Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IBM Microdrive og CompactFlash
Fra : Søren Schmidt

Dato : 06-12-01 16:54

Hej NG...
Jeg er såmænd bare lidt nysgerig.
Jeg ved godt at ibm microdrives er lidt dyre endnu, men de kommer vel
ned i pris på et tidspunkt. Det kunne jo være rart med lidt plads på
kameraet, når man skal ud at rejse en 3-4 måneder, og jeg kunne også
godt bruge lidt mere plads på min mp3 afspiller.
Kan disse HD-kort erstatte et hvilket som helst CompactFlash kort? eller
skal cameraet/mp3 afspilleren være kompatibel.
Og hvad med strømforbruget. Jeg har hørt at de bruger mere strøm end et
CF kort. Nogen der ved om det bare er en smule, eller om de virkelig
dræner kameraet?
Mit kamera (Minolta Dimage Ex 1500) har i forvejen et stort
strømforbrug, og jeg vil jo gerne kunne bruge det i mere end en halv
time ad gangen.

Og endelig... Hvor skal man købe CF Kort...? jeg kunne godt bruge en 128
eller 256mb (indtil ibm diskene kommer ned i pris). Kan de fåes til
billige penge?

På forhånd tak.
Søren

Fra : Per Madsen

Dato : 06-12-01 23:10

Compact Flash kort er ved at være til at komme i nærheden af for
menneskepenge. Jeg har selv lige købt et 256MB CF kort hos
http://www.prc-data.dk/ til 1098kr. inkl.. moms.
Kig e.v.t. på http://www.edbpriser.dk/ for at se hvor disse og andet
elektronisk isenkram er billigst.

Hilsen,
Per

Fra : F.Larsen

Dato : 07-12-01 23:28

Har gået i samme overvejelser og det endte med at jeg købte et 128 MB FlashKort da
Harddisken bruger alt for meget strøm.

Harddisken bruger ca. 20 mA i standby og 220 mA ved skriv/læs operationer.:
http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/techlib.nsf/techdocs/6EF902390528609A87256AC
000679FD3/$file/dscm_sp40.PDF

Flash kort bruger 0.5 mA i standby og 50 mA ved skrivning og
overførselshastigheden er meget hurtig (næsten som RAM) 20 MB/S.
http://www.sandisk.com/oem/cf-spec.htm

Populært sagt bruger en harddisk 4-10 gange mere i strøm ;=)

--
Flemming
Nintaus unplugged: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Nintaus/

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 08-12-01 10:55

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Flash kort bruger 0.5 mA i standby og 50 mA ved skrivning og
> overførselshastigheden er meget hurtig (næsten som RAM) 20 MB/S.
> http://www.sandisk.com/oem/cf-spec.htm

Hej

Det er nok rigtigt, at Microdrives bruger mere strøm. Men hastigheden? Prøv
at se på www.dpreview.com

Dels tester de de faktisk opnåede skrivehastigheder til forskellige medier
for hvert enkelt testet kamera. Her opnår Microdrive oftest de bedste
flushtider. Og det kan sagtens være så meget, at det kan mærkes.

Der er også en sammenlignende test af forskellige lagermedier. Kig under den
test, der hedder Digital Film.

Microdrive er også langt billigere pr. MB - måske ca. det halve.
Betænkelighederne går mest på, om det kan holde i længden med den lille
bitte harddisk og så det, som et lidt heftigt anvendt kamera kan blive udsat
for.

Men med et 4 eller 5 MPixels kamera i Rawmode er en GB ikke alverden. Mine
egne overvejelser går derfor i samme retning, som Niels Ebbesen foreslår.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 17-12-01 05:28

> Populært sagt bruger en harddisk 4-10 gange mere i strøm ;=)

Det er ikke noget problem for de Digitale kameraer der har et godt batteri,
f.eks. Canon G1 eller G2. Jeg har på et tidspunkt brugt G1, som "står til"
at kunne foretage ca 800 optagelser på en batteriopladning, jeg har med
microdrive taget ca 500 billeder på en batteriopladning.

Det er i virkeligheden ikke så vigtigt om batteriet kan tage 200, 500 eller
800 billeder, det er nok mere vigtigt at have et ekstra batteri, for det er
besværligt at holde styr på "hvor man er" mht. strøm.

Jeg har et 128 MB flashram kort som reserve, når jeg en sjælden gang bruger
det, så er det som at komme tilbage til stenalderen mht hastighed, så jeg er
holdt på med at glemme mit microdrive hjemme i kortlæseren..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-12-01 00:18

Søren Schmidt wrote:

> [...]
> kameraet, når man skal ud at rejse en 3-4 måneder, og jeg kunne også
> godt bruge lidt mere plads på min mp3 afspiller.

Prøv at ta' et kik på flg. URL: http://www.fovitech.dk/compu/digwal.htm

Digital Wallet er en rimmelig god løsning, og du får den fordel, at du
ikke er bundet til en bestemt korttype, den kan nemlig bruges med både
CompactFlash og SmartMedia.

Fra : Søren Schmidt

Dato : 08-12-01 14:37

ja jo... den er måske meget god, men lad mig sige det sådan... 6.400 kr...
så er den fanme også betalt, for de penge kan man jo bare anskaffe sig en
blærbar puter, den kan man også bruge til så meget andet!

Der må sgu da være andre løsninger, jeg kan godt lide ideen med en bærbar
harddisk, men de må da kunne fåes billigere... eller større til de samme
penge. 10 gb er jo ikke alverden i vore dage. en 10 gb hd kan man vel få for
3-400 kr, kan det virkelig være rigtigt at resten skal koste så meget.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 08-12-01 18:50

> [...]
for
> 3-400 kr, kan det virkelig være rigtigt at resten skal koste så meget.

Hej Søren

Det behøver ikke at være helt så dyrt, hvis du gider have ulejligheden med
selv at importere.

Steve's Digicams har en anmeldelse af noget, der hedder ImageBank. Den
finder du på http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/imagebank.html

Anmeldelsen er lidt forældet, fordi de tilbudte harddiske er blevet større
(10 og 20 GB). Der er også kommet mulighed for en adapter til Sonys
MemorySticks.

Der er oplyst to europæiske hjemmesider - en generel og en UK. UK-siden
virker mest opdateret, og her er der et tilbud på 20 GB incl. batteripakke
til GBP 380. Forsendelse til Sverige og Norge (Danmark er pudsigt nok ikke
nævnt) er GBP 10.

Det er ca. 4800 kr. incl. moms - vel omtrent det samme, som du skal give for
et 1GB Microdrive.

Den engelske moms er 17,5 %, og der er også nævnt priser uden moms til glæde
for de momsregistrerede.

(Der er den yderligere fordel, at man slipper for at have momsen stående
ude, når man handler i et EU-land. Fakturaen er uden moms - den danske moms
er derefter blot et regnestykke på momsangivelsen, ikke menneskepenge. Ikke
direkte ontopic her, men måske meget rart at vide for dem, der laver en
smule håndører på deres fotografi)

Der medfølger 12V lader til bilen og 220V lader, men (bortset fra ovennævnte
tilbud) ikke batterier. Så der skal under alle omstændigheder bruges en
eller anden form for extern batteripakke, hvis man vil kunne bruge den helt
ude i skoven.

Man kan også få den uden harddisk - så kan man selv sætte en 2,5" harddisk
i - hvis man nu har opgraderet sin blærbare eller bare vil have en 40GB
Travelstar i stedet for 10 eller 20.

Uden harddisk er prisen GBP 196 incl. moms og forsendelse, ca. 2400 kr. Men
dertil kommer så evt. batteripakken til GBP 59, ca. 700 kr.

MemoryStick adapteren koster det samme, altså ca. 700 kr.

Linket til den engelske site er:
http://www.card-media.co.uk/Digi+Bank+Readers.htm

Jeg har ikke prøvet den selv, men pris mm. er tilstrækkeligt fristende til,
at det er hvad jeg regner med at anskaffe, når jeg indenfor de nærmeste
måneder bliver "digitaliseret".

Jeg tror ikke, at der er en dansk importør.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-12-01 19:06

Søren Schmidt wrote:

> ..cut.. kan det virkelig være rigtigt at resten skal koste så meget.

Se på størrelsen, vægten og drifttiden på et sæt AA-batterier, det er
nok sådan noget man betaler for, og det er nok ikke et produkt der
sælges i store kvanti, så udviklingsomkostningerne, skal hjem over et
lille antal enhedder.

Og det er nok kun en gammel tung og brugt bærbar, med en lille harddisk,
og et slidt batteri, som du kan få for 6.500 kr.