Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Generelt Flash problem/spørgsmål
Fra : Ingrid van Vliet

Dato : 07-12-01 13:29

Hejsa

Håber nogen kan kaste lidt lys over flash problematikken.

Jeg er egentligt ret tilfreds med min Olympus c2020Z, men jeg har problemer
med brug af flash. Hvis jeg vælger ikke at bruge flash i lidt mørkere
situationer bliver billeder uskarpe, og mange gange er der bevægelse i
billedet (hvis I forstår
hvad jeg mener). Jeg ved ikke om jeg kan løse dette ved at ændre noget i
kameraets instillinger (lukkertid måske) ?

Hvis jeg nogen gange beslutter mig for at bruge flash, bliver billedet godt
nok skarp men til gengæld helt overbelyst (og farvene bliver alt for lyst),
det bliver simpelthen ikke pænt. Hvordan håndtere man det med flash ?

Fx. var jeg ind i Train for at se en koncert i går. Jeg havde kamera med,
men det var ikke tilladt at bruge flash. Kan man så glemme alt om at tage
skarpe billeder ? Jeg synes nemlig ikke at billederne er blevet ret
skarpe(http://www.IngridOnline.dk/nldk/train2001.asp) , bortset fra en
enkelt en jeg alligevel illegalt( har taget med flash på. Til gengæld er
en af billederne taget med flash blevet alt for lyst.

(Jeg bruger kameraets indbyggede flash, jeg har ikke extern flash).

Jeg er rimmelig nybegynder indenfor fotografi, så jeg har nok brug for et
let forståeligt svar

Ingrid
Weblog: http://dutchindk.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hele verden venter - Men hvor er du ?
Det store øjeblik Begynder lige nu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[ Text : Steffen Brandt ]

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-12-01 14:21

Ingrid van Vliet skrev

> [...]
> hvad jeg mener). Jeg ved ikke om jeg kan løse dette ved at ændre noget
> kameraets instillinger (lukkertid måske) ?

Hvis du f.eks ta'r et billede af en nøgen pære med blitz, skal
pæren blive gengivet skarp og uden antydning af rystelser fra
kameraet. Hvis billedet viser dels en skarp pære (eksponeret
med blitzen) og en uskarp pære (som hvis du havde taget
billedet med en lang lukkertid) er der antagelig noget galt med
enten dine indstillinger eller selve kameraet.
Du har måske kameraet indstillet på manuel lukkertid, som
viser sig at være for lang?

> [...]
lyst),
> det bliver simpelthen ikke pænt. Hvordan håndtere man det med flash ?

Kunne tyde på at din blænde muligvis også står med manuel
indstilling. Når du bruger blitz med automatik, vil enten blænde variere
afhængig af afstanden, eller blitzen dosere lyset i forhold til
afstanden.
Hvis dit kamera ikke kan finde ud af at stille skarp i halvmørke er det
gengæld et problem! Jeg kender ikke præcis dit kamera, men
mange kameraer har faktisk lidt svært ved at stille skarpt i dæmpet
lys.

> [...]
gengæld er
> en af billederne taget med flash blevet alt for lyst.

Blitz eller mangel på blitz bør ikke være udslagsgivende.
Det er ikke mange mennesker der kan få overbelyste billeder
med den indbyggede blitz ved koncertoptagelser....
Jeg tror uskarpheden i dine koncertbilleder simpelthen er
bevægelses-uskarphed: de er rystede.
Du kan tage gode billeder uden blitz ved koncerter, hvis du:
Kompenserer for den mørke baggrund, læg mærke
til, at på de billeder hvor du har spotlights med, er personen
mere korrekt belyst. Du skal faktisk undereksponere et
billede, hvor hovedparten af motivet er sort, en lille smule.
Hold kameraet stille. Albuerne ind til kroppen og squeeze
udløseren mens du holder vejret.
Det bedste ville være at bruge et stativ, men det kan vel være svært
at få smuglet ind til en koncert.
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Ingrid van Vliet

Dato : 07-12-01 14:49

Hej Peter

Tak for dit svar.

Jeg har ikke indstillet noget som helst, jeg har brugt de automatiske
indstillinger kamera har, så intet er indstillet manuelt. Men man kan godt
ændre indstillinger manuelt.

Som sagt er jeg nybegynder, og kender ikke alle tekniske ord, så hvad mener
du med undereksponere ?

Men nu jeg tænker over det, fordi min camera netop står på automatisk, og
den egentligt gerne vil bruge flash, men jeg har slået flash fra, tror du så
ikke at den vil tage en længere lukkertid ? Og at det er derfor at billeder
blive uskarpe (fordi det er svært at holde stille i den lidt længere tid )
? Og kan man så gøre noget ved det ?

Mvh
Ingrid

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-12-01 17:13

"Ingrid van Vliet" skrev
> Jeg har ikke indstillet noget som helst, jeg har brugt de automatiske
> indstillinger kamera har, så intet er indstillet manuelt. Men man kan
godt
> ændre indstillinger manuelt.

I 90% af tilfældene vil den manuelle indstilling skulle stå på det samme
som det automatikken selv finder ud af. Brug du med sindsro de
automatiske indstillinger. Deværre er dit koncertbillede i gruppen
med de sidste 10%

> Som sagt er jeg nybegynder, og kender ikke alle tekniske ord, så hvad
mener
> du med undereksponere ?

Undereksponere er, at med vilje gøre billedet mørkere, altså at give det
mindre lys end lige netop automatikken ville have gjort.
Det kan gøres på to måder: man kan regulere blænden lidt ned.
(hvis automatikken foreslår blænde 8, kan man istedet bruge blænde
11 eller 16 (hvert trin op i tal halvere mængden af lys til "filmen"))
Eller man kan regulere lukkertiden. Hvis automatikken foreslår
1/60 sekund kan man prøve med 1/125 sekund eller 1/250 sekund
i stedet (hvert trin op halverer også lysmængden til "filmen" med
50%)
I dit tilfælde er jeg næsten sikker på at dit kamera også har en eller
anden
form for "eksponerings-korrektion"
En funktion, der gør det muligt for dig at vælge en anden indstilling,
uden iøvrigt at slå kameraet helt over på "manuel"
I menuen hedder eksponerings (belysnings-)korrektionen sikkert
noget á la -1-1,5-2 og +1+1,5+2 (tallene er blændeværdier
og +1 svarer altså til en fordobling af lysmængden)
Et motiv som dit ville antagelig være blevet bedre med ca -1
men det bør komme an på en prøve. Det fine ved digitalkameraer
er jo netop, at man kan checke billedet umiddelbart efter det er taget.

> [...]
billeder
> blive uskarpe (fordi det er svært at holde stille i den lidt længere

Jo, dit kamera er nødt til at vælge en længere lukkertid for
at sikre den rette mængde lys.
Forestil dig det perfekte billede: En fuldstændig grå flade
med en reflektion på præcis 18%....
Det er nemlig hvad dit kamera er indstillet efter. Dit kamera
er kun fuldstændig lykkeligt, hvis det kan præsentere dig
for et billede hvor, hvis ikke hele fladen, så dog i det
mindste gennemsnittet, lever op til lige netop dette ene krav.
Tager du et billede uden blitz, hvor hovedparten af
motivet er sort, vil kameraet forsøge at kompensere for
din dårskab ved at korrigere belysningen. For at
opnå de ønskede 18% i gennemsnit er det (kameraet)
nødt til at gøre resten af billedet tilsvarende lysere.
Resultatet er at dele af motivet bliver for lyst.
Jeg ville, hvis jeg var dig, prøve med manuelle
indstillinger: Indstil blænden på størst mulig åbning
3,5 eller 4,5 eller 5,6 hvad den nu hedder og
indstil lukkertiden på f.eks 1/250 sekund og tag et billede.
Hvis billedet bliver for mørkt, så prøv istedet 1/125 sekund
eller lavere. Hvis du kommer ned på 1/30 sekund
begynder det at knibe med at holde det stille, måske
allerede før, hvis du bruger kraftig zoom på motivet.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail1.stofanet.dk

Fra : KASO

Dato : 07-12-01 14:46

"Ingrid van Vliet" skrev d. 07-12-01 13:29 dette indlæg :
> [...]
lyst),
> det bliver simpelthen ikke pænt. Hvordan håndtere man det med flash ?

Populært sagt (skrevet): Der skal en vis mængde lys til for at skabe et
billede; bruger du ikke blitz, forlænges lukketiden for at få lys nok
til at billedet ikke bliver underbelyst. En længere lukketid betyder, at
du når at ryste på hånden og/eller motivet bevæger sig, hvilket i begge
tilfælde giver uskarpe billeder. Bruger du stativ eller sørger for at
kameraet ligger på et fast underlag kan du eliminere den ene faktor, men
hvis motivet bevæger sig, får du stadig uskarpe billeder. Dit kamera vil
formodentlig også skifte til større lysfølsomhed svarende til en film
med et højere ISO-tal - typisk 400 - hvilket giver flere "korn" i
billedet.

Eneste løsning her er derfor mere lys - enten i form af blitz eller i
form af anden belysning. Hvis du kan sætte en ekstern blitz til
kameraet, kan denne vinkles helt eller delvist mod en hvid flade (typisk
et loft), så motivet ikke belyses direkt, men indirekte, hvilket typisk
giver et "blødere" lys.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ingrid van Vliet

Dato : 07-12-01 15:01

Mange tak for svaret, jeg kan se at jeg er nødt til at investere i et
eksternt flash

Mht. koncertbilleder, tja som det er nu, er det altså ikke muligt at tage
billeder med min kamera uden flash og uden stativ, det er lidt træls. Kan
det løses med et bedre kamera ?

Hilsen
Ingrid

Fra : Troels Egeberg Hanse~

Dato : 07-12-01 19:42

"Ingrid van Vliet" <kysbruden@zzgmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder med min kamera uden flash og uden stativ, det er lidt træls. Kan

Hej Ingrid
Det skal nu altså kunne lade sig gøre, ved at følge nogle enkle regler:
Brug ikke zoom, jo mindre brændvidde jo mere lys kan passere gennem dit
objektiv, hvilket betyder kortere lukketid
Jeg må da blankt erkende at jeg ikke kender dit kamera, men prøv at kigge på
objektivet forfra , der står måske noget i stil med 10-40mm, f2,0-3,8.
De 10-40mm er objektivets brændvidde (zoom), og med lidt øvelse og vovemod
kan du tage skarpe billeder ved en lukketid på 1/10sec ved 10mm brændvidde
1/20 ved 20mm, også videre, og så skal det også kunne lade sig gøre til en
koncert, selvom du bliver nød til at mase dig tæt på scenen.
Prøv dig frem. Det er ikke sikkert du bliver mere lykkelig af et kamera der
koster det dobbelte, alene det at du kan indstille kameraet manuelt
indikerer at det ikke er et barbiecam du har i hånden

mvh Troels Egeberg Hansen

Fra : Ingrid

Dato : 09-12-01 00:46

Stor tak til alle som har svaret !