitet, men det skal lige igennem en heftig processor og
komprimeres hårdt - det "rigtige" kvalitetstab sker dog først ved
FM-senderen, da sådan en er pålagt visse begrænsninger (som der sikkert er
andre, der kan følge op på).
Mange radiostationer gør meget ud af deres lyd - andre kan få dit dyre
anlæg til at lyde som et fra Fætter BR :)
Og naturligvis afhænger kvaliteten også af din tuner.

> [...]
> Desuden mener jeg engang jeg hørte at nogle
> radiostationer havde al deres musik lagt i en database
> som mp3-filer for nemhedens skyld. Passer det?

Alle større og en del små radiostationer kører med digital afvikling
(dalet, radiohost mv) og har gjort dette i mange år efterhånden.
Størstedelen kører mp3 i 256kps, andre kører med andre komprimeringer (ikke
nødvendigvis layer 3).

Har bl.a. undret mig over, hvordan P3 de sidste par uger har kørt deres
quizer med "nævn et nummer, og vi sender en medarbejder ned i diskoteket og
findet det til dig på 2 minutter eller du får en præmie" - når de har
stortset "alt" musik foran sig på et par tastetryk :) Lytterne er åbenbart
lette at narre :)))

/Dennis

XFUT: dk.medier.radio

Fra : Max

Dato : 09-12-01 10:10

"Dennis T." <viol8r@technologist.com> skrev i en news:3c129bab$0$77383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

Fra : Max

Dato : 09-12-01 10:13

Hej

Jeg har vidst lavet lidt rod i tingene her i gruppen, jeg havde ikke bemærket
at Dennis havde sat svar til en anden gruppe, sorry.

Mvh Max
---------------------------

Hej Dennis

> FM-senderen, da sådan en er pålagt visse begrænsninger (som der sikkert er
> andre, der kan følge op på).

Der et par ting der forhindre en stereo sender at sende i en højere kvalitet end den gør.

For det første skal signalet multiplexes, dvs. det bliver splittet op i bidder. Hver kanal splittes
op og så sendes der skiftevis en bid fra venstre og en bid fra højre kanal, dermed overføres
faktisk kun halvdelen af musikken, da hver anden bid jo går tabt, dette kan ikke rigtigt høres
men det øger signal støj forholdet betragtelig. For at modtageren og senderen så kan
synkroniseres sammen sendes en tone med ud, som stereodekoderen så låser til, det er det
der får stereolampen til at lyse. Den tone der sendes ud er på 19Khz (19.000hz) og den kan høres
af nogle mennesker, fortrinsvis yngre mennesker da vor hørelse svækkes specielt i den høje
ende med aldren, tonen skal så filtereres væk i modtageren før musikken er klar til brug,
for at filteret skal være virksomt nok ved 19Khz starter det med at skære omkring 15khz med
den foringelse af frekvensbåndet det medføre, nu er det så et held at der ikke ligger ret mange
informationer i musik oppe i den ende af skalaen, 90% af informationerne ligger i området
omkring 1Khz. Derudover ligger der naturligvis mange problemer i at først lave signalet om
til noget man kan sende ud via en FM sender, og så ændre det igen i en modtager så det
kan sendes til højttalerne, der er mange led i den signalvej.

Jeg håber nogen fik lidt ud af ovenståend, og for at berøre det egentlige spørgsmål kan jeg
lige sige at Xing MP3 Encodereren kalder bitsrates mellem 80 og 128Kb/s for FM radio kvalitet.

Mvh Max