CPU-fan is not working properly...
Fra : Karin og Kurt Dam De~

Dato : 08-12-01 08:30

Hejsa

Jeg har lige købt et Microstar MS-6380 K7T266A Pro2-RU, SocketA, >1800 Mhz,
RAID og smidt en NC Silveradokøler i. Den køler har jeg brugt før og den er
herligt o:)

Men nu har indenfor en uge både på dette og et andet lidt ældre bundkort
oplevet, at maskiner ikke vil starte op, hvis jeg sætter 6, 8, eller 10 volt
modstandsledningen på. De vil kun starte op, hvis der ikke er nogen modstand
på og det betyder 12 volt.

På Microstar MS-6380 K7T266A Pro2-RU, SocketA, >1800 Mhz, RAID får jeg at
vide noget i denne retning "CPU-fan is not running. Do you wish to shut
down?", samtidig med at computeren forsøger at lyde som en luftværnssirene.
Selvom den altså kører med enten 6, 8 eller 10 volt, så registrerer bios det
ikke, den vil kun køre ved 12 volt.

Hvad skal jeg gøre? (Bortset fra at køre med 12 volt, som larmer rigtig
meget og giver meget mere køling end jeg har behov for) Jeg kunne i BIOS
ikke finde et sted at slå advarslen fra.

/martin

Fra : Karin og Kurt Dam De~

Dato : 08-12-01 08:38

Uuups, de vil gerne starte op, men der kommer en laaaaaaaang hyletone og så
den beskrevne fejlmeddelse, som jeg ikke kan finde ud af, at slå fra.

/martin

Karin og Kurt Dam Dengsøe Petersen <kdp@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pljQ7.7$EU1.336@news.get2net.dk...

Fra : Morten Johansen

Dato : 08-12-01 18:08

"Karin og Kurt Dam Dengsøe Petersen" wrote:

> [...]
> meget og giver meget mere køling end jeg har behov for) Jeg kunne i BIOS
> ikke finde et sted at slå advarslen fra.

Jeg har selv et MSI 6380 K7T266 PRO-R og benytter også den udmærkede
Silveradokøler, der kører ved 8 volt uden problemer. I min bios er der heller
ingen steder man kan slå dette fra, så det må jo være noget andet der er galt.
Jeg tænker på, om det måske kan have noget at gøre med hvilke stik, din køler
benytter. På mit bundkort, kan køleren tilsluttes CFAN1, SFAN1 og PSFAN1, hvor
jeg benytter CFAN1 og PSFAN1. CFAN1 er til CPU-køleren, og det kan måske være,
at du ikke bruger dette stik, så maskinen brokker sig. Det er mit bud på en
løsning.

Hilsen Morten

Fra : Karin og Kurt Dam De~

Dato : 09-12-01 09:08

Hej Morten

Tak for svaret. Det var rart at høre, at det kan virke Jeg bruger de to
strømstik ved ram og cpu, men har også prøvet kombinationen med det andet
uden held. Det er underligt, at det sker, fordi bundkortet tilsluttet med 12
volt på blæseren (uden modstandsledningerne på) i de samme stik godt kan
registrere, at der er en blæser på.

Jeg bruger desuden den samme køler også med 8 volt på et andet MS bundkort,
et K7T266 Pro-R og det har aldrig givet problemer.

Jeg lagde desuden mærke til på K7T266A Pro2-RU, at der på bundkortet stod
K7T266 og ikke K7T266a, som jeg havde forventet. Er det også sådan hos dig?

/martin
Morten Johansen <mbj99@civil.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C1248EA.BA66D777@civil.auc.dk...

Fra : Jan

Dato : 17-12-01 22:07

Jeg har haft det samme bundkort og den samme køler ( mit bundkort eller
processo er nu desværre gået i stykker - hvorfor vides ikke men er sendt
tilbage til firmaet som vil se på sagen), men det du skal gøre er:

Download den nyeste bios (3.33) fra AMI, flash derefter din bios.
Sæt den til at kører 12v. gå ind i bios og vælg af du vil disable cpu fan
alarm (dette punkt kommer kun på hvis du har den nyeste bios)

Når du så har slået den fra, kan du trygt ændre spændingen på din køler og
du vil ikke få nogen alarm.

Mvh

Jan