Database transaktioner
Fra : Assassin

Dato : 06-12-01 17:27

Hvordan laver man subj?? Jeg er med på at man kan bruge
setTransactionIsolation(), men det hjælper vel ikke hvis jeg f.eks vil noget
alá (i meget pseudokode):

public void enmetode(){
int i = SELECT attribut X;
int i = i+50;
UPDATE set X=i;
}

Det drejer sig om et distribueret system med central database. Hvis bruger A
nu kalder enmetode() og inden A får UPDATE'et kalder Bruger B enmetode()...
Så har vi jo samtidighedsproblemet. Hvordan får jeg "pakket" enmetode() ind
i en transaktion??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-01 18:25

"Assassin" <martin_dk97@hotmail.com> writes:

> [...]
> Så har vi jo samtidighedsproblemet. Hvordan får jeg "pakket" enmetode() ind

Ved at slå autocommit fra i JDBC og selv kalde commit eller rollback.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Assassin

Dato : 06-12-01 20:24

Ja men det ændrer vel ikke på det faktum at bruger B kan tilgå det data som
A er ved at ændre på? Hvis nej, kan du så ikke give et lyn eksempel (kender
godt setAutoCommit()??

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-12-01 20:39

> [...]

> A er ved at ændre på? Hvis nej, kan du så ikke give et lyn eksempel (kender

Hele pointen med en moderne transaktionsbaseret database er at B til
stadighed ser ENTEN situationen før A begynder at pille, ELLER
situationen efter A er færdig (og har kaldt commit).

Hvis B også gerne vil opdatere, må B pænt vente til A har bestemt sig.

De fleste database introduktionstekster skulle gerne forklare dette
bedre end jeg kan. Du anbefales at læse lidt på lektien.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk