anslagsenergi kontra afkortet pibe.
Fra : Lars Haugaard

Dato : 07-12-01 12:18

Jeg har lagt mærke til at der her i gruppen er en del kvalificerede
hjemmeladere og ballistikfolk, og jeg håber en af Jer, eller flere, kan give
mig svar på følgende:
Jeg var i oktober så heldig at blive inviteret på elgjagt i Sverige og var
så svineheldig at nedlægge en 5 takkers tyr. Den fik et par gode kugler på
omkring 80 meters afstand, men gik alligevel et godt stykke og der var ingen
gennemskud. Det er vel ikke helt unormalt da der jo er tale om et stort dyr
men vi kom efterfølgende til at tale lidt om anslagsenergi kontra pibelængde
da:
Jeg bruger Norma Alaska 11,7 gr. i kaliber 308 Win. På 80 meter skulle den
ifølge Normas oplysninger have et anslag på omkring 2891 J. Men det må vel
gælde for en bestemt pibelængde eller hvad? Jeg har et pibe på 50 cm da jeg
også bruger min riffel på eftersøg en gang imellem(dåvildt eller derover,
til råvildt bruger jeg min bock). Jeg er udemærket klar over at der ingen
grund er til at bruge "hårdt pumpede" patroner i den korte pibe, da det bare
forsvinder i mundingsflamme, men hvordan nøjagtigt påvirkes anslagsenergien
for ovenstående kugle i mit tilfælde. Og hvad kan jeg regne med at den slår
med på 80 meter og 160 meter?
på forhånd tak.

Lars Haugaard.

www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 07-12-01 14:53

Man kan beregne en kugles anslagsenergi udfra formlen. E=M x V x V x 0,5
hvor M er kuglens vægt og V er hastigheden målt i M/S.
Som du ser falder anslagsenergien i anden potens med hastigheden.
Normas hastigheder mener jeg er målt med 66 cm løb og jo kortere løb jo
kortere hastighed.
Et eksempel: Din kugle har lavere hastighed end angivet V er faldet fra
750m/s til 700m/s, hvilket svarer til 6,7%. Bruger du ovenstående formel vil
du se at anslagsenergien falder 13%.

Venlig hilsen
Bo Rodam

Fra : Lars Haugaard

Dato : 07-12-01 21:25

Takker

Lars Haugaard

Fra : JensCl

Dato : 09-12-01 20:43

"Lars Haugaard" skrev d. 07-12-01 12:18 dette indlæg :
> [...]
anslagsenergien
> for ovenstående kugle i mit tilfælde. Og hvad kan jeg regne med at den

Når du vil bruge en kort pibe har du valgt den rigtige caliber, 308 er
skabt til kortpibede autokarabiner med et normalt/lille hylster i til
caliberet, derfor bruger den krudt i den hurtige ende. Norma bruger
prøvepiber på 24" til normalcalibre, altså 61 cm, de opgiver selv at du
mister 2-3 m/s for hver cm. du korter piben ned. Da det er en 308 skal
du nok bruge de 2 m/s ialt ca. 22 s/m mindre en opgivet.
I "796 m/s udgaven" er E80 2882 og E160 2216, din 774 m/s variant har
E80 2717 og E160 2081 alle i joule. Du skal ikke stirre dig blind på
anslagsenergien hvor hastiheden indgår i 2 potens, men måske mere på
Tayler Knockaut Values-formel = kuglevægt i grains/7000*Vo i
f/s*diameter i ". Som du ser ingår hastigheden kun med den reelle værdi,
en beregningsform der vinder mere og mere frem i US. Derfor, skyd du kun
rolig videre og knæk og bræk.

mvh

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Haugaard

Dato : 10-12-01 09:57

Tak for hjælpen, jeg skyder roligt videre!

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-12-01 01:19

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 10-12-01 10:14

Jeg har "hygget" mig med at lave et Excel ark til sammenligning af diverse
ammunitionstyper/kalibre og kugler under forskellige forhold vejr, vind,
pibelængder e.t.c.

Som JensCI skriver, bruger Norma pibelængde på 61 cm og regner med en
reduktion af hastigheden på 2-3 m/s. Dette svarer fint overnes med det jeg
ellers har kunnet finde i litteraturen omkring ballistik og pibelængder -
så regnearket tager udgangspunkt i 3 m/s pr. cm. (for at være på den sikre
side).

Det giver følgende til sammeligninge for en Norma Alaska

   .308Win Standart   .308Win m 50 cm pibe
Afstand   Hastighed   Energi   Hastighed   Energi
0   796      3.707   763      3.406
80   707      2.921   676      2.672
100   685      2.747   655      2.509
150   633      2.346   604      2.136
180   603      2.129   575      1.935
200   584      1.993   556      1.809

I udregningen er anvendt en kuglevægt på 11,7 gram i stedet for 180 grains
- hvilket kan giver en lille forskel i forhold til den tabel du sidder med.
Udregningerne i tabellerne fra leverandørerne svinger mellem at være
baseret på gram eller grains, hvilket også gør at man fra samme leverandør
i en tabel får oplyst en energimængde ved en given afstand og i en anden
får samme hastighed ved samme afstand men en lidt større/mindre
enrgimængde.

Det korte af det lange er altså at energien er reduceret med ca. 8% ved
mundingen og 9% på 180 meter.

- men som JenCI også skriver, så er energibetragningen ikke den bedste måde
at opgøre chockeffekten på, da vægten på kuglen har rellativt større
betydning i forhold til hastigheden. Det kan jo bl.a. ses for
bestemmelserne for jagt på kronvildt - 9 gram min. 2.700 joule og 10 gram
min. 2.000 joule.

