Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pentax MZ30 + lukketid
Fra : Svante Vinther

Dato : 08-12-01 11:32

Hej foto-gruppe.

Når man bruger et Pentax MZ30, så går der et lille stykke tid, fra at man
trykker på udløseren (der i forvejen er trykket halvt ned), til man hører
lukkeren i aktion.
Det gør det næsten umuligt at fange "her og nu" billeder. Kan det justeres
på en eller anden måde? Man kan jo justere lukketiden, men det er jo sådan
set lige meget, når der går så "lang" tid fra man trykker på udløseren, til
man hører lukkeren.
Er man nød til at forudsige situationen (hvilket kan være meget svært med
eksempelvis baby smil)?
Er det et problem på alle typer kameraer, eller er det et specielt Pentax
problem?
Kan der gøres noget ved det?

M.v.h. Svante

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-01 10:32

On 08 Dec 2001 10:32:23 GMT, Svante Vinther <yeah@right.com> wrote:

> [...]
> eksempelvis baby smil)?
> Er det et problem på alle typer kameraer, eller er det et specielt Pentax

   Det er vist et problem på de fleste nyere kameraer. Al den
automatik og autofokus, de har, skal have nogle tiendedele sekunder
til at justere sig. Jeg er også blevet ret træt af det på mit Yashica
T4 lommekamera, så jeg er begyndt at bruge mit gamle Minox 35 GT igen.
Så kan jeg også stille afstanden manuelt og dermed risikerer jeg ikke,
at autofokus gætter forkert. Det sker nemlig ikke helt sjældent, selv
om jeg synes, jeg har fokuseret på motivet.
Henrik Münster
Esbjerg