ang. julestjerne
Fra : Uffe Thomsen

Dato : 08-12-01 11:08

Hej i gruppen..

Lige et jule spørgsmål her, vi har en han kat som bare ikke kan lade vores
planter være også ville jeg lige høre om julestjernen er giftig fot katte,
mener at have hørt på et tidspunkt at det skulle den være men er ikke
sikker.

Er der nogen der ved hvor man på nettet kan finde en liste over planter der
er giftige for katte??

Mvh. Uffe

Fra : Maj-Britt

Dato : 08-12-01 11:26

Hej Uffe,

Jeg mener også på et tidspunkt at have hørt at julestjerner er giftige for
misserne og har derfor ikke indkøbt disse, da mine mislinger heller ikke kan
holde sig fra mine grønne planter o.lign. Jeg fandt 2 links i et
tidligere indlæg her i gruppen ( tak Joan ...) hvor der skulle være en
liste over "forbudte planter" http://www.kattekillinger.dk/ - det
andet link http://www.dyrenesdoktor.dk/katogplanter.htm kunne jeg ikke
umiddelbart finde noget om giftige planter på, men det kan være du er
heldigere

Mvh
Maj-Britt

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-12-01 12:22

"Maj-Britt" <mbrha@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andet link http://www.dyrenesdoktor.dk/katogplanter.htm kunne jeg ikke
> umiddelbart finde noget om giftige planter på, men det kan være du er

Næh det link virker ikke mere og på dyrenesdoktor.dk, kan jeg ikke lige
finde den liste igen. øvøv

Hilsen
Joan

Fra : Maj-Britt

Dato : 08-12-01 14:07

Hej Joan,

Nej det er skisme dødærgerligt at de har fjernet listen efter
sammenlægningen .... Det var ellers et rart opslagsværktøj at have,
fordi ganske vist har jeg via bladet Huskatten en meget omfattende liste,
men jeg kan sgu aldrig huske i hvilket nummer af bladet den er i når jeg
skal bruge det

God weekend

Mvh Maj-Britt

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 08-12-01 11:29

Ja julestjerne er meget giftig her er nogen af de planter der er registret
som giftige for katte. læg mærke til alpeviol også står på listen, en plante
der er i mange hjem her i juletiden.

a.. Hawaiiblomst (Hibiscus)
a.. Rhododendron (Rhododendron)
a.. Sømandstrøst (Aglaonema hybrid)
a.. Alpeviol (Cyclamen)
a.. Sigøjnerblad (Dieffenbachia)
a.. Trompetlilje (Lillium Longiflorum)
a.. Vedbend (Hedera Helix)
a.. Kærlighedstræ (Fhilodendron)
a.. Julestjerne (Euphorbia Pulcherrima)
a.. Fredslilje (Spathiphyllum Wallissii)

Liljer er generelt meget giftige for katte, nærmeste dødelige

Mvh Tina

Fra : Uffe Thomsen

Dato : 08-12-01 14:27

Jeg takker mange for det hurtige svar.

Hilsen Uffe.

Fra : Anja

Dato : 08-12-01 14:32

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote
> Ja julestjerne er meget giftig her er nogen af de planter der er registret
> som giftige for katte. læg mærke til alpeviol også står på listen, en
plante
> der er i mange hjem her i juletiden.

Hvad med mistelten?
Mulder er _meget_ interesseret, men den hænger jo heldigvis højt oppe.

--
mvh Anja

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-12-01 14:52

d. 08/12/01 14:31 skrev Anja på ashNOSPAM@trustme.dk i artiklen
%CoQ7.798$Q3.91737@news010.worldonline.dk:

> Hvad med mistelten?
> Mulder er _meget_ interesseret, men den hænger jo heldigvis højt oppe.
>
> --
> mvh Anja

Hej Anja

Jeg ved ikke om den er direkte giftig. Men indenfor urtemedicin bruger man
mistelten til at slå kræftceller ihjel med. Jeg aner ikke om det virker
- men jeg tror jeg ville holde min kat væk fra det for en sikkerheds skyld
--
Mange hilsner fra Ann R
Ditte & Donnas katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

I had been told that the training procedure with cats was difficult. It's
not. Mine had me trained in two days.
- Bill Dana

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-12-01 15:03

d. 08/12/01 14:52 skrev Ann Rudbeck på ann_rudbeck@mac.com i artiklen
B837D9AB.B17%ann_rudbeck@mac.com:

> [...]
> - men jeg tror jeg ville holde min kat væk fra det for en sikkerheds skyld

en tilføjelse - har lige fundet min egen liste frem, og mistelten står
faktisk på listen over planter der er giftige for katte
--
Mange hilsner fra Ann R
Ditte & Donnas katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

There are many intelligent species in the universe. They are all owned by
cats.
- Anonymous

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-12-01 17:52

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> wrote in message
> d. 08/12/01 14:52 skrev Ann Rudbeck på ann_rudbeck@mac.com i artiklen
> B837D9AB.B17%ann_rudbeck@mac.com:

Mistelten blev desuden i stenalderen herhjemme brugt som pilegift, og tænk
bare på myten om Balders død, det var også mistelten der slog ham ihjel, så
den er formentlig også giftig at tygge i.
Derimod har vores katte engang ædt julestjerner hurtigere end de næsten
kunne komme på bordet, uden mén for kattene, men julestjernerne havde ikke
godt af det - de år sjovt nok KUN de grønne blade, så julestjernerne kom til
at se ret spøjse ud. Men dengang vidste vi ikke at de skulle være giftige
for katte (og mennesker også så vidt jeg ved) men heldigvis blev ingen syge.
Det er dog ikke et forsøg jeg vil anbefale.

Hvad med gran? Jack kan altså absolut ikke lade juledekorationerne være, han
er besat af det gran, jeg gruer for juletræet som nok, mod sædvane, må blive
en ædelgran i stedet for den normale rødgran. Jeg forudser at de fleste af
en rødgrans nåle vil være drysset af efter de første 8 gange terroristerne
har væltet det - men ER gran giftige for katte?

Er der forresten nogen der har erfaringer med at hænge juletræet op i
loftet? Hvordan sætter man det fast? Bare en idé jeg har fået

(forh)julehilsner

Lisbeth

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-12-01 00:58

Jeg forudser at de fleste af
> en rødgrans nåle vil være drysset af efter de første 8 gange terroristerne
> har væltet det - men ER gran giftige for katte?

Jeg aner ikke om gran er giftigt, men rødgran kan i
hvert fald være ret farlige for misser. Rødgran
drysser nemlig, som du selv skriver. Der ud over er
rødgrannen nåle meget spidse og træder
misserne i nålene og slikker dem af og får dem
ned i maven, kan de punktere diverse indvendige
dele. Så har man mislinger kan rødgran ikke
anbefales.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Blue & White

Dato : 08-12-01 15:20

Hej!
Julestjernen er forholdsvis giftig, det er saften, der er skurken - og den
findes jo i alle dele
Jeg har en liste på min hjemmeside, som så vidt jeg husker er baseret på en
liste, der en gang stod i forbrugerbladet Tænk.
Den har den fordel, at den ikke bare fortæller, at en plante er giftig, men
også hvor giftig.
Hvis du går ind på www.bluewhite.dk/dansk.html og i bjælken foroven klikker
på "Alskens kattetips", finder du under "Pasning og pleje" et link til
listen.
Venlig hilsen, Niels Peter

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-12-01 19:57

På Sua's (dansk specialklub aby + som) hjemmeside
er der en liste over giftige planter.
Misteltenen bliver ganske rigtig brugt i naturmedicin,
herhjemme skelner man mellem 2 typer naturm. det
der bliver "kaldt" kosttilskud og det der er registreret
lægemiddel (under laboratoriekontrol) og det må kun
bruges i den kontrolerede type, netop fordi det er
giftigt i for "store" doser. Gran er ikke decideret
giftigt, men grannålene kan perforere spiserør, mavesæk
og tarm, så katte bør ikke have lov til at tygge i dem.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats