Engelsk ord for kontinentplade
Fra : Rasmus Outzen

Dato : 07-12-01 01:12

Årgh! Jeg er efterhånden ret træt af min engelskordbog, som er helt ny, men alligevel ikke har dog relativt almindelige ord som fx
kontinentplade. Jeg ved godt, at man kan købe en udviddet Gyldendals Store Røde Ordbøger-engelskordbog for mange videnskabelige ord,
men kan de dog ikke alligevel tilføje sådan mere almindelige (videnskabelige) ord eller er bogens forfattere helt uden viden om hvad
en kontinentplade overhovedet er?

Nå. Slap nu af, Rasmus.

Jeg spørger nu i både news:dk.kultur.sprog og news:dk.videnskab, da jeg regner med mest mulig respons for ordene.

Hvad hedder kontinentplade eller blot plade (altså sådan en nede i Jorden, der flyder rundt på kappen) på engelsk?

Hvad hedder de eventuelt på tysk, spansk og latin, hvis jeg en dag skulle få brug for det (der er de nemlig heller ikke
repræsenteret)?

I øvrigt synes jeg generelt, at der mangler adskillelige ord også ikke-videnskabelige i ordbøgerne fra Gyldendal, hvilket jeg synes
er kritisabelt, desværre. Selvom man tit kan sammensætte ordene af flere, er det ikke nødvendigvis de helt korrekte oversættelser
man får fremstillet.

Mange tak

Rasmus S. F. Outzen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-12-01 02:21

"Rasmus Outzen" <dsl26035@vip.cybercity.dk> mælte sligt:

Hejsa Rasmus,

Vil du ikke være rar at ombryde dine linier efter det
tooghalvfjerdsindstyvende tegn eller lignende. Det er noget nemmere at
læse en tekst, der ikke strækker sig over hele skærmens bredde. I hvert
fald, hvis man sidder ved noget større end en 14''.

>men kan de dog ikke alligevel tilføje sådan mere almindelige
>(videnskabelige) ord eller er bogens forfattere helt uden viden om hvad
>en kontinentplade overhovedet er?

De har nok vidst, hvad en kontinentplade er, men det er ikke et særligt
almindeligt ord og ganske få potentielle købere vil nogensinde få brug
for at skrive det på engelsk. Det er mit bud på, hvorfor de har udeladt
ord.

>Nå. Slap nu af, Rasmus.

Jeg slapper helt af.

>Hvad hedder kontinentplade eller blot plade (altså sådan en nede i
>Jorden, der flyder rundt på kappen) på engelsk?

En sådan hedder "a tectonic plate". Læren om disse plader og deres
bevægelser hedder "plate tectonics" (pladetektonik). Ordet "tektonik"
kommer af græsk "téktôn", der betyder "bygmester".

>Hvad hedder de eventuelt på tysk, spansk og latin, hvis jeg en dag
>skulle få brug for det (der er de nemlig heller ikke repræsenteret)?

Jeg gætter på "eine tektonische Platte" og "una placa tectónica". Jeg
kan ikke finde noget passende ord for "plade" på latin (og
pladetektonikken er af gode grunde ikke omtalt i de klassiske skrifter),
men jeg vil gætte på noget sådant som "lanx tectonica".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Fra : Rasmus Outzen

Dato : 07-12-01 02:38

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message news:mh401ukegt14odanu9dteuq3n3ihnns5s3@4ax.com...

> "Rasmus Outzen" <dsl26035@vip.cybercity.dk> mælte sligt:
>
> Hejsa Rasmus,

Hej, Rasmus.

> [...]
> læse en tekst, der ikke strækker sig over hele skærmens bredde. I hvert
> fald, hvis man sidder ved noget større end en 14''.

Den står sjovt nok på 73. Betyder det meget?

> [...]
> almindeligt ord og ganske få potentielle købere vil nogensinde få brug
> for at skrive det på engelsk. Det er mit bud på, hvorfor de har udeladt

Næh, måske. Jeg bruger det bare ofte, måske fordi jeg er autist.

> Jeg slapper helt af.

LOL! Jeg håber, at du er klar over, hvem jeg mente.

> En sådan hedder "a tectonic plate". Læren om disse plader og deres
> bevægelser hedder "plate tectonics" (pladetektonik). Ordet "tektonik"
> kommer af græsk "téktôn", der betyder "bygmester".

Tak.

> [...]
> pladetektonikken er af gode grunde ikke omtalt i de klassiske skrifter),
> men jeg vil gætte på noget sådant som "lanx tectonica".

Nok ikke omtalt i de klassiske skrifter, men nogen kunne selvfølgelig have valgt et "videnskabeligt" ord for det.

Mange tak for det.

Rasmus Outzen

Fra : Torsten

Dato : 07-12-01 02:56

I dk.kultur.sprog skrev Rasmus Outzen <dsl26035@vip.cybercity.dk>:

> Den står sjovt nok på 73. Betyder det meget?

Så virker dit program ikke. Dine linjer var *meget* længere.

/Torsten

Fra : Rasmus Outzen

Dato : 07-12-01 03:16

"Torsten" <virus@fraqz.archeron.dk> wrote in message

> Så virker dit program ikke. Dine linjer var *meget* længere.

Nu skulle det gerne virke. xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx
xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx
xxxxxx xxxxxxxx xs xxxxxxxx x x xxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx x
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx x x x x x.

/rsfo