Hvad er "nanometer linecard"...? (Cisco)
Fra : Asger og Pia Kristen~

Dato : 08-12-01 10:04

I noget materiale fra Cisco står der:

"""Cisco Catalyst 6500 Series
"""10GBASE-EX4 Metro 10 Gigabit Ethernet Module
"""har en enkelt port med 1550 nanometer linecard

og

"""Cisco Catalyst 6500 Series
"""10GBASE-LR 10 Metro 10 Gigabit Ethernet Module
"""har en enkelt port med 1310 nanometer linecard

Spm 1)
Hvad mener man med "nanometer linecard"...?

Spm 2)
Er denne type switch modul-opbygget, så man køber porte efter behov...???

Spm 3)
Cisco Catalyst 6500 Series må være high-end-switche ???

Med venlig hilsen
Asger Kristensen
DK-2600 Glostrup

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-12-01 10:22

In article <vXkQ7.4880$z4.576573@news000.worldonline.dk>, Asger og Pia Kristensen wrote:

> """Cisco Catalyst 6500 Series
> """10GBASE-LR 10 Metro 10 Gigabit Ethernet Module
> """har en enkelt port med 1310 nanometer linecard
>
> Spm 1)
> Hvad mener man med "nanometer linecard"...?

Det er bølgelængden på den laser der sidder i (i dette tilfælde 1310
nanometer)

> Spm 2)
> Er denne type switch modul-opbygget, så man køber porte efter behov...???

Ja.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Save the bales!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-12-01 13:46

On Sat, 8 Dec 2001 10:04:21 +0100, "Asger og Pia Kristensen"
<asger@nospam.dk> wrote:

> """10GBASE-EX4 Metro 10 Gigabit Ethernet Module
> """har en enkelt port med 1550 nanometer linecard

10Gbase-EX4 betyder
10G = 10 gigabit ethernet
E = 1550 nm bølgelænge
X = 8B/10B encoding
4 = WWDM

Så "1550 nanometer" siger blot, hvilke bølgelængde ('farve')
kortet bruger til signaleringen. Mere interessant er, at der
bruges WDM-teknologi, hvor det ikke er en enkelt bølgelænge med
10 Gbps, men faktisk 4 bølgelængder med hver 2,5 Gbps, sådan ca.

10Gbase-EX4 er vist ikke rigtig standardiseret (dvs. ikke med i
IEEE 802.3ae), så kortene kan kun bruges til at snakke med hin-
anden, ikke med udstyr fra andre leverandører.

> """10GBASE-LR 10 Metro 10 Gigabit Ethernet Module
> """har en enkelt port med 1310 nanometer linecard

10Gbase-LR er standardiseret 10G ethernet, hvor man snakker
serielt (altså ikke WDM) og på en 1310 nm bølgelængde. Kortet
shipper ikke endnu.

> Hvad mener man med "nanometer linecard"...?

Ikke noget, for det er ikke de to ord, der skal stilles sammen.
Det er "1310 nanometer" og "linecard", dvs. et kort der anvender
optik der bruger 1310 nm bølgelængde.

> Spm 2)
> Er denne type switch modul-opbygget, så man køber porte efter behov...???

En Catalyst 6500? Ja.

Du kan finde mere info om Cat6500 på http://www.cisco.com/go/6000
hvor der også er beskrivelser af deres 10G blades og en udmærket
Q&A på det med 10G.

> Spm 3)
> Cisco Catalyst 6500 Series må være high-end-switche ???

Ja. Hvad som helst, du kan sætte 10G-porte i idag må siges at
være meget high-end. Det er prisen også (ca. 80 k$ for -EX4).

http://newsroom.cisco.com/dlls/prod_090501.html er presse-
meddelelsen og links til mere info om teknologien og produkterne.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Ibsen

Dato : 08-12-01 16:36

> 4 = WWDM

Hva står W'et for ??? Jeg kender er kun til DWDM

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-12-01 17:24

On Sat, 8 Dec 2001 16:35:55 +0100, "Brian Ibsen"
<flyinghigh@mailme.dk> wrote:

> Hva står W'et for ??? Jeg kender er kun til DWDM

Wide Wavelength Division Multiplexing. Det skal ses i modsætning
til DWDM (Dense WDM), og er altså et billigere alternativ. Det
ses også omtalt som CWDM (Coarse WDM).

Se iøvrigt Q&A på den side jeg henvist til.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/