Tora! Tora! Tora! (med spoiler)
Fra : Martin Møller

Dato : 07-12-01 22:29

En udmærket film som jeg lige fik lejlighed til at se på Zulu her til aften.
Men jeg anede virkelig ikke, at Pearl Harbor har genbrugt så mange ting fra
denne film. Det var da _helt_vildt...

En kok står på Arizona og skyder efter japanernes fly - Cuba Gooding Jr. var
en tro kopi af denne i 2001-udgaven.
To piloter (som selvfølgelig er unge, og skal forestille Ben Affleck og Josh
Hartnett) drøner afsted i deres små fly, og plaffer japaner-fly ned.
Og slut citatet: "... Jeg tror blot vi har har vækket en slumrende kæmpe" -
sagt af den japanske overofficer.... også brugt i Pearl Harbor.

Jeg kunne blive ved... og de ting er sikkert blevet diskuteret før i denne
gruppe (selvom jeg ikke husker det).
Men jeg må lige sige min mening, for selvom jeg syntes Pearl Harbor var
forholdsvis dårlig, så er den lige blevet et uendelig antal gange dårligere,
efter jeg så Tora!...

Nåmen, det skulle bare ud... Og noget.

/Martin

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 07-12-01 22:48

Hej

Martin Møller wrote:
> [...]
> fly ned. Og slut citatet: "... Jeg tror blot vi har har vækket en
> slumrende kæmpe" - sagt af den japanske overofficer.... også brugt i

Nu er jeg ikke sikker på at det er sådan, men jeg kunne meget godt
forestille mig at det var et "autentisk" touch, hvor så citatet faktisk
blev "ytret"...... nu er jeg ikke lige så stærk i citater, men det er
da meget muligt....

FDR er vel også med i begge film?..... sikkert også et par autentiske
replikker imellem dem...... dunno, har ikke set Tora! Tora! Tora! og
glemte hurtigt så meget af Pearl Harbor jeg havde mulighed for.....

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk
http://www.qcom.dk/2a/film - min filmsamling.....

Fra : Jesper Rautell Balle

Dato : 07-12-01 23:12

Ligesom påpeget ovenfor mht. slutcitatet, kan det vel tænkes at det er de
overlevende der har fortalt historien om kokken. Ligesom med musikerne der
spiller på Titantic.
/jesper

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 07-12-01 23:20

Martin Møller <martin@NOSPAMsophusmedical.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9urcbp$a7m$1@news.cybercity.dk...

> En kok står på Arizona og skyder efter japanernes fly - Cuba Gooding Jr.
var
> en tro kopi af denne i 2001-udgaven.

Begge film indeholder disse ting, da de er autentiske.

> [...]
kæmpe" -
> sagt af den japanske overofficer.... også brugt i Pearl Harbor.

Et par amerikanske piloter nåede at komme i luften, og skyde japanske fly
ned.

Osse autentisk.

Fra : Martin Møller

Dato : 08-12-01 00:03

"Thomas Mouritsen" wrote:

> var
>
> Begge film indeholder disse ting, da de er autentiske.

Ved jeg godt.

Jeg synes bare, at efter man har set Tora!... så er Pearl Harbor dækket over
en hændelse som er filmatiseret mange gange, og samtidig så læner Pearl
Harbor sig uhyggeligt meget op ad Tora!... så man bare sidder og tænker...
Michael Bay, har sgu kigget over mange skuldre i sine bestræbelser på, at
lave en mindeværdig scene i en film, der mere kom til at lide den skæbne,
der overgik slagskibet Arizona... (synkende skude...*host*)

/Martin

Fra : Per

Dato : 07-12-01 23:54

"Martin Møller" <martin@NOSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne film. Det var da _helt_vildt...
>
> En kok står på Arizona og skyder efter japanernes fly - Cuba Gooding Jr.