Mvh Steen

Lars Haugaard <haugaard@danbbs.dk> wrote in article

Fra : Lars Haugaard

Dato : 10-12-01 13:51

Hej Steen.
Jeg kan se at jeg jo havde jo ganske ret i min indledende bemærkning om
kvalificerede hjemmeladere og balistik kendere her i gruppen.
I er jo efterhånden et par stykker som er kommet med gode og oplysende svar.
Vores indledende regneøvelser i jagthytten i Sverige(se evt. indledningen på
tråden) gjorde mig tilsyneladende noget mere "nervøs"(elgen døde jo trods
alt!!) end jeg behøvede at være.
Det er jeg da rigtig glad for.
Da jeg jo er en balistisk set uvidende person ville jeg da gerne modtage et
regneark som det du omtaler, hvis muligt.(Det kunne være ganske kækt at
have, hvis jeg på et tidspunkt skiftede ammunitionstype)

Lars

www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-12-01 19:16

On Mon, 10 Dec 2001 13:50:42 +0100, "Lars Haugaard"
<haugaard@danbbs.dk> wrote:

> [...]
>regneark som det du omtaler, hvis muligt.(Det kunne være ganske kækt at
>have, hvis jeg på et tidspunkt skiftede ammunitionstype)

Lars, dersom du ikke enda har gjort det, anbefaler jeg at du tar et
søk på nettet etter "PCB", som er et gratis ballistikkprogram skrevet
av Odd Håvard Skjevik fra Norge. Programmet er helt enkelt, uten
allslags fancy layout osv, men beregner "alle" de ballistiske verdiene
en ønsker, dersom man legger inn egne data. Dette blir mye enklere og
mer oversiktlig enn å bruke vanlige regneark.

Vet ikke riktig hvor programmet er lagt ut pr. i dag, men det finnes i
allefall der ute, og anbefales!

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Lars Haugaard

Dato : 11-12-01 09:39

"Jon Inge Bragstad" <Jon_Inge@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mer oversiktlig enn å bruke vanlige regneark.
>
> Vet ikke riktig hvor programmet er lagt ut pr. i dag, men det finnes i

Tak for tippet, Jon. Jeg vil søge

Lars
www.danbbs.dk/~haugaard

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 11-12-01 12:05

Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> wrote in article
> [...]

> en ønsker, dersom man legger inn egne data. Dette blir mye enklere og
> mer oversiktlig enn å bruke vanlige regneark.

Jeg syntes selv at PCB er et glimrende program, og
det er det der for mig har været "benchmark"/målestok om jeg fik de rigtige
resultater.

Det der har været drivkraften til at lave noget selv i stedet for PCB, har
været:
- PCB mangler database for standard ammunition (har kugledatabase, hvilket
er glimrende for genladere).
- PCB mangler grafisk visning af output
- med PCB er det ikke muligt direkte at sammenligne forskellige forhold
(arket har tre scenarier der vises samtidigt på graferne)
- i regnerarket kan jeg selv tilføje nye parametre eller udregninger hvis
jeg får behov/lyst
- ved brug af PCB lærte jeg ikke selv ret meget om ballistik - men det var
jeg tvunget til at søge viden om ved at lave regnearkert
(nysgerrighed/videbegær)

Når det er sagt har jeg ikke haft ambitioner om at lave noget der var bedre
end PCB (svært/umuligt), men blot lære noget og så få en grafik
repræsentation. Mit regneark er dog helt klart mere overskuelig end PCB,
hvis du spørger mig - men det kan måske hænge sammen med jeg selv har lavet
det ))

PCB er helt klart let og enkelt at bruge, og jeg har derfor også sendt PCB
og regnearket til Lars.

Mvh Steen

Fra : JensCl

Dato : 10-12-01 23:01

Hvis du vil have PCBén så kom med din email, så skal jeg sende dig den.

JensCl

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 11-12-01 14:38

Hej

http://www.jagt.net/weatherby/link/pcb18-en.zip

Claus

--
Posted from 0xc2efa6f1.aenxr1.ras.tele.dk [194.239.166.241]

Fra : Freddie

Dato : 22-02-02 14:47

Hej Lars
Tillykke med tyren!
Jeg er skal ikke komme med yderligere bemærkninger angående de rent
tekninske spørgsmål omkring pibelængde og anslagsenerge.
Derimod vil jeg anbefale dig at skifte kugle. Jeg har har været
hjemmelader i de sidste ti år og har en del erfaring med "alaska" Det er
en OK kugle og billig - men heller ikke mere!. Du skyder med et relativt
svagt kaliber og er interesseret i et gennemskud (såfremt skuddet skulle
sidde mindre perfekt en anden gang, så vil et gennemskud ved en eventuel
eftersøgning med hund være klart at foretrække!)
Når vi taler standard ammo, så vil jeg anbefale dig at bruge Normas
"vulkan" kugle i samme vægt i din 308'er. Den vil ekspandere langsommere
og vil bibeholde mere vægt. Alt andet lige vil der være større cance for
et gennemskud, også ved et træf i knogler.
Alternativt Køb Normas OrYX - de er lidt dyrere, men de er virkeligt
gode kugler, speceilt ved jagt på de større vildtarter.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Haugaard

Dato : 28-02-02 19:58

Hej Freddie.

Tak for det . Jeg vil da overveje et skrifte

Lars