Salt i ferskvandsakvarie ?
Fra : Renè Rasmussen

Dato : 07-12-01 11:08

Min kammerat påstår at det er godt at tilsætte akvarietvandet
1 spiseskefuld salt pr. 50 liter vand for forebyggende at
bekæmpe svampesygdomme og lignende.

Det har jeg dog ikke kunnet læse noget om i mine bøger,
så jeg vil lige høre om andre gør det samme inden jeg selv prøver.

mvh.

Rene Rasmussen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-12-01 11:37

> [...]
>
> Det har jeg dog ikke kunnet læse noget om i mine bøger,
> så jeg vil lige høre om andre gør det samme inden jeg selv prøver.

Det er især godt til at forhindre parasit angreb. Hvis dine fisk gnider sig
op af genstande i akvariet, kan det være en god ide at tilsætte jodfri salt.
Jeg bruger det ikke selv, men der er mange der gør.
Jeg har ingen erfaringer med at bruge jodfri bordsalt, men man kan købe
noget lyserødt salt i de fleste akvariehandlere, som er okay at bruge. Det
plejer ikke at være så dyrt igen, men sammenligner du med køkkensalt, så er
det tæske dyrt. Jeg tror det koster omkring 20 kr.

Torben

Fra : Martin Heller

Dato : 07-12-01 20:17

"Renè Rasmussen" <vaarlyngen39@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Min kammerat påstår at det er godt at tilsætte akvarietvandet
> 1 spiseskefuld salt pr. 50 liter vand for forebyggende at
> bekæmpe svampesygdomme og lignende.

Så lille docering har næppe megen betydning, men det kan
være en udmærket måde at behandle visse sygdomme på,
hvis dine fisk er blevet angrebet.

Du bør imo lade være med at komme salt i vandet permanent,
medmindre du holder deciderede brakvandsfisk. Det danske
ledningsvand er ganske udmærket til at holde de fleste fisk i
som det er.

Fra : Renè Rasmussen

Dato : 09-12-01 11:35

Jeg takker for svarene.