Det er taget ud fra virkeligheden. Kokken der fik en medalje for sit
heltemod som den
første sorte i den amerikanske flåde.

> To piloter (som selvfølgelig er unge, og skal forestille Ben Affleck og
Josh
> Hartnett) drøner afsted i deres små fly, og plaffer japaner-fly ned.

Igen taget ud fra virkeligheden. De 2 piloter fik The Medal Of Onour for
deres
heltemod.

> Og slut citatet: "... Jeg tror blot vi har har vækket en slumrende
kæmpe" -
> sagt af den japanske overofficer.... også brugt i Pearl Harbor.

Igen taget fra virkeligheden. Det er fra beretninger som personalet på broen
har reporteret efter krigens slutning.

> [...]
> Men jeg må lige sige min mening, for selvom jeg syntes Pearl Harbor var
> forholdsvis dårlig, så er den lige blevet et uendelig antal gange

Dårlig og dårlig kan diskuteres om Pearl Harbor er.
Det er god tjubang underholdning hvis man er til krig og masser af
eksplotioner.

> Nåmen, det skulle bare ud... Og noget.
>
> /Martin

Venligst
Per

Fra : John Hinge

Dato : 08-12-01 12:09

On 07 dec 2001 Per was heard to say:

> Dårlig og dårlig kan diskuteres om Pearl Harbor er.
> Det er god tjubang underholdning hvis man er til krig og masser af
> eksplotioner.

Æhhh hvad ? halloooo ? *gonk gonk gonk*
Der er hvad ? cirka 50 minutters tjubang og halløjsasa, resten
er ulidelig hulken og jegskalkommeefterdigmedfølelserskaljeg.
For det første kan man vente med at gå ind i salen til efter
pausen hvis det altså er tjubang og falalala man vil have,
for det andet er der så megen sovsen rundt i følelsesporno
med tilhørende hulkemusik at det bliver totalt sukret.

Dernæst er der alle de 'små ting' såsom den overraskende
politiske korrekthed.
Hvor mange mennesker ser du ryge i den film ?
Vi ser dem gå i byen, vi ser dem drikke, men ryge uuuuhadada.
Såvidt jeg har ku se i andre udsendelser om USAistan i WW2, så
var rygning faktisk en ganske udbredt hobby bland soldater, rent
faktisk fik de udleveret røg i deres rationer (Lucky Strike såvidt
jeg husker)
Og det er altså ikke den eneste lille politisk korrekte gang
historie forvridning..
Bay og ham den væmmelige har villet lave en overdådigt udstyret
action/touchy feely film, men er i bare skræk for at støde nogen
kammet fuldstændigt over, inklusiv klamme scener hvor de har
'merikanske militærfolk til at rose de Japanske ditto, bare for
at ku vise hvor storslåede og respektfulde de er.
Hallo det gjorde man sgisme ikke dengang, der tog man alle de
i USAistan boende merikanere af japansk afstamning og puttede dem
i fine sommerlejre med pigtråd omkring, ikke et af USAistans mere
stolte øjeblikke.. Godtnok fik de dem pillet ud af sommerlejrene
igen..

Jeg vil sige at Pearl Harbour er noed plidderpladder, og Tora*3
er en væsentligt bedre skildring af hvad der trods alt var
et af de mere betydningsfulde øjeblikke i WW2

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 08-12-01 12:47

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91717C0216A95SHAYERA@193.88.15.201...

> Jeg vil sige at Pearl Harbour er noed plidderpladder, og Tora*3
> er en væsentligt bedre skildring af hvad der trods alt var
> et af de mere betydningsfulde øjeblikke i WW2

Jeg er ganske enig med dig i, at Tora Tora Tora er en utrolig god film.
Meget bedre end Pearl Harbor er den osse.

Den er iøvrigt ude i en ret lækker DVD udgivelse, med instruktørkommentarer
og meget mere. Damn osse at jeg solgte den..........må ha' fat i den igen,
for jeg _var_ meget vild med den.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 08-12-01 23:49

"Per" <giflekopREMOVE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det er taget ud fra virkeligheden. Kokken der fik en medalje for sit
> heltemod som den
> første sorte i den amerikanske flåde.

[SNIP]

> Igen taget ud fra virkeligheden. De 2 piloter fik The Medal Of Onour for
> deres
> heltemod.

[SNIP]

> Igen taget fra virkeligheden. Det er fra beretninger som personalet på
broen
> har reporteret efter krigens slutning.

At Michael Bay har valgt at genbruge præcist de samme elementer - autentiske
eller ej - er da en rimeligt god indikation af, at han har skævet til Tora!
Tora! Tora!.

Det er forøvrigt ikke usædvanligt. Du kan finde samme genbrug af skrøner og
autentiske begivenheder mellem A Night to Remember og James Camerons
Titanic - f.eks. historien om orkestret, der vælger at gå ned sammen.
Cameron var bare meget bevidst om denne genbrug og lod den gamle films
instruktør fungere som konsulent og medvirke i en statistrolle.

MVH
Jens

Fra : Per

Dato : 09-12-01 13:03

> [...]
> Cameron var bare meget bevidst om denne genbrug og lod den gamle films
> instruktør fungere som konsulent og medvirke i en statistrolle.

Der er kun det ved det at disse hændelser ikke er skrøner men sande nok.
Her iløbet af ugen har der været vist programmer på NGC om Pearl Harbor
angrebet
fordi at det her lørdag var 60 år siden det skete.
Der snakkede de med de 3 omtalte mennesker om hvad der fik dem til at gøre
hvad det gjorde. Nå jo noget lignende har også været vist på Discovery , det
var i sidste uge.
Så den er såmen god nok den "skrøne"

Venligst
Per

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-12-01 13:45

> Der er kun det ved det at disse hændelser ikke er skrøner men sande nok.

Det har jeg ikke betvivlet. Skrønerne nævnte jeg i sammenhængen A Night to
Remember - Titanic.

Min pointe var, at begivenhedernes autencitet er irrelevant. Det er det, at
Bay udvælger nøjagtigt de samme motiver som Tora! Tora! Tora!, der gør det
temmeligt sandsynligt, at han har nærstuderet sidstnævnte.

MVH
Jens

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 09-12-01 13:57

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bay udvælger nøjagtigt de samme motiver som Tora! Tora! Tora!, der gør det
> temmeligt sandsynligt, at han har nærstuderet sidstnævnte.

Eller også er det bare de mest interresante begivenheder at bygge en film om
angrebet på PH over? Det er jo "en god historie", og det er jo ofte set før
at Hollywood får de samme ideer "uafhængigt" af hinanden. Se blot på hvor
ofte der kommer to film og samme emne på same tid. Vulkaner: "Dantes Peek",
og "Volcano"; Meteor rammer jorden: "Armageddon" og "Deep Impact"; Storfilm
og WWII: "Thin Red Line" og Saving Privat Ryan" og sådan kunne man blive ved
meget længe...
Man kunnen jo tilsvarende sige at fordi skibet synker i "Titanic", så har
Cameron kigget "ANTR" godt efter.

Dette være sagt, så skal jeg naturligvis ikke udelukke at det hænger sammen
som du siger, men jeg mener blot ikke at det er endegyldige beviser.

Joakim

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-12-01 14:36

> [...]
> og "Volcano"; Meteor rammer jorden: "Armageddon" og "Deep Impact";
> Storfilm og WWII: "Thin Red Line" og Saving Privat Ryan" og sådan kunne

Nu er der jo så bare den forskel at de fleste af disse film udkom stort set
samtidig eller blev lavet omkring samtidig, hvorimod Tora! Tora! Tora! er en
gammel film og tilmed noget af en klassiker.

Da PH kom frem kan jeg huske at der var en del amerikanske aviser der også
lavede denne sammenligning og tilmed gik så langt som til at kalde PH for
Bora! Bora! Bora!

Tenz.

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 09-12-01 14:36

"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> gammel film og tilmed noget af en klassiker.

Det ved jeg godt, og det synes jeg også fremgår af hvad jeg skrev. Havde PH
ikke bygger på virkelige heændelser, og havde de nævnte ting, ikke været
autentiske beretninger fra virkeligheden, ja så havde det uden tvivl været
et kæmpe rip off, men netop da det jo er virkelige og dolumenterede
begivenheder, så synes jeg ikke at det er fair over for Bay eller
forfatterne af PH at sige at det bare er et Rip Off. De film jeg nævnte var
blot eksempler på at Hollywood kan få de samme ideer, uden at det er fordi
de kopierer hinanden

> Da PH kom frem kan jeg huske at der var en del amerikanske aviser der også
> lavede denne sammenligning og tilmed gik så langt som til at kalde PH for
> Bora! Bora! Bora!

Og hvad pokker andet kan man forvente når man sammeligner en klassiker med
noget klamphuggeri?

Sålænge vi snakker film der baserer deres handling i virkelige begivenheder
vil jeg altså ikke lægge noget rip off i det. Jeg vil ikke udelukke at der
er tale om det, men hvis det eneste argument for er at de samme virkelige
begivenheder var skildret i begge film, så vil jeg mene at det er lidt langt
ude.

Joakim

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-12-01 15:02

> [...]
> begivenheder, så synes jeg ikke at det er fair over for Bay eller
> forfatterne af PH at sige at det bare er et Rip Off.

Well, personligt er jeg af den opfattelse at enhver nedgørelse af Bay er
både fair og rimelig men det er så en helt anden side af sagen

Tenz.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-12-01 22:42

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> skrev i en meddelelse

> Eller også er det bare de mest interresante begivenheder at bygge en film
om
> angrebet på PH over?

Det er en mulighed. Jeg tror det ikke.

Det indebærer, at der i et afgørende punkt i amerikansk krigshistorie
simpelthen ikke skulle være andre, interessante, små, menneskelige historier
at belyse situationen igennem. Det virker ikke plausibelt.

Man kan godt argumentere, at Bay bare har valgt at fokusere på de mest
kendte, historiske detaljer. Men man kan jo lige så godt argumentere, at
detaljerne netop er de mest kendte, fordi de allerede er filmatiserede for
længe siden og dermed offentlig viden.

> Man kunnen jo tilsvarende sige at fordi skibet synker i "Titanic", så har
> Cameron kigget "ANTR" godt efter.

Næ. Det er ikke bare den historiske arena, de har til fælles (på samme måde
som Tora! Tora! Tora! og Pearl Habor ikke bare har en krigshandling til
fælles). Det, som foregår, er en nøjagtig udvælgelse - hvilke historier og
motiver ud af mange autentiske og mindre autentiske begivenheder der er
interessante for det, man vil fortælle. Hvad er med til at gøre historien
mere dramatisk, mere levende, mere realistisk for publikum. Cameron vælger
at pifte sin film op med præcist de samme elementer, man finder i ANTR,
fordi de er gode, og fordi de fungerer (og sandsynligvis også, fordi de i
dag er velkendte).

Det er min påstand, at Bay gør det samme. Det er dog ikke andet end, så
mange andre instruktører gør. Det er ganske normalt, når man skal instruere
en genrefilm, at se på hvordan andre har løst samme opgave før.

MVH
Jens

Fra : Popeye

Dato : 08-12-01 15:09

Har lige købt Tora! Tora! Tora! - Special Edition (1970) til 11.99 pund.

Web: http://www.futureent.com

Rigtig god film og en del guf på DVD´en

Popeye

"Meddelelsen er stavekontrolleret.
Evt. stavefejl er opstået under transmission."
: